כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

עיתון חדש בא לשכונה • ראיון

כאילו ערימת העיתונים החרדיים אינה גבוהה דיה, השבוע הפציע עיתון חדש - 'הגחלת' שמו • מי עומד מאחוריו? מה הם מטרותיו וסיכוייו? • "נהיה העיתון הכי נקי", מבטיח העורך, חנוך ברסלר

האם גם ל'הגחלת' ינהרו המונים? צילום אילוסטרציה: ארכיון בחדרי חרדים
האם גם ל'הגחלת' ינהרו המונים? צילום אילוסטרציה: ארכיון בחדרי חרדים



כאילו לא די במסת העיתונים הנוחתת מעל לראשינו מדי סופשבוע, בשבוע שעבר התבשרו צרכני העיתונות החרדית על שחקן חדש העומד להיכנס לזירה הרוויה בלאו הכי. מסתבר ששלושה יומונים, ועוד שלל שבועונים ואתרי אינטרנט אסורים, אינם מספקים את צרכיו של הקורא החרדי המצוי.

יש מי שהחליט להדליק את הגחלת הלוחשת גם כך, ולהכריז על הקמתו של עיתון חדש, ששמו מתקשר אסוציאטיבית לחג החנוכה: 'הגחלת', הוא שמו של העיתון. בנוסף, מצורף לעיתון חלק נוסף, לבית ולמשפחה, אשר בשם 'אורה' יכונה, וגם זה קשור לחג החנוכה.

העיתון, שהופעת הבכורה שלו בדוכני העיתונים בסוף השבוע האחרון גררה עניין רב, גרם לתגובות מעורבות: היו שהופתעו, היו שאוכזבו.

"כמו שמן שאינו נספג, גם תופעת ריבוי השבועונים החרדיים אינה יודעת רוויה, והיא רק מוסיפה והולכת", כתב העיתונאי הוותיק יצחק נחשוני בטורו היומי באתר 'בחדרי חרדים', בדברי הביקורת שלו לעיתון החדש.

"השבוע הופיע שבועון חדש, 'הגחלת' שמו, הדומה בחיצוניותו להפליא למגזינים הנפוצים. אם שמו - 'הגחלת' ושם מוסף הבית שלו - 'אורה' נלקחו באסוציאציה משבת חנוכה שבה הוא מופיע לראשונה, גם לנו מותר להשתמש בפתגם "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו".

"בינתיים אין בו. אולי בשבוע הבא", מסכם נחשוני.

כמי שמשקיף על העיתונות החרדית ממבט של אב-מייסד המצוי בביצה מזה עשרות בשנים, נחשב יצחק נחשוני לבר-סמכא בכל הקשור לביקורת עיתונות. ראוי, איפוא שעורכי העיתון יאמצו את הביקורת הבונה שנמתחה, וישביחו את תוצרתם.

בשבת חנוכה התאפשר לכל צורך-עיתונות חרדי לתהות על קנקנו של העיתון החדש. הקונספט החיצוני מזכיר מאוד את המגזין החרדי המצוי, והקו העולה מבין דפי העיתון, מזכיר את הבטאון השמרני 'עולם החסידות', המציג מרכולת חסידית צרופה, תחת הכותרת "ללא לשון הרע ופוליטיקה".

ואם יש כבר עיתון אחד כזה, שממדי ההצלחה שלו הוא נושא מעניין לבדיקה, מדוע יש צורך בעוד אחד? ומה הסיכויים של מיזם כזה להצליח? ובכלל, מי עומד מאחורי היוזמה ומה הם המניעים המנחים אותו?

יצאנו לברר. מסתבר, שמי שעומד מאחורי העיתון החדש, הוא אברך חסידי העונה לשם חנוך ברסלר, החתום גם בהווה כערוך המגזין 'עולם החסידות'. מסיבותיו שלו, החליטו ברסלר להניף את ידו בשנית, ולעסוק בעריכת העיתון, בנוסף ל'עולם החסידות'.

2 עיתונים, עורך אחד

• שלום לר' חנוך ברסלר, עורך ביטאון 'הגחלת'

"שלום וברכה".

• ראשית, מזל טוב. ספר לנו קודם כל על היוזמה שעמדה מאחורי הקמת העיתון הזה, ולאן פניו מועדות?

"מה שעומד מאחורי היוזמה של השבועון, הוא הצורך שיהיה שבועון חרדי ברמה רוחנית גבוהה. כלומר, כזה שלא יפתח את השער לפני כולם. שיתן משהו יותר מסונן ונקי. זה בעצם מה שעמד לנגד עינינו לפני שהלכנו על המהלך הזה, שהוא לא פשוט ולא קל".

• כמה זמן מתבשל הרעיון?

"שלושה-ארבעה חודשים".

• מי למעשה עומד מאחורי העיתון ברמה של משקיעים ויזמים?

"אנשים פרטיים, אברכים, הורים ומחנכים, שחשוב להם שייצא כזה עיתון שאדם יוכל להכניס את זה הביתה".

• מה רע בעיתון 'עולם החסידות'?

"עולם החסידות הוא אמנם עיתון משובח, אבל הוא לא שבועון, והוא גם פונה לקהל החסידי. אנחנו מדברים על משהו שפונה גם לליטאים וספרדים, לכל אדם באשר הוא".

• אתה תערוך את שניהם יחדיו?

"בשלב זה בעז"ה. בהמשך נראה הלאה".

השאיפה: 10 אלף מנויים בתוך שנה

• מה לגבי פרסום? המצב היום בשוק לא פשוט בכלל. יש מיתון, ישנם עיתונים שצצו ונעלמו, כמו 'יום חדש'. איך אתם מתכוננים להתמודד עם זה?

"יום חדש היה עיתון חינמי. אנחנו מדברים על עיתון שהמכירה והקניה הם חלק מהמרכיב.

"היום ישנם עיתונים בציבור החרדי שהם מאד מצליחים, שלא מכניסים אפילו פרסומת אחת. למשל: 'מרוה לצמא'. כך שהפרסומת היא לא הכל, למרות שנשמח להכניס פרסומת".

• אתם הולכים על מנויים או על מכירות?

גם מזה וגם מזה אל תנח ידך... אנחנו הגענו השבוע גם לחו"ל: גם לארה"ב וגם לאירופה".

• המהדורה היא בעברית בלבד, או שאתם מתכננים גם מהדורה באנגלית?

"ימים יגידו".

• אתה באמת מאמין שבשוק כל כך רווי בעיתונים וחינמונים שמתרבים מיום ליום, יש מקום לעיתון בתשלום?

"העיתונים בחינם הם סוג אחר של מידע, שלא כולם מכניסים אותם הביתה בכלל. משהו יותר ברמה גם רמה רוחנית גבוהה - יש אנשים שזה חשוב להם.

• אתה חושב שעל ציבור כזה ניתן להשתית עיתון?

אני מאמין שכן. הציבור הזה בוגר ולציבור הזה זה מאוד חשוב".

• תן לנו שם או שניים של רבנים שעומדים מאחורי היוזמה הזו?

"יש לנו חותם כשרות של בית הדין של הרב שמואל אליעזר שטרן, ומבית הדין של הרב וואזנר, שזה אומר שהעיתון עובר הגהה וזה עיתון עם הכשר. ויש עוד אנשים ורבנים שלא כולם רוצים לעמוד בפרונט.

"ותתפלא שהסתדרנו בלי עסקנים. מי שעזר לנו, הם אנשים שחשוב להם החינוך".

• מה הצפי שלך לגבי המקום שאליו תגיע בעוד שנה?

"אני רוצה להגיע לפחות ל-10 אלף עותקים בתוך שנה. יש לנו כבר מאגר מנויים וגם מכירות. אם זה יצליח, זו תהיה תעודת כבוד לציבור החרדי. זה יוכיח שאפשר גם משהו אחר.

"הכל בקול" – קו המידע הפופולארי 052-999-66-00

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}