כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

פוניבז' גועשת: מי אחראי לראיון המשותף?

כשנודע למקורבי הגרב"ד פוברסקי על הכוונה לפרסם את תוכן המפגש הלבבי עם ה'חוזר', הם השיגו צו מניעה. לטענתם, העיתון סילף את השיחה • אלא ש'שעה טובה' מציג גרסה משלו • כל הפרטים

ללא סיכום מראש? הגרב"ד פוברסקי
ללא סיכום מראש? הגרב"ד פוברסקי



יש כתבות המתפרסמות בעיתונות, המחוללות סערה רבתי לאחר פרסומן. אלא שהפרויקט העיתונאי שהסעיר השבוע בתי רבנים והגיע עד לפתח בית הדין שהוציא בקשת השהייה חריגה - גרם למהומה עוד לפני שהוא התגלגל על מכבשי הדפוס. בה בעת שהגרפיקאי ישב בביתו ועימד את הכתבה, התחוללו מאמצי-על לאתר את האחראים על הגרפיקאי ולמנוע את מימוש תוכניתם.

אלא שהללו הפכו לבלתי ניתנים להשגה. אנשיו של ראש הישיבה הפעילו לחצים, ניהלו מסע חיפושים, ולא הצליחו להגיע אל הכתובת הנכונה. את אחריתו של המאבק שנפתח בעקבות זאת, לא ניתן לחזות בשלב הזה.

הכל החל במפגש ידידים לבבי שהתקיים ביום שלישי השבוע ברחוב בן-זכאי בבני-ברק. אל ביתו של ראש ישיבת פוניבז', הגאון רבי ברוך-דב פוברסקי, עלה אורח מיוחד: הגאון רבי יואל כהן, ה'חוזר' המפורסם של האדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל. המפגש עצמו היה מתואם מראש, לפרטיו.

השניים, הגרב"ד והגר"י, הינם ידידים ותיקים, שדרכיהם נפרדו לפני 65 שנה. רבי יואל היה תלמידו של אבי הגרב"ד, רבי דוד פוברסקי זצ"ל. השניים חולקים זיכרונות נעורים משותפים וביניהם שוררת הערכה הדדית רבה. כאשר הוצעה הפגישה לשני האישים, נענו השניים שמחה גדולה.

אלא שנוכחותם של נציגי השבועון 'שעה טובה', שהתלוו למפגש ההיסטורי ולטענתם אף יזמו אותו, העיקה מתחילה על המארח, ובעיקר על בני ביתו, הטוענים כי הסיכום המוקדם היה כי הביקור יישאר פרטי וחסוי, ואף פרט ממנו לא יפורסם בעיתונות ולא יתועד בשום צורה שהיא.

לכולם מובנת הרגישות שהובילה את אנשי ביתו של ראש ישיבת פוניבז' למנוע בכל דרך את פרטי הפגישה החברית, שכללה ביטויי הערכה יוצאי-דופן משני הצדדים.

אי לכך, עשו אנשי ביתו של הגרב"ד את כל אשר לאל ידם בכדי למנוע את דליפתם של פרטי הפגישה הלבבית החוצה. לטענתם, הם וידאו זאת באופנים שונים, ולא פיללו לרגע כי לכמה מן המתלווים למפגש ישנם תוכניות משלהם, שלא ממש עולם בקנה אחד עם בקשתם של אנשי ראש הישיבה.

על פי טענת מקורביו של הגרב"ד, בשעת בוקר של יום רביעי נודע כי בכוונת מערכת העיתון 'שעה טובה' להפר את הסיכום, ולפרסם את פרטי המפגש ההיסטורי ככתבת שער, ואף להציג זאת כראיון משותף שהעניקו שני ארזי הלבנון לעורך העיתון.



מודעת הכחשה בפוניבז'

בשלב הזה נפתח מרדף של ממש. אנשיו של ראש הישיבה ניסו לאתר את מפיקי העיתון, ונענו, לדבריהם, בטריקות טלפון. הם ניסו להתקשר לכל דרג אפשרי במערכת 'שעה טובה', אך הבינו כי כולם ירדו למחתרת וניתקו כל קשר עם העולם החיצון.

משראו אנשיו של הגרב"ד כך, פנו אל בית הדין העומד בראשותו של הגר"נ קרליץ, ודיווחו לדייניו על כוונת עורכי העיתון, לפרסם את תוכנה של שיחה פרטית בריש-גלי, מבלי לבקש זאת מראש, ללא קבלת רשות ואפילו מבלי להעביר את תוכן הכתבה לעיונו של ראש הישיבה.

בית הדין שמע את הדברים, והחליט להוציא מכתב חריג, המורה להנהלת העיתון שלא לפרסם את הדברים.

המכתב שיצא מבית הדין, היה קצר: "לכבוד מערכת עיתון שעה טובה. פנו אלינו מביתו של ראש ישיבת פוניבז' שליט"א, כי נודע להם כי הנכם עומדים לפרסם דברים בשמו אשר נאמרו במהלך ביקור פרטי בביתו בתחילת השבוע. ולאחר שפנו אליכם ולא נענו, בקשתם היא למנוע את פרסום הדברים בשמו, ללא רשותו".

"שלחנו את המכתב בדואר רשום, והוא לא התקבל", טוענים מקורביו של הגרב"ד. ניסינו לשלוח זאת בצורות שונות, ולא זכינו למענה. רק בערב, התקשרו אלינו אנשי העיתון ושאלו אותנו לרצוננו. הסברנו להם כי פרסום הכתבה מנוגד לדעתו של ראש הישיבה, שלא ידע כי תוכן הפגישה עתיד להתפרסם בעיתון, אבל הם הסבירו שהעיתון כבר יצא ממכבש הדפוס".

בסביבת ראש הישיבה טענו היום כי הראיון כפי שהוא פורסם, כולל עיוותים רבים וסילופים מגמתיים. הם מניחים את האצבע על מספר ציטוטים, וטוענים כי הם הוצאו מהקשרם ומשמעותם שובשה לחלוטין. בנוסף, הם אומרים, ראש הישיבה לא ידע כי הוא מתראיין, ואילו ידע זאת, הוא היה מתבטא בצורה שונה.

מקורביו של הגרב"ד טוענים כי היום התקשר עורך העיתון לביתו של הגרב"ד על מנת להתנצל על התקרית, אולם בעברו השני של הקו סירבו לקבל את ההתנצלות.

היום נתלתה בישיבת פוניבז' מודעה, לפיה מודיעים מביתו של ראש הישיבה, כי הדברים שפורסמו משמו הינם שקר וכזב.

שעה טובה: אף אחד לא התקשר

כמובן, ב'שעה טובה' מציגים גירסה שונה לחלוטין. לטענת עורכי העיתון, ראש הישיבה היה מודע לכוונת העיתון לפרסם את פרטי הפגישה ההיסטורית, שיצאה אל הפועל ביוזמת העיתון ובתיאום מלא עם ראש הישיבה עצמו, שאף ראה את נציגי העיתון ואת עורכו כשהם נוכחים במפגש כשהם מצוידים באמצעי הקלטה.

לטענתם, כל הדברים מתועדים ואין מקום להכחישם.

תגובת 'שעה טובה':

"כל פרטי הידיעה כוזבים. ביום ראשון שעבר פנה מנהל 'שעה טובה', במקביל, למרן הגרב"ד פוברסקי ולמקורביו של הגה"ח רבי יואל כהן שליט"א, וביקש מהם לערוך את המפגש מתוך מטרה מוצהרת לפרסמו ב'שעה טובה'.

"שני הצדדים שמחו להצעה, והפגישה נערכה ביום שני האחרון, כשהיא מצולמת, מוקלטת ומתועדת בוידאו. (במאמר המוסגר יצויין כי בשנתיים האחרונות זכה 'שעה טובה' לפרסם שלושה ראיונות מרשימים עם מרן ראש-הישיבה, הגרב"ד פוברסקי שליט"א, כולם מתואמים לחלוטין, בדיוק כמו פגישה זו).

"יצויין, כי מנהל 'שעה טובה' עמד בקשר רצוף עם מרן הגרב"ד פוברסקי, ובמקביל עם אנשי הגר"י כהן, הציע את הראיון והבהיר במפורש לשני הצדדים כי העיתון יוזם את המפגש רק לצורך פרסומו בעיתון. 'שעה טובה' היה מיוצג בשיחה על ידי שלושה אנשים מבכירי המערכת.

"הכל נעשה בתיאום ובתיעוד מלאים ובדרך הגלויה ביותר שיכולה להיות, כולל הצילומים, התיעוד בוידיאו וההקלטה ברשמקול שהיה מונח לפני הגרב"ד ואורחו. אנשי 'שעה טובה' היו מעורבים בשיחה עצמה, שאלו שאלות כפי שהסטנוגרמה שמובאת בעיתון במלואה מוכיחה בבירור.

"למרות התיעוד המלא, רק ביום רביעי, לאחר שהעיתון הודפס, צלצל למערכת אדם שהציג את עצמו כבן-המשפחה וביקש למחוק את תצלומו של הגרח"פ ברמן מהכתבה מחשש שיבולע למשפחה על רקע רגישות מסויימת, אך לצערנו, הדבר היה לאחר שהעיתון הודפס, כאמור.

"במהלך היומיים שקדמו להדפסה לא הגיעה כל פנייה מהמשפחה למערכת ששללה את הפרסום או חלק ממנו. בעקבות הפניה שוחחו אנשי 'שעה טובה' עם מרן הגרב"ד פוברסקי שליט"א ועם חתנו, הגאון הגדול רבי חיים פרץ ברמן שליט"א, הכול הגיע לבירור ולהבנה, ולמערכת 'שעה טובה' לא הגיעה כל פנייה נוספת מהמשפחה או מגורם רבני כל-שהוא.

"כאמור, העיתון בא בדברים גם עם מרן הגרב"ד פוברסקי שליט"א, שהמליץ להשמיט מספר מילים בכתבה המיועדת למהדורה האנגלית של העיתון שתתפרסם בשבוע הבא, וכך נפעל. במידה והדבר יידרש, נציג את כל ההוכחות הברורות לדברים דלעיל".

מה יהיה השלב הבא בחזית שנפערה בין העיתון לבין ביתו של ראש הישיבה? ימים סוערים יגידו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 46 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}