כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

לאן נעלם הנציג הירוק?

במשלחת הישראלית לועידת האקלים אפשר למצוא נציגות בולטת של השמאל הישראלי. אבל לאן נעלם הנציג החרדי הכי ירוק בכנסת? • חיים גיל ב'עמדת פתיחה' על גזי חממה, מאבק ציבורי ואחריות סביבתית

איפה גפני?. צילום: אלי לובין
איפה גפני?. צילום: אלי לובין



ועידת האקלים שמתקיימת השבוע בקופנהגן, הרחק הרחק מהטמפרטורה הממוצעת במזרח התיכון, היא הזדמנות לבחון את שינוי העמדות הציבורי בנושא איכות הסביבה. עובדה היא שכדור הארץ מתחמם. אי אפשר לברוח מהנתונים היבשים (תרתי משמע) ומהמשך מגמת המדבור בעולם. שתי תופעות מקבילות מתרחשות. האחת, הטמפרטורה עולה והמדבריות מתרחבים. השנייה, הקרחונים נמסים ופני הים עולים. תופעות אלו תגרורנה בהכרח שינויים גיאופוליטיים בעולם. המלחמות של המאה העשרים ואחת תהיינה מלחמות המים והמזון ללא ספק.

האנושות אחראית למצב שנוצר אומרים לא מעט מומחים. אחרים, מיעוט שקולו לא נשמע ואף מושתק באגרסיביות על ידי הלובי הירוק שרק הולך ומתחזק בעולם, טוענים על סמך מחקרים מוצקים, שהתחממות כדור הארץ אינה תופעה חריגה והיא מחזורית וכבר הייתה לעולמים. כך או כך מתקיימת השבוע ועידת האקלים הבינלאומית בה נוטלים חלק מדינות מכל רחבי העולם, החל מאיראן וכלה בישראל. מטרת הועידה להביא את מדינות העולם להסכמה חדשה בדבר פליטת גזי החממה, הציפייה היא שבשונה מ'אמנת קיוטו' תתקבלנה בוועידה החלטות מחייבות שתאפשרנה נקיטת סנקציות נגד מדינות וחברות שלא תעמודנה בהתחייבויות להפחתת פליטת הגזים לאטמוספרה.

ואיפה ישראל? הנציגות הישראלית לוועידה מרשימה למדי וכוללת את נשיא המדינה, השר לאיכות הסביבה, חברי כנסת ואפילו את ראש הממשלה שבסופו של דבר וויתר על הטיול לדנמרק בגלל ש"לא מצאנו מלון במחיר סביר", כדברי מדבררי לשכתו.

כאן המקום לציין כי ביחס לזיהום העולמי מצבנו טוב למדי. זה לא שישראל אינה מזהמת. היא מזהמת ועוד איך. אך ביחס לכמות הכוללת של גזי החממה הנפלטים לאוויר, ישראל היא לא יותר מאשר פסיק קטן על מפת ההתחממות הגלובאלית. יתרה מזה, קצב הריבוי הטבעי של ישראל לא יאפשר לה להפחית את פליטת הגזים, אלא לצמצמם במעט את הגידול שחל בכך בשנים האחרונות וגם החלטה כזו קובעת ברכה לעצמה.

בין הח"כים אותם נראה בתמונות שתגענה מקופנהגן יהיו דב חנין, ניצן הורביץ ואופיר פינס. להזכירכם, אלו הם נציגים מובהקים של השמאל הישראלי. וכאן מתעוררת שאלה לא קטנה. היכן הנציגות החרדית? ילדינו הרכים שבעוד עשרים שנה יהוו למעלה משליש מתושבי המדינה הזו, לא ראויים לעולם טוב יותר? ירוק יותר?

נציגנו לוחמים את מלחמתו של הדור הבא, בחינוך, בדיור, בצביון הכללי של מדינת היהודים, ודווקא בנושא כה מהותי קולם נאלם? כשאני רואה את הנציגות הפרלמנטארית לקופנהגן חסר לי מישהו. איפה הוא מוישה גפני, הלוחם הירוק של הקדנציה הקודמת? התוכלו ילדים למצוא את הנציג החרדי הירוק?

יעילותו של המאבק הציבורי

ביום ראשון האחרון החשיכו 200 אלף תושבים באשקלון, שדרות ויישובי עוטף עזה את בתיהם ועריהם כצעד מחאה נגד כוונת חברת החשמל להקים תחנת כוח פחמית באשקלון. המאבק בתחנה מתנהל מזה זמן רב ופעולת המחאה הוכתרה בהצלחה.

במדינה דמוקרטית ישנה רק דרך אחת בדוקה ומנוסה לבטל גזרות, והיא דרך המאבק הציבורי.

הממשל בדמוקרטיה שואב את כוחו מהעם, העם הוא זה שממנה אותו, והוא זה שיכול להוריד אותו מכס השלטון. מאבקים ציבוריים נשאו פרי לאורך השנים ורק לאחרונה היינו עדים למספר לא מועט של גזירות שבוטלו בשל מאבק ציבורי נחוש.

ואני שואל, מדוע מאבקיהם של הציבור הדתי והחרדי לא זוכים לאותה הצלחה? האם זו דרך המאבק, או שהממשל פשוט 'לא סופר' אותנו כציבור?

האחריות הסביבתית מוטלת עלינו

רבותי, ההיסטוריה חוזרת. אברהם ירד למצרים, כך גם נכדו ונינו. שימו לב לזה. 'גלגל סובב בעולם', כך ברא ה' את הטבע, יום הולך ויום בא, ואין חדש תחת השמש. אך גם אם יתברר בסופו של יום שההתחממות של כדור הארץ הינה חלק מתופעה טבעית קבועה שאינה תלויה במעשי ידי האדם, עדיין מוטלת עלינו החובה לשמור על המקום הזה שניתן לנו מידיו הרחומות של מי שאמר והיה העולם.

מדוע שילם שר האופים בראשו בעוד רעהו חזר לגדולתו? ההסבר טמון במעשיו של כל אחד.

בעוד השני עשה את השתדלותו אך הדבר לא היה תלוי רק בידיו, ידי אדם, הראשון לא יכול היה להאשים את הטבע בכישלונו, כי אם את עצמו ולכן נגזר דינו. בוא נשמור על הסביבה, לפחות בכל מה שקשור אלינו.

חיים גיל הוא פרשן כלכלי ב'ביזנס' מבית 'קו עיתונות'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}