כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

גולדה מאיר ביקשה מפולין: אל תשלחו נכים

שערוריה בארכיון: גולדה ביקשה משגריר ישראל בפולין למנוע עליית נכים וחולים, ניצולי שואה, לארץ • "המדינה לא תוכל להוסיף ולקלוט נכים וחולים", כתבה במסמך השערוריתי

בית קברות בפולין. מבחינת גולדה מאיר, עדיף היה שהנכים ייקברו שם
בית קברות בפולין. מבחינת גולדה מאיר, עדיף היה שהנכים ייקברו שם

במסמך ציני, שנחשף היום (ד) בעיתון 'הארץ', מבקשת ראש הממשלה לשעבר, גולדה מאיר, בעת שכיהנה כשרת החוץ, משגריר ישראל בפולין, למנוע את עלייתם של נכים, חולים ובעלי מום ארצה.

המכתב השערורייתי נכתב באפריל 1958, בסמוך לכניסתה של גולדה מאיר למשרת שרת החוץ, ונשלח על ידה לשגריר ישראל בפולין בימים ההם, כתריאל כץ.

המכתב התגלה בארכיון משרד החוץ, במסגרת מחקר שערך היסטוריון פולני - מחקר המתעד את יחסי ישראל-פולין בין השנים 1945–1967.

במכתב המסווג כסודי ביותר, פונה מאיר אל השגריר וכותבת לו: "בועדת התיאום הועלתה הצעה לומר לממשלת פולין שברצוננו להנהיג סלקציה בעליה, שכן לא נוכל להוסיף לקבל חולים ונכים, אנא דעתך אם אפשר להסביר זאת לפולנים מבלי לפגוע בעליה".

וועדת התיאום המדוברת, הייתה ועדה משותפת לממשלה ולסוכנות היהודית, שעסקה בענייני עליית יהודים לארץ.

יצוין, כי היהודים שחיו בפולין בשנים שלאחר המלחמה, היו כולם ניצולי שואה ופליטי מחנות וגטאות, וככאלו היו ביניהם רבים בעלי מוגבלויות שונות, שנגרמו על-ידי הצורר הנאצי.

החוקרים, שהוכו בתדהמה מתוכן המסמך, פנו לברר האם הייתה למכתב השפעה על הממשלה הפולנית ועל פעילות העלייה בפועל של נכים. לדבריהם, לאחר נבירה בארכיונים ותחקירים מקיפים, לא נמצאו עדויות לכך שמישהו בממשל הפולני קיבל פניה בנושא, או שנעשתה איזו שהיא פעילות למנוע עליית בעלי מוגבלויות לארץ. השגריר כץ, שיכול היה להיות מקור מידע אודות פעילות כזו, הלך לעולמו לפני כ-20 שנה.

פולין, שעד 1956 הגבילה בעלי מקצועות מבוקשים מלעלות ארצה, הסירה את ההגבלות הללו, כך שבשעת כתיבת המכתב לא היו הגבלות פולניות מצידו הפולני של הגבול. "זהו סיפור ישראלי ולא פולני", אומרים גורמים בפולין.

"גולדה הייתה אדם של אינטרסים ולא של אנשים", מצטט 'הארץ' את דברי ההיסטוריון. "אך עם זאת, מכתב כזה מכה בתדהמה".

העול הכלכלי שהיה מוטל על מדינת ישראל בשנותיה המוקדמות, הטריד מאוד את קברניטי המדינה, שהנהיגו את משטר הצנע שהייתה בעיצומו ב-1958 - מדיניות שעל רקעה נכתב המכתב המדובר. עלות החזקת עולים בעלי מוגבלויות שלא יוסיפו לקופת המדינה ורק יגרעו ממנה, היוותה גורם מספיק מבחינתה של גולדה, לבקש למנוע את עלייתם למדינת היהודים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}