כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הממשלה עוברת לביתר-עילית • וידאו וגלריה

ביתר-עילית הפכה למוקד עלייה: ביום אחד העבירו השרים הרצוג ובגין את לשכותיהם לעיר • "אין ברירה, חייבים להקפיא", אמר הרצוג • לעומתו, אמר בגין: "לא נקפיא לכם את החיים. יהיו שינויים"

הממשלה עוברת לביתר-עילית • וידאו וגלריה
אלי סגל





מאז החליטה הממשלה להקפיא את הבנייה בהתנחלויות, נהיה מעניין בעיר ביתר עילית. העיר החרדית בהרי יהודה הפכה להיות מוקד התעניינות פופלארי ואתר עלייה לרגל, של פוליטיקאים תאבי פרסום, וגם של אישים המבקשים לעמוד מקרוב על השלכות ההחלטה הממשלתית.

הפשרת ההקפאה? בביתר לא שמעו על זה

כך למשל, ערך היום יצחק הרצוג, שר הרווחה והשירותים החברתיים, ביקור מקצועי בעיר. הביקור שנקבע מראש, התמקד, רשמית, בהפעלת התוכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון (שמיד) בעיר שמבחינת המשרד מהווה מודל מוצלח ליישום התוכנית בשטח.

השר הרצוג אמר, כי "הציבור החרדי הוא מודל בהבנת שפת החינוך וחזונה ובהתמודדותה עם שאלות חינוכיות. הייעוד שלנו הוא שביתר עילית תהיה הקטר המוביל לתוכנית הלאומית. אנו מלאי הערכה לאופן תפקודה של המערכת העירונית והחינוכית וביכולותיה המוכחות לשיקום חברתי וסוציאלי של בני נוער. אתם מודל עבורנו לכל הארץ להתארגנות למופת ונמשיך להקדיש משאבים משמעותיים לכל התוכניות בעיר". השר אמר כי משרדו במגמה להמשיך את תקציבי נוח"ם לנוער חרדי מנותק גם לשנים הבאות.

וכמובן, אי אפשר לבקר בביתר עילית, מבלי להתייחס לגזירת ההקפאה שהעיר סובלת ממנה. אלא שבמקום לתמוך במאבקם הצודק של מאות רוכשי דירות שכספם נעשק מהם ועולמם חרב עליהם עם החלטת ההקפאה, החליט בוז'י להקריא את החזון המפא"יניקי המנחה אותו בחייו הפוליטיים.

"אני מכבד את החלטת ראש העיר והתושבים שלא לצאת כנגד החלטת הקבינט. למרות הכאב של התושבים, אין כאן קריעת צווים ולא מגרשים פקחים", אמר השר מ'העבודה'.

"נכון לשקול הפעלת מנגנון פיצוי למשפחות שעשויות להיקלע למצוקה כלכלית עקב ההחלטה. האינטרסים של מדינת ישראל מחייבים אותנו להפגין מאמץ בכל הקשור להתנעת תהליך מדיני אמיתי לקראת הסדר הקבע, במיוחד שעיר כמו ביתר השוכנת בתוך גוש עציון הנמצא בהסכמה לאומית רחבה".

ראש העיר, מאיר רובינשטיין, הגיב ואמר: "אני מכבד את שר הרווחה ואת הממשלה. למרות הכאב הגדול, קיבלנו החלטה לכבד את החוק ולא לנקוט בפעולות מחאה. לדעתנו לא נתנו מספיק את הדעת להשלכות הנובעות מהמהלך. אני מצפה לרגישות מצד מקבלי ההחלטות כלפי אותן משפחות שנדרשות היום לסיוע".

לא הקפאה, 'השהייה'

רק הספיק בוז'י הרצוג לצאת את תחומי העיר, ופמלייתו של שר אחר, הפעם מתנועת הליכוד, נכנסה בשערי העיר המחוזרת ביותר בימים אלה על ידי שרי הממשלה.

השר בנימין זאב בגין, החבר ב'ועדה המיוחדת לעניין הקפאת הבניה' של הממשלה, הגיע מיד אחר כך. הוא קיים ישיבה ארוכה עם ראש העיר ובכירי העירייה. השר בגין ביקש לעמוד מקרוב אחר השפעת ההחלטה על העיר ותושביה ושמע בפרוטרוט על ההשלכות הקשות של החלטת ההקפאה. מאוחר יותר יצא השר עם ראש העיר וסגן השר לשטח שם נפגש עם הקבלנים ועמד מקרוב על השלכות החלטת ההקפאה.

כלשונאי הוא תמיד היה טוב, בני בגין. כאביו, גם הוא יודע ללהטט בלשונו, ואף להשתמש ב'מכבסת מילים' בעיתות הצורך: בגין, החליט לכנות את החלטת ההקפאה כ'השהיה', אמר כי בתום תקופת ה'השהיה' תחזור הממשלה ליישם את מדיניותה, "יותר מאשר בעשרת החודשים האחרונים".

בהתייחסו להשלכות הכלכליות הקשות על המשפחות שרכשו דירות ונכנסו להתחייבות בפרויקטים המוקפאים, כמו גם ההשלכות על המשפחות ברוכות הילדים שנקלעו למצוקה קשה עקב צפיפות איומה, אמר השר בגין כי "לאיש מאתנו אין ולא הייתה כוונה להקפיא את החיים. בכוונתי לפעול להחזרת הסמכויות היומיומיות לרשויות. הדעת נותנת שעל העירייה לעסוק בקבלת ההחלטות הללו. אני מבין שזה לא יעמוד בקצב החיים".

"הם יגיעו אל המנוחה ואל הנחלה", פרס בגין את חזונו כאשר עמד עם ראש העיר וסגן שר החינוך למרגלות פרויקט 'חפציבה' שנתקע בשנית, וזאת בתגובה לאמירתו של רובינשטיין, שכמעט זעק: "האדמה הזאת ספוגה בדמעותיהם, בדמם ובדמיהם של עשרות משפחות, שבשבוע שעבר, עם החלטת ההקפאה, חבר עליהם עולמם בפעם השנייה".

מה יהיו תוצאות הביקורים הממלכתיים הללו? ימים יגידו.





































































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}