כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

'בנק ישראל' הפסיק להתערב בשוק המט"ח

במהלך חודש נובמבר לא רכש בנק ישראל דולרים בשוק ההון • לא ברור האם מדיניות הנגיד, שזכתה לשבחים, השיגה את יעדיה • יתרות המט"ח של ישראל - 61 מיליארד דולר

פישר. הנגיד הטוב בעולם
פישר. הנגיד הטוב בעולם

בנק ישראל, שהחל במארס 2008 לרכוש דולרים בשוק מטבע החוץ, במטרה לשמור על יציבות שער הדולר ולמנוע ייסוף חד בשקל, הפסיק את הרכישות בנובמבר. למרות זאת לא נרשמה ירידה חדה בשער הדולר.

החלטת הנגיד סטנלי פישר, בעיצומו של המשבר הכלכלי העולמי, להתערב באגרסיביות בשוק המט"ח באמצעות רכישה מסיבית של דולרים, לוותה בביקורות ובמחמאות. היו שראו בכך חבל הצלה למשק הישראלי, הנסמך על ייצוא, והיו שראו בכך התערבות לא רצויה של הרשויות, בשוק התחרותי.

במבט לאחור, מסתבר כי מדיניותו של פישר הייתה חיונית לחוסנה הכלכלי של ישראל. צעד זה בצירוף צעדים נוספים כהפחתת הדרסטית של הריבית, שמרו על המשק הישראלי והצילו אותו משקיעה במיתון ארוך וממושך.

כלכלנים בינלאומיים ועיתוני כלכלה נחשבים ברחבי העולם העלו על נס את מהלכיו של פישר, שזיכו אותו, בין היתר, בתואר הנגיד הטוב בעולם.

פישר הבהיר פעמים רבות, כי רכישות המטבע לא נועדו רק לצרכי חיזוק המשק וכי בנק ישראל רואה במצב שבו שער הדולר נמוך בשיעורים כאלו, הזדמנות קנייה המאפשרת לרכוש מט"ח בזול ולהגדיל את יתרת המט"ח של המדינה.

ואכן, אם זו הייתה כוונתו של פישר, הוא הצליח ובגדול: על פי הודעת בנק ישראל, רכש הבנק בתקופה שבין מארס 2008 לאוקטובר 2009, דולרים בסך של 33 מיליארד דולר, מה שהביא את יתרת המט"ח הישראלית לשיא היסטורי של 61.5 מיליארד דולרים.

מדיניות הרכישה של הבנק הייתה ונותרה עמומה, איש לא ידע האם ומתי יקנה הנגיד דולרים ובאיזה סכום. צעד שלדברי הנגיד נועד למנוע מספקולנטים להרוויח מהמצב.

בחודש נובמבר חדל הבנק, על פי הודעתו מאמש, מרכישת דולרים, ואם חיפשתם סימן נוסף להתאוששות המשק מהמשבר, תמצאו אותו בעובדה שלא נרשמה ירידה משמעותית בשער הדולר במהלך חודש נובמבר.

יעדו של הנגיד לשער הדולר לא היה ברור, ולכן ספק האם התייצבות שער הדולר סביב 3.8 ₪ עונה על ציפיותיו או לא. אבל אין ספק, כי המצב בשוק ההון יכל להיות גרוע ליצואנים הרבה יותר מכפי שהוא כיום. ומבחינה זו מדובר בהצלחה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}