י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הליטאים חזרו בהם: המאבק מתחדש

לאחר סדרת ביקורים שערך ה'חוזר' החב"די הגר"י כהן בבתי גדולי ישראל הליטאיים, יוצא עיתון 'יתד נאמן' במאמר חריף נגד החסידות • בית הגראי"ל: הביקור היה תמים. אין בזה לגיטימציה לחב"ד

האידליה נגמרה? הפגישה שקוממה
האידליה נגמרה? הפגישה שקוממה

נדמה שהאישיות הכי מחוזרת בבתי הרבנים וגדולי ישראל בימים האחרונים, הוא ה'חוזר' החב"די המוערך, הגר"י קאהן.

ה'חוזר', משפיע שרבבות שותים את דבריו בחסידות חב"ד ומחוצה לה, מתוקף תפקידו כמסביר וכמעביר דברי האדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל, הגיע לביקור בן מספר ימים בארץ הקודש, ובואו גרם להתרגשות גדולה בקרב חסידי חב"ד בארץ.

במוצאי שבת האחרון התקיים אירוע רב משתתפים בבנייני האומה בירושלים, כשבמרכזו עמד ה'חוזר' וחיזק את המון העם, ב'פבריינגען' הכי גדול במזרח התיכון, שהתקיים עד לשעות הקטנות של הלילה, בהשתתפות אלפים מכל גווני הקשת.


ה'חויזר' התוועד, אלפים האזינו • וידאו וגלריה
'החויזר' נפגש עם ראש הישיבה • תמונות • להאזנה


כך או כך, הביקור גר עניין רב בקרב חסידי חב"ד, אך לא רק בקרבם. בסדרת ביקורים מתואמים מראש, הגיע ה'חויזר' לביקור בבתי גדולי ישראל הליטאיים. בימים האחרונים ביקר הגאון החב"די בחזון איש 5, ושוחח במשך שעה ארוכה עם הגראי"ל שטיינמן. כמה ימים אחר כך הגיע גם לרחוב בן זכאי בבני ברק, שם מתגורר ראש ישיבת פוניבז', הגרב"ד פוברסקי, לשיחה לבבית שנמשכה שעה ארוכה, וכללה העלאת זיכרונות מימי הלימוד בצוותא, כתלמידו של האב, הגר"ד פוברסקי זצ"ל.

הביקורים, שזכו לסיקור נרחב במדיה החרדית, עוררו זעם בקרב חלק מהציבור הליטאי. "מובן, שאין אף אחד המערער על זכותם של גדולי ישראל להיפגש עם מי שיחפצו. אך האם זו הדרך לסיום המחלוקת עם חסידות חב"ד? האם לא ראוי להקדיש לעניין מעט מחשבה? הרי מדובר במחלוקת שפילגה את עם ישראל.

"יצרנו תנועה חדשה, עיתון חדש, ויצרנו סדר יום חדש בציבור החרדי. ככה לסיים? ב'זבנג וגמרנו'?", נשמעה התמרמרות בקרב רבים מבני הציבור הליטאי, שעוד זוכרים את המאבקים שניטשו בכל קרן רחוב, מלחמה שנוהלה על ידי הגרא"מ שך בנחרצות רבה.

בביתו של הגראי"ל שטיינמן נשמעו קולות של היתממות: "הרב מקבל את כל מי שחפץ בכך. אין מחסום בפני אף אחד שרוצה לבוא, להתברך ולדבר דברי תורה. יהיה מי שיהיה".

אך מי שמכיר קצת היסטוריה, יודע שביקור כזה מצריך חשיבה אסטרטגית ויש בו אמירה חשובה על המחלוקת, הנמצאת ככל הנראה בשלבי דעיכה אחרונים.

עיתון 'יתד נאמן', כצפוי, השחיז את עטו הבוקר, ובמאמר מושחז הוא מחדש את המאבק ב'חסידות ההזויה והמשיחית'.

במאמר שנכתב במדור הדעות בעיתון כתב הוגה הדעות: "מאחורי המגמה לטפטף לציבור החרדי את ההשקפות הימיניות המעוותות, עומדת הכת המשיחית הידועה, לצד ניסיונותיה לפרסם את התעמולה המוזרה והמקוממת אודות משיחיות השקר".

"לאירועים שונים של 'י"ט כסליו' שהתקיימו שלשום, הוזמנו פוליטיקאים ממפלגות ימניות לאומיות, שנשאו דברים בגנות החלטת ההקפאה, כאשר הם מתמקדים בסיסמאות הלאומיות הנבובות מסוג זה אין צורך להזכיר כמה התריע ה'אבי עזרי' מפני סכנות הכת המשיחית".

גם הפגישה עם הגראי"ל זוכה לעקיצה מרומזת: "אין מקום במחננו לדעות פסולות כאלה. זה היה, כידוע, הרקע להקמת תנועת 'דגל התורה' והעיתון 'יתד נאמן',שנוסד לבקשת מרן ככלי הביטוי להביע דעת תורה בנושא זה".

בחצרו של הגראי"ל שטיינמן אמרו היום, כי גורמים מהעיתון שוחחו איתם קודם לפרסום המאמר, והדבר נעשה איתם בתיאום. "אף אחד לא חושב שהגראי"ל יבקר מחר ב-770. הביקור לא נעשה גם על רקע י"ט כסליו. זה היה ביקור תמים, וככה ראינו את זה. טוב שהדגישו בעיתון 'יתד נאמן' שאין בזה משום תמיכה לחסידות או משהו מעין זה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 49 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}