י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

נאמן: "להשליט חוקי ההלכה" • וידאו בלעדי

סערה פוליטית: שר המשפטים נאם בכנס דיינים, ופרש את משנתו: להשליט את חוקי ההלכה על המדינה • מאז הוא כבר הספיק לחזור בו, אך זה לא מונע משרים לדרוש את התפטרותו • צפו בדבריו של נאמן

השר נאמן. נאמן להלכה?
השר נאמן. נאמן להלכה?


הוידאו באדיבות שרלייב

לצפיה בשידור החי לחץ כאן

"צעד אחר צעד ננחיל לאזרחי ישראל את חוקי התורה ונהפוך את ההלכה למשפט המחייב במדינה", זה המשפט בעטיו סוערות הבוקר הרוחות במדינה, כאילו סופת טורנדו פגעה במערכת המשפט.

המשפט המתוקש, זכה לתהודה כמובן בזכות זהותו של הדובר, הדברים לא נאמרו על ידי איש ימין סהרורי או על ידי חרדי עבדקן ממאה שערים. הדובר היה השר האחראי על מערכת המשפט בישראל, שר המשפטים יעקב נאמן, שאמר את הדברים בכנס על דיני ממונות, שנערך במלון רג'נסי בירושלים, בנוכחות דיינים ורבנים, כשביניהם הרב הראשי לישראל הגר"י מצגר.

נאמן אף הוסיף והסביר: "צריך להחזיר עטרה ליושנה, שמשפט התורה יהיה המשפט המחייב במדינת ישראל.. צריך להחזיר למדינת ישראל את מורשת האבות, את דברי התורה הראשונים והאחרונים, שבהם יש פיתרון מלא לכל הדברים שאנחנו עוסקים בהם".

הדברים עוררו כצפוי סערה פוליטית רבתית, כשאנשי משפט ופוליטיקה מהשמאל ומהימין שנאלצו להגיב לדברים עוד בטרם הסירו את קורי השינה מעיניהם, התחרו ביניהם מי ימצא ביטוי מגנה יותר לדברי שר המשפטים.

לא ממש ברור מה ביקש שר המשפטים שנודע כאדם מחושב, להרוויח בהצהרה זו. לא קוראים לו בוגי יעלון, שיכל לטעון שחשב שדברים שנאמרים בכנס סגור ולא ידלפו לתקשורת. יודע נאמן את נפש קהלו והפרקליט המשופשף והמחושב בוודאי ידע שהדברים ידלפו ויעוררו מחול שדים מרבצו. במיוחד כהדברים משודרים בשידור חי באתר 'בחדרי חרדים'.

מכל מקום הבוקר נשמע השר נאמן כשהוא מזמר זמירות אחרות: "אין בדבריי משום קריאה להחליף את חוקי המדינה בחוקי ההלכה לא במישרין ולא בעקיפין", הבהיר הבוקר השר נוכח מטח הגינויים שספג.

קריאות לפיטורי שר המשפטים עולות מכל כיוון. ב'ערוץ 7' צוטט השר אדרי כמי שקורא לפיטורי השר נאמן, בשל "דבריו החמורים של שר המשפטים שבהם הביע למעשה אי-אמון במערכת המשפט, שהוא מופקד עליה", כשחברי כנסת מהמרכז הפוליט התחרו בשלל כינויי גנאי שהדביקו להצעתו של השר .

"הרעיון של נאמן צריך להטריד כל אזרח במדינה שאכפת לו מהמדינה", הטיחה יו"ר האופוזיציה ציפי לבני, כשהחברים משמאל מחרים מחזיקים אחריה בבוטות וזועמים על הטאליבן שהשתלט על המדינה, ורוצה להפוך אותה למדינת עולם שלישי, כדברי יו"ר מר"ץ, חיים אורון, וחבר הכנסת ניצן הורוביץ.

ויש גם מי שתומך. השר הרשקוביץ מ'הבית היהודי', אמר הבוקר: "אני מברך את השר נאמן על כוונתו לבסס את המערכת המשפטית בישראל על אדני המשפט העברי ולהכניס בה נשמה יהודית. אין לאף אחד סיבה לחשוש מהשר נאמן, שמשלב באישיותו את ערכי הדת והפלורליזם, אבל יש לחשוש ממערכת משפטית שאינה מייצגת כיום נאמנה את מגוון הדעות בעם ישראל".

מהמערכת המשפטית הסוערת מגיעות כרגיל התגובות בעילום שם. "על שר המשפטים להתפטר", אומרים שם, "אפשר להבין שהשר רוצה למצוא חן בעיני קהלים מסוימים, אך עליו להתנצל ולהבהיר את דברי".

מאידך, ישנם גורמי משפט, בעיקר מהאקדמיה, המגבים את השר ואומרים: "תורת ישראל מכילה מלבד מצוות שבין אדם למקום, גם הוראות שבין אדם לחבירו המסדירות את חיי היום יום, הוראות שהונחלו לאנושות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}