הלכות חנוכה • הפרק השלישי
לקראת חג החנוכה מגיש 'בחדרי חרדים' פרויקט מיוחד: כל הלכות חג החנוכה בצורה תמציתית וברורה • מידי יום יוגש פרק על נושא אחד הקשור לחג • והיום: זמן ההדלקה, ודין השמנים והפתילות
- הרב בנימין חוטא
- כ' כסלו התש"ע
- 12 תגובות
א. שיעור תורה המתקיים בקביעות ויש חשש אם ילכו הציבור להדליק נר חנוכה בביתם לא יחזרו לשיעור, י"א שילכו להדליק בזמן ואפי' שהשיעור יתבטל. א וי"א מוטב שהשיעור יתקיים וילכו להדליק לאחר השיעור ואפי' שהוא הרבה זמן אחרי צאת הכוכבים וכן הלכה. ב
ב. הזמן הכי מוקדם שאם הדליק אז, יצא ידי חובה בדיעבד, הוא פלג המנחה דהיינו שעה ורבע (זמנית) לפני צאת הכוכבים ולכן בערב שבת שמדליקים מוקדם אין להדליק לפני זמן פלג המנחה. ו ואם הדליק לפני זמן פלג המנחה יכבנה ויחזור וידליקנה בזמנה בברכה.ז
ג. בערב שבת כשמדליק החנוכיה יתן בה שמן כשיעור שתספיק לדלוק עד חצי שעה אחרי צאת הכוכבים. ח
ד. לאחר חצי שעה שדלקה החנוכיה מותר לכבותה וכן ליהנות מאורה. י וי"א שיתנה מראש, שאינו מקצה את השמן ויכול לכבותה אחרי זמנה. יא והמחמיר תבא עליו ברכה. אבל נותר השמן שבחנוכיה אין להשתמש בו אף לביהכנ"ס. יב ואף לנרות שבת אינו רשאי להשתמש בו. יג
ה. המגיע מאוחר בלילה לביתו ועוד לא הדליק נרות חנוכה, טוב שיעיר אחד או שניים מבני הבית ויברך וידליק, ואם אי אפשר לו להעירם ידליק ויברך ביחיד, יד ויכול להדליק עד עלות השחר. טו וכשמגיע מאוחר ולא התפלל ערבית, יקדים להתפלל ערבית, דתדיר הוא וגם קריאת שמע מדאורייתא, ואח"כ ידליק נרות חנוכה. טז
ו. אדם שלא הדליק לילה אחד אין לו תשלומים. יז אבל יש לו תיקון שלמחורת יוסיף שמן כשיעור ב' הלילות. יח
ז. מי שלא יכול להדליק עד מאוחר בלילה או מוקדם מפלג המנחה עדיף שידליק יותר מאוחר מאשר להקדים. ועדיף שימתין עד מאוחר וידליק בעצמו מאשר מוקדם וע"י שליח. יט
ח. כל השמנים והפתילות כשרים לנרות חנוכה אף שאינם נמשכים אחר הפתילה. כ ומצוה מן המובחר
להדליק נרות חנוכה בשמן זית. כא ואדם שאין לו שמן זית, ויש לו או נרות שעוה או שאר שמנים יעדיף להדליק בשמן מאשר בנרות. כב
ט. מצוה מן המובחר לעשות הפתילות מצמר גפן או חוטי פשתן. כג
י. שמן שטעמו מר ואינו ראוי לאכילת בני אדם אינו נפסל להדלקת נרות חנוכה. כד ויש המהדרין להדליק בשמן הראוי למאכל אדם. כה
יא. שמן שהיה מגולה אינו נפסל להדלקת נרות חנוכה שאין פסול של גילוי בשמן. כו ושמן מאוס או שריחו רע, פסול לנר חנוכה. כז
יב. שמן של שביעית, י"א שאסור להדליק בו נרות חנוכה. כח ויש מתירים להדליק בו כט והמיקל יש לו על מי לסמוך. ואם השמן מקרקע של גוים או שנמכרה הקרקע לגוי ע"י הרבנות הראשית מותר להדליק בו. ל
יג. אין יוצאים ידי חובת הדלקת נרות חנוכה בנורות חשמליות. והטעם א' כיון שהנס היה ע"י פתילה ושמן, ובחשמל אין זה. ב' המנורה היתה נדלקת ע"י אדם וחשמל נדלק ע"י מכונה. ג' כיון שמנורה חשמלית מלאה בפנים באור ונראית כמדורה שאין יוצאים בה ידי חובה. לא
יד. לכתחילה אין להדליק חלק מהנרות בשמן זית וחלק בנרות שעוה אלא כולם יהיו או בשמן זית או בשעוה. לב ובדיעבד יוצא ידי חובה. לג ואפשר להדליק את נרות החנוכה בכמה סוגי שמנים שלכל נר שמן אחר. לד
טו. אסור להשתמש לאור נרות החנוכה שום תשמיש ואפילו תשמיש של קדושה כגון לימוד וכדומה. לה וי"א שהאיסור אף שיש שַמַש שהוא גבוה משאר הנרות. לו ויש מתירים אם השמש גבוה משאר הנרות. לז ויש מתירים בכל מצב שיש שַמַש ונהנה מאורו וכן הלכה. לח
טז. יניח תמיד את נר השמש בצד ימין של החנוכיה כדי שכשידליק משמאל לימין הנר האחרון יהיה השַמַש. לט וכשמדליק נרות חנוכה במקום שיש אור החשמל אין חייב מעיקר הדין להדליק נר השמש. מ אבל המנהג לעשות שמש אף במקום שיש אור החשמל. מא
מקורות
א נוהג כצאן יוסף עמ' קפה'. ב מאירי שבת כא' ע"ב, חוות יאיר מקור חיים י' תרעב', נר מצוה עמ' כח', מחב"ר סי' תרעב', חזו"ע חנוכה עמ' עג'. ו שו"ע סעי' א', ב"ח, כה"ח אות ז', אול"צ ח"ב פ"טו תשו' ו' במקורות ד"ה וחישוב. ז א"א אות א'. ח א"א אות א'. י שו"ע סעי' ב'. יא א"ר אות ב'. יב נטעי גבריאל חנוכה סי' ו' סעי' יז'. יג מאור החיים סי' כז' כח'. יד חמד משה ס"ק ג', חזו"ע חנוכה עמ' סד'. טו מחזור ויטרי, אגודה, מנהגי מהרי"ל הלכות חנוכה עמ' תה'. טז שואל ומשיב רביעאה ח"ב סי' ריט', חזו"ע חנוכה עמ' עא'. יז שו"ע סעי' ב'. יח רו"ח. יט שו"ת שבט הלוי ח"ד סי' סו'. כ שו"ע סעי' א'. כא מרדכי, כל בו, מהרי"ל, רמ"א סעי' א'. כב מ"ב ס"ק ד'. כג ח"א כלל קנד' אות ח', קיצור שו"ע סי' קלט' אות ד'. כד בן איש חי וישב אות יב', הלכות חג בחג פ"ח סעי' ט' ע"פ החזו"א דמאי סי' טו' ס"ק א'. כה מפי השמועה בשם הגרי"ש אלישיב שליט"א והגר"מ אליהו שליט"א. כו ב"י יור"ד סי' קטז'. כז מ"ב ס"ק ג', פסקי תשובות אות ה'. כח שו"ת אמרי יושר סי' ק', רדב"ז הלכות שביעית בהגהת פאת השלחן פ"ה ה"ט. כט שו"ת שבט הלוי או"ח סי' קפד', שו"ת מנחת שלמה ח"א סי' מב'. ל חזו"ע חנוכה עמ' פו'. לא כה"ח אות יט'. לב שו"ת שער אפרים סי' לט', חזו"ע חנוכה עמ' פ'. לג ברכ"י ס"ק ב', מטה יהודה בקונטרס שבט יהודה דף לה'. לד שו"ת שבות יעקב ח"א סי' לז'. לה שו"ע סעי' א'. לו מג"א ס"ק ד', א"א אות ד', כה"ח אות לו'. לז א"ר אות י'. לח חזו"ע חנוכה עמ' קא'. לט כה"ח אות מא'. מ הליכות שלמה פ"טז סעי' יג'. מא נטעי גבריאל פ"כ סעי' ט'.
תודתנו להגר"ב חותה מחבר הספרים "ברית בנימין" "תמצית עניני חושן משפט" "לבנימין אמר" "כי בא מועד", על כתיבתו ומאמציו
קישורים:
הלכות חנוכה: הפרק השני
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות