י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הכנסת אישרה סופית את חוק המאגר הביומטרי

החוק הביומטרי אושר בכנסת ברוב של 40 חכי"ם • תעודות זהות חכמות יונפקו לאזרחים • לפי הצעת הפשרה שגובשה, יוחל החוק בתחילה רק על אזרחים שירצו להשתתף במאגר הממשלתי הממוחשב

טביעת אצבע ביומטרית. אילוסטרציה
טביעת אצבע ביומטרית. אילוסטרציה

בכנסת אושר הערב בקריאה שלישית ברוב של ארבעים חברי כנסת, החוק לאמצעי זיהוי ביומטריים שזכה לכינוי 'החוק הביומטרי'.

על פי החוק החדש יוחלפו כל תעודות הזהות במדינה בתעודות זהות 'חכמות' בעלות שבב אלקטרוני כשבעל התעודות ישמרו תצלום בעל התעודה וטביעות אצבעותיו, נתונים אלו ישמרו גם במאגר ממשלתי ממוחשב.

פשרה שהושגה ערב אישורו של החוק הוסכם כי החוק יוחל בשלב ראשון בתקופת ניסוי של כשנתיים רק על אזרחים שיחפצו להיכלל במאגר הביומטרי הממשלתי.

במהלך התקופה יחליט שר הפנים ישי בהתייעצות עם שר האוצר שטייניץ אם המאגר יוקם כחלק ממשרד הפנים או במשרד המשפטים.

החוק יוחל על כלל אזרחי המדינה רק בתום התקופה ועם דיווח של שר הפנים לשרים והכרעתם על כניסת החוק לתוקף.

הדיונים הציבוריים בעד ונגד הצעת החוק הביומטרי הסעירו את המדינה, המתנגדים לחוק טענו כי באף מדינה בעולם לא חל חוק חובה כזה על כלל האזרחים, וכי קיימת סכנה ממשית לפיה ידלפו פרטי המאגר לרשות הרבים ותופר זכות הפרטיות.

שר הפנים בממשלת אולמרט וחבר האופוזיציה דהיום מאיר שטרית קידם את החוק במרץ במהלך כהונתו כשר הפנים והמשיך לעשות נפשות לחוק גם לאחר התחלפות הממשלה.

הצעת הפשרה גובשה לאחר שהוקמה ועדת שרים בראשות מזכיר הממשלה צבי האוזר בעקבות הסערה והיא זו שגיבשה את הצעת הפשרה.

חברי הכנסת ניצן הורוביץ מן המתנגדים החריפים לחוק נעמד הערב על דוכן המליאה ובידו דפים ממרשם האוכלוסין שגם עליו חל חוק חיסיון המידע, שדלף לאינטרנט לפני מספר שנים ואמר "אישור החוק הביומטרי הוא טעות קשה הפוגעת באופן חמור בחופש הפרט בישראל. אני מקווה שלא נשלם עליה מחיר כבד מדי. עם זאת, הוכח כי מאבק ציבורי עיקש של אידיאליסטים יכול להשפיע ולשנות. וההוכחה היא שהחוק בנוסחו הסופי שונה לחלוטין מהנוסח הקודם".

על פי נוסחו החדש של החוק, במידה ותהיינה מדינות בעולם שיחליטו כי לא ניתן להיכנס לתחומן ללא אמצעי זיהוי ביומטרי יחויב משרד הפנים להנפיק תעודה כזו גם אם המבקש מסרב להשאיר את פרטיו במאגר הממשלתי הממוחשב.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}