י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

ברקת נגד 'דירות הרפאים': תאכלסו בצעירים

ראש עיריית ירושלים שלח מכתב לכ-9,000 תושבי חו"ל, בעלי דירות בעיר: תשכירו הדירות למשפחות צעירות • הערכות: בירושלים כ-15,000 דירות רפאים שגרמו לזינוק במחירי הדירות

ירושלים. צילום אילוסטרציה: אליהו הלוי
ירושלים. צילום אילוסטרציה: אליהו הלוי

תופעת 'דירות הרפאים', דירות שבבעלות יהודים אמידים תושבי חו"ל, המצויה גם בקרב הציבור החרדי, ידועה מאוד בשכונות ירושלים השונות.

יהודים בעלי ממון, תושבי חו"ל, החפצים בדירה משלהם בארץ, אם ממניעים אידיאולוגיים או ממניעים של נוחות, קונים דירה באחת משכונות בעיר, ומשתמשים בה בעת ביקוריהם בארץ. במשך רוב השנה עומדות הדירות ריקות, מעלות אבק, ופעם או פעמיים בשנה, בדרך כלל בעונת החגים, בא בעל הבית ומתגורר בה.

התופעה, שגרמה למחירי הנדל"ן בירושלים להאמיר פלאים, בפרט בשכונות היוקרה ובשכונות החרדיות, גררה עימה גם תופעה של רחובות רפאים: בניינים שלמים באזורים כמו רחביה וממילא, עומדים שוממים במהלך ימות השנה, ומשפיעים עמוקות על אופיין של השכונות.

ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים, החליט לפנות היום במכתב לכ-9,000 מרוכשי דירות הרפאים, בו הוא מפציר בהם שלא להותיר את הדירות שבבעלותם ריקות, ולהשכיר אותן במהלך השנה: "דירה ריקה הנמצאת למעשה מחוץ לשוק הדיור, משמעותה פחות קונים במכולת המקומית, פחות ילדים בבית הספר, פחות לקוחות בבתי הקפה, וחשוב מכל פחות משפחות צעירות הגרות בירושלים.

"9,000 דירות כאלו הן נזק מצטבר אדיר לכלכלת העיר ולשוק הדיור. לפיכך", מבקש ברקת, "כראש העיר, אני מוצא לנכון לפנות אליך בבקשה להשכיר את הנכס שבבעלותך למשפחות צעירות במהלך החודשים שאינך נמצא בירושלים".

על פי הערכות, כמות דירות הרפאים בעיר עומדת על קרוב ל-15,000 דירות, מה שרק מוסיף דחיפות למהלך של ברקת.

דיירי אזורי צפון ירושלים החרדים, מכירים את התופעה מקרוב, בבניינים שבין עמודי החניה שלהם, נבנים כוכים לשמש כדירות לזוגות, שכבר אינם צעירים כל-כך, עומדות לפעמים שתיים או שלוש דירות ריקות, במהלך רוב ימות השנה. אם יהיה גם בציבור החרדי מי שירים את הכפפה שהטיל ברקת, נראה אולי הקלת מה במצוקת בדיור החונקת את צעירי המגזר.

ברקת גם הקים מנהלת שתטפל בנושא, כשאתר אינטרנט שייתן תנופה ליוזמה גם הוא בשלבי תכנון.

עם זאת מעריכים גורמים בשוק הנדל"ן בעיר, אליהם פנה ברקת בנסיון לגייס עזרה נגד התופעה, כי היוזמה לא תצליח בשל החשש של בעלי הנכסים מהשחתת דירות היוקרה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}