י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

נציג מטעם הרבנות הראשית יכריע: האם הנערה דתיה

ועדת השרים שדנה בנושא גיוס בנות המצהירות על דתיותן כדי להשתמט הגיעה להסכמה: מי שתתעקש כי היא דתית, למרות חשדות הצבא, תוכל לערער בפני ועדה שתכלול גם נציג שיהיה מקובל על הרבנות הראשית

לשכת גיוס
לשכת גיוס

לאחר ששוב שלחה הממשלה הבוקר (א) את נושא גיוס הבנות המצהירות על דתיותן כדרך להשתמטות משירות בצה"ל, להמשך דיון בוועדת השרים - והפעם כדי לדון בהצעת הפשרה המתגבשת - הודיעה ועדת השרים לענייני חקיקה, כי החליטה להעלות על שולחן הכנסת הצעת חוק ממשלתית, שהתגבשה לאחר מאבק ממושך ובהסכמת נציגי יהדות התורה וש"ס.

סוגיית הבנות שאינן דתיות ומוצאות בהצהרה על עצמן כעל דתיות פתח להתחמקות קלה מן השירות הצבאי, מטרידה את מנוחת גורמי האכיפה בצה"ל ובפרקליטות מזה זמן. בקיץ שעבר פרסם צה"ל תמונות שצילם חוקר ששלח הצבא, בהן נראו בנות שהצהירו על דתיותן כשהן מחללות שבת ועושות מעשים אסורים על פי ההלכה, מה שהוכיח לטענת הצבא כי נדרשת אכיפה מחמירה בנושא.

לאחר שחברי הכנסת החרדיים עוררו בשבוע שעבר סמי משברון, על רקע הצעת החוק שנידונה בישיבת המשלה בשבוע שעבר, לפיה יכריע איש צה"ל בעניין דתיותן של הבנות החשודות כמשקרות, בטוענם כי איש משרד הביטחון לא יכול לפסוק בדבר דתיותה של נערה - החליט ראש הממשלה שוב שלא להחליט ושלח את העניין לוועדת שרים.

ועדת השרים התכנסה ברביעי שעבר בלשכתו של שר המשפטים, בהרכב שכלל בסופה של סאגה מצד החברים החרדיים, את שר החינוך גדעון סער, שר המשפטים, שר השיכון אריאל אטיאס וחברי הכנסת גפני ומוזס.

הרוחות בלשכה הספונה סערו, כשבשיאו של ויכוח, במענה לדברי אחד הנוכחים שטען כי לא ניתן לכלול דיין בוועדה, כי דיין תמיד יפסוק כי הבת אכן דתייה, צוטט חבר הכנסת משה גפני כמי שהטיח בדובר, כי שופטי משרד המשפטים מוטים בדיוק באותה מידה, אלא שלכיוון השני וכי הם יחליטו תמיד כי הבת איננה דתית.

בעיתוני סוף השבוע צוטט השר יעקב נאמן כמי שאמר שהסיבה האמיתית לסירובו לאפשר לדיין להיות חבר בוועדה, היא בשל העובדה שעד שיוסכם בין החוגים הדתיים והחרדים על פלגיהם על דיין מוסכם יעבור זמן רב, עד שתוקפו של החוק יתמסמס.

לאחר שנדמה היה כי בכוונתו של השר נאמן להוביל את הממשלה להתנגשות חזיתית עם הנציגים החרדים בממשלה, הודיעה היום ועדת השרים כי הגיעה להסכמה המקובלת גם על דעת חברי הכנסת מיהדות התורה ומש"ס, לפיה בת שתעמוד על כך שהיא דתית, למרות חשדות הצבא, תוכל לערער על החלטת צה"ל בפני ועדה שתוקם על פי הצעת החוק, ושתכלול בנוסף על נציג צהל"י גם נציג נוסף, שיהיה מקובל על אנשי הרבנות הראשית. כשתהליך הערעור לא יימשך יותר מ-74 יום מיום הוצאת צו הגיוס, בכללם 30 יום להמשך דיונים.

ההצעה שתעלה על שולחן הכנסת בהליך חקיקה מהיר, גוררת אחריה כצפוי שובל של תגובות נגד כשבראש התוקפים ח"כ יואל חסון מקדימה, שניסה לגבש הצעת חוק חלופית, אשר תדחה כעת מפני הצעת החוק הממשלתית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}