י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"מדובר ביהרג ואל יעבור" • ראיון לוחמני

האם הושגה פשרה בנושא חוק גיוס הבנות? מי שהוביל את המערכה נגד החוק, ח"כ מנחם לייזר מוזס, שולל את הצעת הפשרה ומכריז מלחמה: "הצעת החוק היא דבר חמור מאין כמותו, נשקול משבר קואליציוני"

מנחם לייזר מוזס. 'לא מסכימים לפשרה'
מנחם לייזר מוזס. 'לא מסכימים לפשרה'

לאחר ששוב שלחה הממשלה הבוקר (א) את נושא גיוס הבנות המצהירות על דתיותן כדרך להשתמטות משירות בצה"ל, להמשך דיון בוועדת השרים - והפעם כדי לדון בהצעת הפשרה המתגבשת - הודיעה ועדת השרים לענייני חקיקה, כי החליטה להעלות על שולחן הכנסת הצעת חוק ממשלתית, שהתגבשה לאחר מאבק ממושך ובהסכמת נציגי יהדות התורה וש"ס.

סוגיית הבנות שאינן דתיות ומוצאות בהצהרה על עצמן כעל דתיות פתח להתחמקות קלה מן השירות הצבאי, מטרידה את מנוחת גורמי האכיפה בצה"ל ובפרקליטות מזה זמן. בקיץ שעבר פרסם צה"ל תמונות שצילם חוקר ששלח הצבא, בהן נראו בנות שהצהירו על דתיותן כשהן מחללות שבת ועושות מעשים אסורים על פי ההלכה, מה שהוכיח לטענת הצבא כי נדרשת אכיפה מחמירה בנושא.

לאחר שחברי הכנסת החרדיים עוררו בשבוע שעבר סמי משברון, על רקע הצעת החוק שנידונה בישיבת המשלה בשבוע שעבר, לפיה יכריע איש צה"ל בעניין דתיותן של הבנות החשודות כמשקרות, בטוענם כי איש משרד הביטחון לא יכול לפסוק בדבר דתיותה של נערה - החליט ראש הממשלה שוב שלא להחליט ושלח את העניין לוועדת שרים.

בעקבות גיבוש הצעת החוק שוחחנו עם חבר הכנסת מוזס, שפעל נגד הצעת החוק המקורית ושהיה שותף לועדת השרים שגיבשה את הצעת הפשרה.

• הרב מוזס, האם אתה סומך על נציג הרבנות הראשית כפוסק על דתיותה של נערה?

"קודם כל אני רוצה להבהיר" אומר הרב מוזס, "אנחנו לא מסכימים בשום צורה לגיוס בנות, הפשרה שגובשה גם היא לא סוף פסוק בעניין, וגם לה הסכמנו רק בכדי למזער נזקים בכדי שלא תעלה הצעת החוק של חבר הכנסת ישראל חסון מקדימה.

"אמנם הסכמנו לפשרה, אבל הפרשה רחוקה מלהסתיים, מחר צפויה לנו ישיבת סיעה בנושא ולאחריה נעלה נציג, נציג לבית גדולי הדור להיוועץ בדעתם ורק אז נחליט איך ננהג בהצבעה עצמה"

• מה הייתה ההצעה שהייתה מקובלת גם עליכם לכתחילה?

"אנחנו דרשנו שבוועדת הערר יישב גם רב שיחליט האם הנערה החשודה בשקר לרשויות צה"ל דתית או לא, אבל שר הביטחון התנגד לכך בנימוק שלא יתכן שישות אזרחית תתערב בהחלטות צה"ל".

• האם תתעקשו שנציג צה"ל יהיה רב צבאי ולא קצין אכ"א ללא זיקה לדת?

"בהחלט ייתכן, זה אחד הרעיונות שאנחנו מקדמים ויתכן מאד שנתעקש עליהם כך שיתאפשר מוצא המקובל על כולם".

"נדאג גם, שגם הנציג השני שימונה רק בהסכמת הרבנות הראשית יהיה כזה שלא ימהר לפסוק כי הנערה איננה דתיה, אני אישית שוחחתי מספר פעמים עם הרבנים הראשיים שידאגו לכך".

• אם כך, מה בעצם החיסרון בהצעה כמו שהיא כעת?

"ההצעה שגובשה משאירה בעצם את כל הכוח בידי נציג צה"ל, משרד הביטחון התעקש להשאיר סעיף בהצעת החוק לפיו על ההחלטה בוועדה להינתן פה אחד ובמקרה שלא, תגוייס הבת. זה דבר שלא נוכל להסכים שיישאר כמות שהוא, זה סעיף שמעקר את כל ההסכמה שהשגנו".

• מה הן בעצם אפשרויות ההתנגדות לחוק העומדות בפני יהדות התורה?

"נוכל להתנגד התנגדות לייט ולהצביע נגד החוק הספציפי הזה ונוכל גם ללכת על משבר קואליציוני, צריך לזכור שגדולי הדורות הקודמים התייחסו לגיוס בנות כאל ייהרג ואל יעבור.

"בהחלט לא מדובר על סוף פסוק", מוסיף הרב מוזס ומסיים, "עד יום שלישי לא נדע איך יכריעו גדולי הדור ועד אז כל מי שמפרסם כי הפרשה סגורה עושה זאת על אחריותו בלבד".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}