י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"היעד שלי: לגייס לפחות 50 אחוז מהחרדים"

ראש אכ"א, אלוף אבי זמיר, ל'ישראל היום': "הוכחנו שחרדים יכולים לשרת בהצלחה. בכל שנתון מצהירים כ-5500 צעירים 'תורתו אומנותו' - אני רוצה לגייס 50 אחוז מהם. הרבנים מבינים את הצורך"

חרדים בפתח לישכת גיוס
חרדים בפתח לישכת גיוס

"היעד שלי הוא לגייס לפחות 50 אחוז מהחרדים", כך אומר בראיון שהעניק ראש אכ"א, אלוף אבי זמיר, לעיתונאים לילך שובל ויואב לימור מהעיתון 'ישראל היום'.

לפי זמיר, מנתוני אכ"א עולה, כי בעוד 10 שנים, בשנת 2020, רק 30 אחוז מבני הנוער בישראל יתגייסו לצה"ל. מדובר אמנם בכלל בני הנוער בארץ, הכוללים גם ערבים וחרדים, ולמרות זאת - הנתון מדאיג מאוד את ראשי צה"ל.

לפי הנתונים בעוד כ-10 שנים בלבד 27 אחוז מבני ה-18 בארץ יהיו חרדים, 29 אחוז בני מיעוטים, שאינם חייבים בגיוס, וכ-14 אחוז לא יתגייסו בשל סיבות רפואיות ונפשיות.

זמיר: "אפשר לומר שכבר היום לא כולם מתגייסים, וכמותית זה לא צבא העם. אבל המודל של צבא העם, זה לא רק מודל כמותי, אלא מודל ערכי לאומי-חברתי. אני רואה נוער שמודע למציאות הביטחונית, נוער חדור מוטיבציה. את הנוער הזה ראינו ב'עופרת יצוקה'. אין סיכוי בצבא שיגייס לשורותיו משרתים בשכר, להגיע לאיכות, למוטיבציה ולערכים, כמו במודל הנוכחי. לטעמי, כל מי שיש לו זכות בחירה, יש לו את הזכות והחובה לשרת את מדינתו".

ראש אכ"א מהרהר רגע וממשיך: "אני מוטרד, כי בסופו של דבר, למרות שמודל צבא העם אינו רק כמותי, אנחנו בדרך לשליש צבא העם. לא בעוד 60 שנה, אלא בעוד עשר שנים. מה שמדאיג אותי זה לא המימד הכמותי, אלא קריסת המודל. זו סוגיה לאומית-חברתית מהמעלה הראשונה. אצלנו כולם צריכים לעשות שירות צבאי, אבל מי שנמצא לא כשיר או שהממשלה החליטה שהוא לא ישרת בצבא, צריך לעשות שירות לאומי או אזרחי".

גם גיוסן של הבנות לצה"ל או ליתר דיוק: אי גיוסן מקפיץ את זמיר. כ-37 אחוז מהבנות בשנתון גיוס מצהירות שהן דתיות. לפי נתוני אכ"א, רבות מהן (9 אחוז) חותמות על הצהרה כוזבת. לפני כמה חודשים נמצאה בחורה צעירה שהצהירה כי היא דתייה ואולם בתמונות שלה ב'פייסבוק' נמצא כי היא מתלבשת בצורה מאוד לא צנועה בלשון המעטה. צה"ל הגיש נגדה תביעה אבל הצעירה זוכתה לאחר שטענה בפני השופט כי מאז שהצהירה שינתה את אורח חייה.

"החוק מאוד מגביל אותי", אומר זמיר. "אני חייב לאשר לכל מי שמביאה הצהרה לא להתגייס. המשטרה תתעסק עם זה אולי בעוד עשר שנים, ויגידו לי שמחוסר עניין לציבור גם לא ידונו בכך.

"הוכחנו שחרדים יכולים לשרת בצה"ל בהצלחה. ויש שביעות רצון מצד כולם, גם מצד הממסד הרבני. בכל שנתון גיוס מצהירים כ-5500 צעירים שהם לא מתגייסים מטעמי 'תורתו אומנותו'. היעד שלי הוא לגייס לפחות 50 אחוז מהם. החרדים המתגייסים מקבלים הכשרה יוצאים לשוק העבודה ומתפרנסים. הרבנים מבינים את הצורך במהלך".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}