י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

עולם הרבנות: מרגי מנקה ארוות • חשיפה

שורת תקנות חדשות ששר הדתות הורה להפעיל, עשויה לפגוע ברבנים רבים: לא ישובץ משגיח שקרוב משפחתו מכהן במועצה, לא ינהל רב גוף כשרות פרטי, ואין לעשות שימוש בשמו של הרב לצורך קידום

מתזז את המערכת. יעקב מרגי
מתזז את המערכת. יעקב מרגי



לפני מספר חודשים, כאשר סיפר על תוכניתו, הגיבו כולם בהרמת גבה. איש לא האמין שיצליח. אבל מתברר שכאשר יעקב מרגי, שר הדתות, רוצה משהו, הוא גם משיג.

נוהל חדש, שפורסם בימים אלו בידי משרד הדתות, קובע סטנדרטים חדשים בכל הנוגע למערך הכשרות בארץ. "הנוהל נערך על רקע ביקורות שבוצעו ונערכו על ידי גופי ביקורת שונים ועל רקע היעדרן המתמשך של הנחיות ברורות בתחום", נכתב בסעיפים המקדימים, כאשר הרמז ברור ועבה: דו"ח מבקר המדינה שהצביע על ליקויי קשים בכל הנוגע לנושא הכשרות.

הנהלים החדשים צפויים לחולל סערה של ממש, ומרגי מן הסתם לוקח את הכל בחשבון. עברנו את המועצות הדתיות, נעבור גם את זה, הוא חושב לעצמו מן הסתם.

לא נלאה את הקוראים בשלל הסעיפים הממלאים את הנוהל החדש, אבל אי אפשר מבלי להזכיר כמה מהן, כל אחת חומר נפץ בפני עצמה.

"לא ישובץ אדם למשרת משגיח כשרות מטעם מועצה דתית במידה שקרוב משפחתו נושא במשרה ניהולית במועצה או מכהן כרב מטעם המועצה או במשרה בתחום הכשרות במועצה, ובכלל זה ראש המועצה, מונה בעל סמכות הכרעה, ממונה שלא בעל סמכות הכרעה, מזכיר המועצה, ראש מחלקה במועצה, מזכיר מחלקה במועצה, רב חבר לשכת הרבנות המקומית, רב פוסק ורב שכונה".

סמנו לעצמכם כמה משגיחי כשרות אתם מכירים, ש'עונים' לקריטריון הנ"ל.

מי ישגיח על המשגיח?

סעיף נוסף העלול לעורר 'דובים' מרבצם הוא הסעיף המדבר על כך ש"רב מקומי לא רשאי להיות מועסק בתמורה או שלא בתמורה בגוף כשרות פרטי, וזאת אף אם שירותי הכשרות הניתנים על ידי גוף הכשרות הפרטי אינם ניתנים בתחומי היישוב בו מכהן הרב המקומי.

כמו כן, אין לעשות שימוש בשמו של הרב המקומי לשם קידום מטרות עסקיות. בכלל זה אין להשתמש בשמו של הרב המקומי לצורך קידום שירותי כשרות פרטית וכדוגמת ציון שמו של הרב המקומי על גבי חותמת בד"ץ פרטי, כתב המלצה מרב העיר לגבי גוף כשרות פרטי וכיוצא בזה. לעניין סעיף זה 'רב מקומי', למעט רב ישוב במועצה אזורית".

מישהו אמר רחובות?

ולסיום, הסעיף שהוא אולי המוקש הגדול במיוחד. אין זה סוד כי ביקורת עצומה נמתחת כל העת על כך ששכרם של משגיחי הכשרות משולם בידי החברות המעסיקות אותם. דבר זה גורר עמו, מטבע הדברים, מכשלות רבות, באשר המשגיח חש עצמו מחויב יותר למשלם שכרו מאשר למנהלי מערכת הכשרות.

תיקון מלא לבעיה לא ניתן בתקנות החדשות, אולם תיקון חלקי בהחלט כן. מעתה: "במקרה שהמשגיח מועסק ע"י בית העסק, שכרו ותנאי העסקתו ייקבעו על ידי המועצה מול בית העסק. אין להשאיר נושא למו"מ בין המשגיח ובית העסק". בנוסף, "משגיח כשרות יהיה כפוף להוראותיו של מפקח הכשרות הממונה עליו מטעם המועצה".

חשוב להדגיש שהתקנות החדשות הן חוק ככל החוקים במדינה, כך שמדובר בסעיפים האמורים להרתיע את כל מי שלא נוהג על פיהם עד היום. מעניין יהיה לעקוב אחר קיתונות הביקורת שיימתחו נגד מי שיזם את החוקים הללו, כאשר מן הסתם, כרגיל במחוזותינו, ישתרבבו בין משפטי הביקורת גם כאלו שאינם ענייניים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}