י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"רצח בכיכר העיר" • מכתב נוטף דמעות

20 שנה הם חברים בלב ובנפש. השבוע, כשנתי גילה שמוישי זיסמן מוצג באתרי תקשורת כנוכל נמלט, חשכו עיניו: "איך עושים לו את זה? הוא בחור ישר וטוב לב. רצחתם אותו ואת משפחתו" • מונולוג מלב מורתח

מוישי זוסמן. 'ידידי ורעי כאח לי'
מוישי זוסמן. 'ידידי ורעי כאח לי'

כבר מספר ימים אני יושב ותוגה נסוכה על פני: הייתכן שיש אמת בשמועה? מוישי?! מוישי זוסמן?! ידידי בלב ובנפש ג-נ-ב? הלא רק לפני שבוע שוחחנו בטלפון וביקשתי ממנו טובה שנעשתה מיד על הצד הטוב ביותר (ואם אתם שואלים, אז לא זו לא היתה טובה כספית...)

מי אתה משה זוסמן? • פרופיל ותמונות

והנה, בבוקרו של יום רביעי מתחילות שיחות הטלפון לזרום. "נתי, זה מוישי, נו החבר שלך?" "תגיד לי, ההוא שמדברים עליו בחדשות, זה החבר שלך?". ואני לא נבהל, ועונה לכולם: כן זה הוא! זה מוישי!. עליו מדברים, את דמו שופכים, בלי לשמוע את דעתו, את הצד השני שישנו לכל מטבע... כן זהו ידידי ורעי כאח לי, ואיני מתבייש בכך!

את מוישי אני מכיר כבר כמעט 20 שנה, מכיתה ד' בישיבת תל-אביב אצל הרב רוזנבלום, כיתה ח' אצל הרמ"ח, עבור דרך חמש שנים ב'יישוב', או אז נפרדו דרכינו וכל אחד בחר את הישיבה שתאמה את שאיפותיו ורצונותיו, וגם מיני אז לא נפרדנו עד היום כששנינו הקמנו כל אחד את ביתו, ושוב, כל אחד בסגנון הרצוי לו.

חבר ילדות קוראים לזה. אך לא רק חבר הוא היה בשבילי אלא הרבה מעבר לכך. בני בית האחד אצל השני היינו, וכך זכיתי להכיר את משפחתו הנפלאה, את הוריו היקרים, משפחה חמה ואוהבת, עם ראש פתוח להבין את הזולת וידיים לדאוג לכל צרכיו.

במשך השנים האחרונות, כשקפצתי למשרדו מידי פעם לביקור, לא היה זה דבר יוצא מגדר הרגיל שבאותן דקות שהייתי יושב מולו, הייתי שומע אותו משוחח על הלוואה שפלוני ביקש, או עזרה לאלמוני.

אביו שיחי' הקים כולל עלות השחר, מיוחד במינו בעיר בני ברק. מידי בוקר היה משרך את דרכו לשם, לומד עד תפילת שחרית ודואג לאברכים, כאב לבניו, דאגה כנה ואמיתית. והוא היה עוזר ודואג לאביו להחזיק תורה.

באחת הפעמים סיפר לי איך זוג צעיר הגיע להשקיע. מפה לאוזן שמעו את שמעו, והחליטו לעשות מעשה לקחת מהכספים המיועדים לדירה ולשימם ברשותו, עד שיגיע זמן הקניה. והוא, על אף שהכסף קורץ והרווח זועק, סירב לעשות כן, "השתגעתם?", כך אמר, "אתם יודעים איזה סיכון יש בהשקעה במט"ח?".

ולי הוא הסביר כי כספים הוא לוקח רק מאנשים שמבינים מה הם עושים, ושהכסף אינו 'פת לחמם'. שלא את דירתם הם משקיעים, אלא כסף נוסף שיש להם בצד.

כששאלתי אותו למה הוא לא מפרסם, והצעתי לו מדיה פרסומית כלשהי לפרסם בה, נענה ואמר שאינו מחפש אנשים. אצלו מגיעים מפה לאוזן, דרך ממליצים נוספים. מעולם הוא לא חיפש פרסום וכבוד, הכל בהצנע לכת, בעדינות ובשקט.

מאז ומעולם חשה נפשו קשר לחסידות סדיגורא ורבה שליט"א העומד בראשה. התייעצויות רבות התייעץ עמו, על ישיבה, חתונה, פרנסה ועוד ועוד. לא היתה פעולה שפעל בלא להתייעץ.

האמנם אדם שכזה, יתנהג בצורה האמורה?

אמת, מוישי מאז ומעולם היה לץ להתלוצץ. כל כולו שמחת חיים וזיק של שובבות בעיניו. כן, הוא היה עובד על מישהו אם הוא היה יכול, אבל בסיום הקטע היה מספר לו. כן, הוא היה שובב, ומעשי קונדס רבים נקשרו בשמו. אגדות על גבי אגדות התרוצצו (שנים אחרי שכבר עזב) במסדרונות 'היישוב החדש'.

אבל לגנוב? לגזול? בשום פנים ואופן! בענייני כספים היה הוא ישר כסרגל, פעמים אפילו יותר מידי...

אם היתה מידה מרכזית שעליה היו מושתתים חייו, היתה היא מידת החסד. האכפתיות מהזולת, מאותו אחד שנגזל ונעשק. הפעמים היחידות שבהם ראיתי אותו כועס, היו כאשר ראה חבר קרוב שהפגע מזולתו.

אז שהו יפגע באחרים? ועוד במזיד? לא יתכן, זה לא מוישי! לא מוישי שהכרתי...

אני שומע בימים האחרונים את הלך הרוח. אני קורא את הקשות המקלדת של המטקבקים הרבים, ומוצא את עצמי שואל: האם אחד מכל המגיבים הרבים שטרח ל'צחוק על חשבונו', להבנתו בכספים והשקעות, מכיר א מוישי וידוע היכן הוא למד את התחום והיכן לא?

ובעיניים דתיות, האם אי מישהו מודע למידות הנפלאות שלו, ללב הרגיש, ולרגשות העדינים שהיו לו. לקביעות העתים שלו לתורה ולחסידות. ולהחזקת התורה שלו? למידת הנתינה לזולת ולא רק בכסף, אלא בזמן, בהשקעה נפשית עצומה? שמותח הוא כך ביקורת בלי לחשוב?

האם אי מישהו מהמגיבים כאן או בשאר המקומות, בדק את הצד השני, שמע את גירסתו - או שמא חרץ את גורלו בהינף יד, על פי נתונים שקרא מאחד אחר שישב מול המקלדת ועט על הסקופ כמוצא שלל רב...

נכון, בואו לא ניתמם. יכול מאד להיות שאם זה לא היה ידיד אישי שלי לא הייתי חש כך. אבל מה לעשות, זה כן. והרגש מפעפע והאמת חודרת ומורה דרכה.

הלא אין דומה הוא לאותם רבים אחרים שהונו הונאות כאלו ואחרות. מעולם לא חיפש להתבלט, לפרסם את עצמו ואת עבודתו. הוא לא חיפש כותרות. האם אי מישהו שחיפש 'מוישי זוסמן' בגוגל קיבל תוצאה כלשהי מעבר לתוצאות של הימים האחרונים? מסופקני. והסיבה פשוטה: הכל היה אצלו בהצנע לכת. גם התרומות, גם העזרה לזולת, גם מעשי החסד. הכל בשקט.

ולא רק בילדות נשארנו חברים. עד היום הקשר רציף: מתייעצים, שואלים, מדסקסים, לומדים.

ואחרי ההספד שספדתי לרעי וידידי בחיי חיותו, מלב אוהב ומורתח, למען ירגיעו במקצת יושבי שער וחובשי מקלדת, ויסתכלו על הצד השני ולו במעט - אעבור במקצת לגופם של דברים, הלא בגירסה המקוונת המסופרת, בה רבים החורים על החיבורים:

א. אם רוב או חלק נכבד מהמשקיעים היו מחו"ל, אז למה הוא בחר לנסוע לשם? לא עדיף להתחבא בארץ?

ב. אותם אלה שישבו עמו ושמעו ממנו שהוא עקץ אותם, הם עד כדי כך מטומטמים שייתנו לו זמן וילכו לחשוב? אם מישהו שהשקעתי אצלו (אם היה לי כסף) היה אומר לי שהוא גנב אותי ועבד עליי תקופה ארוכה, הייתי מיד מזמין לו משטרה ולא מחכה עד שהוא יעלה על מטוס.

ג. מה, הוא עד כדי כך שוטה לומר להם "אני מאדוף החרדי"?, וכי לא היה עדיף שישתוק ויגיד שיש לו הסבר ויברח מהארץ? למה הוא צריך להפליל את עצמו? מה יש לו להישבר מול מספר משקיעים. מוזר. מוזר מאד!! וזה על פניו, 'מקופיא' בלבד. בלי להיות עורך דין ובלי להבין במשפטים.

ומספר מילים אחרונות וקצרות לחלק מאתרי התקשורת. מאתמול בבוקר אני קורא או שומע בכל תדר ואתר המתעסק בכלכלה וחדשות את מקור החשיפה - ובכל פעם המילים הללו מכות באוזני. הם האחראים ללשון הרע והרכילות המסתובבת באזני.

ואני שואל את עצמי, הלא השמועות הילכו ברחוב מספר ימים, פשוט וברור שהגיעו הם לאוזניהם של 'בחדרי חרדים', ולמרות זאת לא נתפרסם הדבר. ולמה? האם בגלל שיש למוישי קשרים עמהם? לא מיני ולא מקצתיה. ויודע אני זאת בידיעה ברורה כי הם התקשרו אליי, בלא להכירו כלל, וביקשו פרטים ראשוניים על האיש. הסיבה לכך פשוטה: צנזורה! כן כן, צנזורה הלכתית! לא החדשות הן העיקר, יש ערכים גבוהים יותר...

יעשו מפרסמי הידיעה חשבון נפש, איזה חילול השם הם גרמו. הלא כל עיתון חילוני לא מכובד שמכבד את עצמו מפרסם כתבה על החרדי שעקץ, איזה חילול שם שמים.

ולא עוד, אלא איזה שפיכות דמים, למשפחה שלמה עשיתם. למה לפרסם שם? למה לכתוב פרטים? חכו, המתינו. ואם כבר מפרסמים תביאו צד ראשון, לא יקרה כלום אם תמתינו כמה רגעים, שעות או ימים. סקופ זה לא העיקר! הלא על כגון דא נאמר "ארור מכה רעהו בסתר" פשוטו כמשמעו! א-ר-ו-ר!!!

אני לא יודע מה יילד יום, ומה יקרה אם יתברר שמוישי עשה את שמייחסים לו. כל שאני יודע זה שאני אעמוד שם ואעזור לו לצאת מהתסבוכת האיומה הזאת. כי בשביל זה יש חברים...

אקווה שעכשיו אולי תביטו לצד השני הנמצא ממול

נתי
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}