י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הלכות חנוכה • הפרק השני

לקראת חג החנוכה מגיש 'בחדרי חרדים' פרויקט מיוחד: כל הלכות חג החנוכה בצורה תמציתית וברורה • מידי יום יוגש פרק על נושא אחד הקשור לחג • והיום: סדר הדלקת נרות חנוכה ומקום הנחתן, וההדלקה בבית הכנסת

הלכות חנוכה • הפרק השני
ברדוגו



א. אדם שנמצא אצל חבירו והגיע זמן ההדלקה צריך לילך להדליק בביתו ולא ידליק אצל חבירו. ואם רוצה לסמוך על אשתו שמדליקה עליו יכול לישאר שם ויראה את נרות ההדלקה.

ב. צריך לדקדק שנרות החנוכה יעמדו ישר בשורה, ולא אחד נכנס ואחד יוצא או אחד גבוה ואחד נמוך. וחנוכיה שקניה מסודרים בצורת עיגול, כשרה להדלקה. וכל זה שיש בין נר לנר כרוחב אצבע (2 ס"מ).

ג. מקום הנחת החנוכיה, אם יש לו חלון הפונה לרשות הרבים והחלון נמצא בגובה תוך כ' אמות (9.60 מטר) מקרקע רשות הרבים ידליק שם ואפי' שהחלון מעל י' טפחים מקרקע הבית. ואם אין לו חלון הפונה לרשות הרבים או שחלונו גבוה מעל כ' אמות מקרקע רשות הרבים ידליק בפתח ביתו מבפנים בצד שמאל של הפתח כנגד המזוזה. ומניחו תוך י' טפחים (80 ס"מ) מקרקע הבית ומעל ג' טפחים (24 ס"מ) מקרקע הבית. אבל לא יותר מכ' אמות מקרקע הבית.

ד. גובה בית סטנדרטי היום הוא 2.60 מטר ועובי תקרה (הפרדה שבין בית לבית) 20 ס"מ ולפי זה יש לחשבן אם חלון ביתו מעל 9.60 מטר מקרקע רשות הרבים.

ה. אם הניח החנוכיה מעל י' טפחים או למטה מג' טפחים יצא י"ח בדיעבד. אבל אם הדליק החנוכיה למעלה מכ' אמות (9.60 מטר) יכבנה וינמיכנה ויחזור וידליקנה ללא ברכה.

ו. הדלקת נרות חנוכה צריכה להיות מעומד כמו בהדלקת נרות המנורה בבית המקדש.

ז. מדליקים נרות החנוכה ביד ימין. ואיטר יד (שמאלי) ידליק את נרות החנוכה בשמאל כל אדם, כיון שאצלו הוא יד ימין.

ח. מדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת ומברכים. והטעם א' משום פרסום הנס כיון שיד העכו"ם תקיפה ואין יכולים להדליק בפתח הבית. ב' מפני האורחים שאין להם היכן להדליק וכמו שתקנו קידוש בליל שבת בביהכנ"ס. ג' זכר להדלקת הנרות שבמקדש.

ט. הדלקת החנוכיה בברכות בבית הכנסת צריך שיהיו לפחות מנין (עשרה). וקטנים שהגיעו לגיל חינוך (גיל 6 ומעלה), ונשים, מצטרפים למנין לגבי זה.

י. ההדלקה בבית הכנסת תיעשה ע"י הרב או השמש או אחר שהוא גדול.

יא. כשאין מנין ועומדים להגיע, ואין זמן לחכות כגון בערב שבת, י"א ידליק הגבאי ללא ברכות. וי"א שידליק עם ברכה וכן הלכה.

יב. המדליק בבית הכנסת מברך את כל הברכות וכשמדליק אח"כ בביתו אם יש עמו עוד אנשים חוזר ומברך את כל הברכות. אבל אם אין עמו עוד אנשים י"א מברך להדליק ושעשה ניסים אבל לא שהחיינו. וי"א שמברך רק להדליק נר חנוכה וכן הלכה.

יג. בית הכנסת שסיימו הציבור את התפילה, ורוצה הגבאי לכבות החנוכיה, רשאי אף שלא דלקה חצי שעה. ורשאים ליתן לכתחילה שמן בחנוכיה פחות משיעור לחצי שעה ושיספיק רק לזמן תפילת ערבית.

יד. בבית הכנסת מדליקים נרות חנוכה בין מנחה למעריב. ובלבד שיגיע זמן השקיעה לפחות. ובית הכנסת שמתפללים מנחה מפלג המנחה וסמוך לו ערבית לפני השקיעה יכולים להדליק ולברך בבית הכנסת מזמן פלג המנחה.

טו. בית הכנסת שיש בו כמה מנינים (שטיבלך) מדליקים נרות חנוכה רק במנין הראשי. וגם מנין ערבית המקיים מאוחר בלילה בביהכנ"ס ידליקו נרות חנוכה בברכה.

טז. מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה גם ביום ללא ברכות. ויש שנוהגים להדליקה לפני מזמור שיר חנוכת וכו'. ויש שנוהגים להדליקה לפני ההלל. ויש שנוהגים להדליקה לפני התפילה ומשאירים אותה דלוקה עד חצות היום.

תודתנו להגר"ב חותה מחבר הספרים "ברית בנימין" "תמצית עניני חושן משפט" "לבנימין אמר" "כי בא מועד", על כתיבתו ומאמציו

קישורים:
הלכות חנוכה: הפרק הראשון
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}