י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הנציגים מדברים על ההקפאה • פרויקט מיוחד

הממשלה הקפיאה את ההתיישבות החרדית, ובתחילה היה נראה כי הח"כייה החרדית נכנסה לתא ההקפאה • 'בחדרי חרדים' עם פרויקט מיוחד: מה עשה כל ח"כ בתגובה למהלך המקפיא • ראיונות ושיחות

סיעת יהדות התורה בהרכב מלא. התעוררו מהתרדמת
סיעת יהדות התורה בהרכב מלא. התעוררו מהתרדמת



ימים קפואים עוברים על הציבור החרדי. מצוקת הדיור ההולכת ומתרחבת, הולכת והופכת לקטסטרופה אמיתית. בשנים האחרונות נשואות עיניו של הציבור החרדי כולו לכל פיסת פתרון, ונראה שלממשלה יש סדר יום משלה, שלא בטוח שמצוקותיו של הציבור החרדי הם חלק ממנו.

ואם לא די בכך שאף פרויקט בינוי חדש לא יצא לדרך בשנים האחרונות למען הציבור שסובל כל כך מהבעיה - כעת נוספה גזירה על הגזירות הקיימות: קצת לחץ מהנשיא האמריקאי, וממשלת הליכוד החליט לספק 'מחווה' לשכן הפלסטיני. המחווה, איך לא, נעשית על גבו השחוח של הציבור החרדי, שכל כך הרבה חורשים חרשו בו כבר. רק זה היה חסר למגזר הכי חסר-בית במדינה: גזירת-כליה על התפתחותן של ערים קיימות.

הציבור החרדי נמצא בתסיסה גדולה. הזעם גדול, בלתי ניתן לעיכול. יש מי שמשווה זאת לגזירת ההתנקות מגוש קטיף, ויש מי שמפליג רחוק יותר. הצד השווה שבכולם הוא, שכולם מבינים כי מדובר בעוול בלתי נסלח.

היומונים התגייסו למאבק במלוא העוצמה. עיתונות סוף השבוע של המגזר החרדי תעסוק מחר (ה) בנושא בהרחבה רבה, ותתגייס באופן מוחלט למאבק נגד היוזמה הממשלתית. התחושה הרווחת בקרב כל עסקן מכל דרג היא, שכאן צריך להיאבק, ובכל דרך, כי מדובר כאן על גזירת כליה על הדיור החרדי.

מי שלא ראה בימים אלה את פניהם של הקבלנים וראשי הערים החרדיות הכלולות בגזירת ההקפאה, לא ראה פנים מכורכמות מעולם. הם רצים מפגישה לפגישה ומשר לשר, ומסבירים עד כמה הגזירה הזו עלולה להמיט אסון של ממש.

ורק בגיזרה אחת נראה היה שיש קיפאון מוחלט. חכ"ינו היקרים, היודעים לעיתים ללהטט בכישוריהם ולהפוך כל בעיה איזוטרית ל'רדיפת עולם התורה', מילאו את פיהם קרח של הקפאה. בעוד שכצל'ה ובן ארי זעקו חמס, כמו קפאו נציגי הציבור החרדי, על עומדם.

בעוד שהשטח החרדי בער מקיפאון, והמדיה החרדית נטשה כל נושא אחר - כמעט ולא נשמע ציוץ מכיוונם של נציגי הציבור החרדי, שעבורו לא מדובר במאבק אידיאולוגי אלא במצוקה קיומית אמיתית.

היו שניסו להבין ולפרשן, לצלול לעומק דעתם של הנציגים היקרים שהקיפאון השפיע עליהם עמוקות. היו שתלו זאת בשותפות הקואליציונית עם ממשלת ההקפאה.

היום, יום חמישי שלאחר החלטת הממשלה על ההקפאה הכללית, כמו התעוררו נציגנו לחיים. הלחץ הציבורי עשה את שלו, והח"כים מיהדות התורה התחרו ביניהם מי ידאג באמת להעברת רוע הגזירה וישיג תוצאות של ממש.

מאיר פרוש. רץ לפגישותצילום: מאיר פרוש. רץ לפגישות
מאיר פרוש. רץ לפגישות


פרוש רץ לפגישות: "אני לא אחראי לתוצאות"

מי שהוכיח ביצועיות של ממש וידע לרוץ מפגישה לפגישה, הוא חבר הכנסת מאיר פרוש. אצל פרוש מדובר במאבק כפול: מעבר למצוקה האמיתית שכל זוג צעיר או משיא ילדים בציבור החרדי חווה על בשרו בימים אלו - אצל פרוש מדוברגם במאבק על המשך הבנייה בשטחי ארץ ישראל.

בתור ה'סמן הימני' ביהדות התורה, הוא אף נפגש עם 'זמביש' הידוע ועם קבוצה של ראשי מועצות מקומיות ביהודה ושומרון, במטרה לדון עימם על דרכי המאבק.

פרוש נפגש בימים האחרונים עם משפטנים, ובדק איתם את חוקיות ההחלטה, ואת הדרכים להתמודד מולה.

פרוש רואה בהחלטת ההקפאה גזל של ממש מצד הממשלה: "הממשלה עשתה מכרזים, ואנשים לקחו משכנתאות והלוואות וקנו דירות במיטב כספם. עכשיו גוזלים על זה?", הוא שואל שוב ושוב.

פרוש גם לא מהסס להצהיר על האפשרות להגיש תביעה משפטית נגד הממשלה שהוא חבר בה (בינתיים לפחות), על גזילת כספם של הרוכשים. בנוסף, מבקש הח"כ משלומי אמונים לערער על חוקיותם של צווי העצירה שניתנו לקבלנים הבונים יחידות דיור בביתר עילית ובמודיעין עילית.

היום הזה (ד'), היה עבור סגן שר החינוך 'יום פגישות'. הוא דחה את כל פגישותיו במשרד החינוך, ואץ-רץ מלשכת שר אחת לרעותה. הוא נפגש עם שרי הליכוד בוגי יעלון, ויולי אדלשטיין, וכמובן - עם הבוס במשרד החינוך גדעון סער. פניו היו זעופות במיוחד.

"מה קרה לכם?", שאג פרוש בפני שרי הליכוד. "הליכוד מניף חרב על ההתיישבות היהודית?", לאן הגעתם?.

"קחו בחשבון שעלולה להיות התקוממות רבה בציבור החרדי כנגד הממשלה. ייתכן שאף נשקול פרישה מהקואליציה", הזהיר סגן שר החינוך את שרי הליכוד.

בהמשך, זימן נתן אשל את מאיר פרוש, לפגישה עם ראש הממשלה. הפגישה הקצרה, היתה טעונה במיוחד. נתניהו ראה את הרוח הקרבית ששרתה על פרוש, וניסה לרכך אותה.

פרוש הזדעק: "אתה הורס פה במו ידיך ארבעים שנות פעילות", הטיח בביבי. "אתה עושה זאת בלי שום סיבה והיגיון. יש לזה השלכות כלכליות עבור חברות כלכליות ואנשים פרטיים. אתה מביא במו ידיך לקריסה טוטאלית במדינה".

נתניהו היתמם: "מי הפסיד? מי עומד לקרוס? יש לך נתונים?", התחמק ראש הממשלה.

כשיצא מהפגישה, טען פרוש כי זיהה סימני שבירה אצל ביבי: "אנסה לבדוק את האפשרות להכניס שינויים בהחלטה", אמר נתניהו, שהבין כי הלך רחוק.

אחרי ביבי, היה תורו של שר הביטחון ברק לשמוע את אשר על ליבו של הציבור החרדי - מפיו של סגן שר החינוך. "בוגדים בציבור שלי. זה בלתי נסלח", אמר פרוש לשר הביטחון שישב והקשיב. בעיקר הקשיב, ולבסוף הבטיח שינסה 'לעשות משהו בעניין'.

יעקב ליצמן. מגן החלשיםצילום: יעקב ליצמן. מגן החלשים
יעקב ליצמן. מגן החלשים


ליצמן דופק על השולחן: "ביבי, תבטיח"

וגם ליצמן יודע להיפגש. למרות שהחוג שסגן שר הבריאות יעקב ליצמן מייצג ישירות, אינו מתגורר ביישובי הקו הירוק והגזירה אינה נוגעת לחסידי גור - גילה סגן שר הבריאות דאגה גם ליתר שלומי אמוני ישראל.

ליצמן זומן לפגישה אישית עם ראש הממשלה בלשכתו, והשמיע את הזעקה. "לא יעלה על הדעת שאנשים שהשקיעו את מיטב כספם לרכישת דירה, יגלו פתאום שבהינף יד ירדה השקעתם לטמיון", אמר ליצמן לראש הממשלה.

"מדובר באנשים שלא רכשו דירה להשקעה. הם חסכו מפת לחמם לרכישת דירה לצאצאיהם. כעת הם חסרי אונים בגללך", הטיח סגן השר לביבי, וביקש כי ההחלטה על ההקפאה לא תחול לפחות על הבניינים שכבר נמכרו לרוכשים, בכדי כדי למנוע את הפסד כספם.

גם ליצמן יצא עם הבטחה: ראש הממשלה הבטיח לסגן השר כי "יבחן שוב' את ההחלטה, נוכח הנתונים שהוצגו על ידי סגן השר הגוראי.

ליצמן נפגש גם עם מתאם הפעולות בשטחים, תא"ל איתן דנגוט, והביע בפניו את ההשלכות החמורות על רוכשי הדירות בערים החרדיות בעקבות ההחלטה להקפאת הבניה.

מוזס. קר לו מההקפאהצילום: מוזס. קר לו מההקפאה
מוזס. קר לו מההקפאה


מוזס דורש פיצוי: "זאת תוכנית ההינתקות 2"

גם יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ מנחם אליעזר מוזס, הוכיח שאף אם הוא לא סגן שר, לדבר הוא יודע, ועוד איך. הפודיום שעליו נישאים הנאומים בכנסת, רעדו היום מדבריו התקיפים של יו"ר הסיעה בכנסת.

במהלך דיון בהצעה לסדר יום על הקפאת הבנייה בהתיישבות, טען מוזס כי "ההקפאה גורמת במישרין נזק כספי, ומביאה לפגיעה קשה באזרחים אשר השקיעו ממיטב כספם בהתחלות בניה במודיעין עילית, ביתר עילית ושאר שטחי יו"ש".

מוזס התייחס גם אל הפן הפוליטי-מדיני וגם אל הבעיה המעשית בפניה ניצבים, על לא עול בכפם, אזרחים רבים אשר רכשו דירה בבניה, לקחו משכנתא וסידרו הלוואה, וכעת, בהוראת ההקפאה, הם לא יכולים להמשיך ולבנות את ביתם.

"בעשרת החודשים הבאים, עליהם לשלם מס כפול: גם תשלומי משכנתא וגם שכר דירה על הדירה בה הם מתגוררים", התלונן מוזס. "מה הם אשמים? מי שלח אותם לשם? הם התיישבו שם שלא כחוק? כל אלפי הדיירים האלה הרי רכשו במיטב כספם את הקרקע. האם הם גרים שלא על-פי חוק? ישנם אחדים שכבר החלו ביציקת יסודות, אולם עקב תנאים טופוגרפיים סיימו רק חלק מהיסודות.

"מה דינם של אלה?", שאל מוזס רטורית. "ומה עם כל הספקים, קבלני המשנה, היועצים והאדריכלים שכבר נקשרו לעניין? ועל הכול – הליווי הבנקאי. כשיוצאים לבנייה יש ליווי בנקאי. כשהבנקים רואים שהממשלה מזגזגת ומחליטה על עשרה חודשי אי בנייה, התנתקות מבנייה – מה החלטת הבנקים? לא לתת ליווי.

"ישנן משפחות ברוכות ילדים המתגוררים 12-10 נפשות בדירת שלושה חדרים, והחליטו על הרחבת דירה. עתה, עם צווי הם לא יכולים לבצע את ההרחבה".

"והעיקר הוא – אמר מוזס בכאב - שלא חשבו על הפיצוי לכל אלה. איפה הפיצוי? אני הצטרפתי לחברי הרב אורי מקלב, ואנחנו מגישים הצעת חוק שתפצה את אלה שנגרם להם נזק ישיר או בלתי ישיר מכל הסיפור הזה של ההתנתקות מהבנייה בהתנחלויות".

אורי מקלב. דורש פיצוייםצילום: אורי מקלב. דורש פיצויים
אורי מקלב. דורש פיצויים


מקלב מגיש הצעת חוק: "יפוצו הרוכשים לאלתר"

בעוד כולם מברברים את עצמם לדעת - וייתכן שהברברת הזו חיובית ובעלת אפקט. איש לא זלזל - מוכיח מקלב השקט, כי מעשים הם בהחלט אופציה. אפילו אלטרנטיבה ראויה לדיבורים, נאומים ופגישות.

מקלב הגיע היום לכנסת כהרגלו - כשחליפתו תלויה על הכתף, והניח על שולחן הכנסת הצעת חוק שתחייב את הממשלה לקחת אחריות, ולפצות את כלל האזרחים שנפגעו עקב החלטת ההקפאה.

מייד כאשר קרמה ההקפאה עור וגידים והתקלבה בישיבת הקבינט - התיישב מקלב לגבש את הצעת החוק. בדברי ההסבר לחוק, ציין ח"כ מקלב, כי החלטת הממשלה להקפיא את הבניה, גורמת נזק עצום לאזרחים רבים אשר לקחו על עצמם משכנתא כבדה והתחייביות כספיות שונות.

"חלקם אף החלו לשלם את תשלומי החזר המשכנתא, ובמקביל הם ייאלצו לשלם כפל תשלומים בגין שכירות הדירה בה הם מתגוררים כעת", כותב מקלב. "זהו מצב העלול לגרום להם קריסה כלכלית".

הוא מוסיף ומציין, כי בעלי מקצוע שונים העוסקים בענף הבנייה, חתומים על חוזים ארוכי טווח, והחלטה מסוג זה תגרום להם נזק כללי רב.

הצעת החוק של מקלב מחייבת את הממשלה לפצות את כל הנפגעים בגין החלטת הממשלה בדבר הקפאת הבניה, ולתת להם פיצוי כספי אשר יהלום את מידת הנזק שייגרם להם. בכך, לפחות תימנע הקריסה הכלכלית אצל משפחות רבות.

ואולי, אומר מקלב שלא לפרוטוקול, אולי הממשלה תעשה את השיקול הכלכלי המתבקש, ותפשיר את ההקפאה, גם אם בבחינת מצווה שלא לשמה, אלא כדי לחסוך את ההוצאה הכספית הגדולה הכרוכה במתן הפיצויים.

מקלב לא רוצה מריחות. בהצעה הוא דורש, כי הפיצוי ייעשה באופן מיידי וללא דיחוי, בכדי שלא לחשוף את הניזוקים למצב כלכלי קשה.

גפני. מכנס את הוועדהצילום: גפני. מכנס את הוועדה
גפני. מכנס את הוועדה


גפני יכנס את הוועדה שבראשותו: "לא נעלמתי"

ורק לגפני לא נשאר. בתוך כל הדיווחים על הפגישות, הנאומים, הדפיקות על השולחן והצעות החוק - רק קולו של יו"ר ועדת הכספים לא נשמע משום מה.

יצאנו לבדוק לאן נעלם גפני, וגילינו שהוא לא נעלם. הוא כאן.

• ח"כ גפני, לאן נעלמת בסיפור ההקפאה?

"לא נעלמתי", אומר גפני ל'בחדרי חרדים'. "ההקפאה היא אכן מכה קשה לאזרחים רבים ביהודה ושומרון - ובתוכם גם לערים החרדיות אשר מתמודדות עם הוראת הממשלה להקפאת הבניה.

"נפגשתי בימים האחרונים עם ראשי ערים, ואני שומע על מצוקותיהם בעקבות ההקפאה עליה החליטה הממשלה", אומר גפני.

"אין ספק שקיימות השלכות רבות, מעבר לנושא האידיאולוגי ולעצם עצירת הבנייה. ישנן גם השלכות כלכליות רחבות מאד כתוצאה ממדיניות ההקפאה.

גפני מונה: "אנשים רבים הפסידו את כספם ונקלעו למצוקה כלכלית בעקבות צו ההקפאה, שעצרה את בניית ביתם באופן מיידי".

• מה אתה מתכוון לעשות בנושא?

"אני מתכוון לכנס את ועדת הכספים בשבוע הקרוב, בכדי לדון בנושא ולראות כיצד הממשלה מתכוונת להתמודד עם המצוקה הזאת", מבטיח גפני.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}