י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

מחקר: מי מממן את ארגוני השמאל? אירופה

מחקר: השמאל האירופי מקדם עמדות בישראל באמצעות מימון לארגוני שמאל קיצוני בישראל • הארגונים: אין הבדל בין תרומה מאדם פרטי לתרומה ממדינה • חברי כנסת: נאסור בחקיקה

הפגנת שמאל. אילוסטרציה
הפגנת שמאל. אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

מסמך שפרסם המכון לאסטרטגיה ציונית מעלה סימני שאלה ותהיות על האינטרסים העומדים מאחורי ארגוני השמאל בישראל. המסמך חושף, כי למעלה מ-35 מיליון שקלים נתרמו על-ידי ממשלות אירופאיות והאיחוד האירופי לארגוני שמאל ישראלים, ובהם כאלו הרחוקים מאוד מהקונצנזוס הישראלי.

המסמך מציג שורה של ארגונים הנתמכים באמצעות מימון זר, ביניהם ארגון 'בצלם', ש-27 אחוזים מתקציבו מקורם במימון ממשלות זרות. גם ארגוני שמאל קיצוני, כדוגמת 'עדאלה', השואף להפוך את מדינת ישראל למדינה ללא שיוך יהודי, ו'עיר עמים' המקדיש את פעילותו למעקב ורישום פעילות בנייה בשטחי הקו הירוק, אשר 67 אחוזים מתקציבו הגיעו ממקור זר.

נדמה שהשמאל האירופי, המנסה לקדם באמצעים שונים שינוי לאומי בישראל, לא בוחל בשימוש בסוס טרויאני זה של ארגוני השמאל הקיצוני הישראלים, המייחדים מאמץ פרסומי אדיר לקרב את עמדות השמאל הקיצוני אל המרכז הישראלי, פעילות שלא הייתה מצליחה לולא מימון שמקורו בבעלי אינטרסים פוליטיים.

"מדובר בהתערבות זרה באושיות הקיום הישראלי" טוען המסמך, שהוצג בפני חברי הכנסת בדיון שהתקיים בכנסת בנושא.

המבקרים, המהלכים על חבל דק שבין חופש הביטוי לבין האבסורד המקומם של קידום אינטרס זר על ידי ארגונים ישראליים, טענו כי מחובתם של הארגונים לנהוג בשקיפות מלאה ולספר לציבור מי המממנים המאפשרים את פעילותם.

מזכ"ל ארגון שלום עכשיו, יריב אופנהיימר, אמר בתגובה לאתר 'נענע 10' כי המחקר מגמתי, ומציג תמונה חלקית, הנובעת מרצון להשתיק את השמאל. לדבריו, כל הארגונים הפוליטיים נעזרים בתרומות, והוא איננו "רואה את ההבדל בין תרומה מאדם פרטי לתרומה ממדינה זרה".

חברי כנסת אמרו בדיון, כי יאסרו על קבלת התרומות בחקיקה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}