י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הסניגור של השטן מדבר • ראיון

ביום בו נפתח בגרמניה משפטו של דמניוק, אומר סנגורו: "הוא זכאי. זו עלילת דם" • "העיתונות והפרקליטות הם חבורת פרימיטבים, שמנסים לכפר על מצפונם" • "אני לא מצפה מהגרמנים למשפט צדק"

עורך הדין שפטל. צילום: חדשות 2
עורך הדין שפטל. צילום: חדשות 2

היום נפתח בגרמניה, משפטו של ג'ון דמניוק, מי שהורשע בעבר בישראל על פשעי מלחמה ובאחריות למותם של עשרות אלפי יהודים חפים מפשע, ונידון למות. מי שעמד לצידו, לכל אורך המשפט שעורר אמוציות רבות בארץ, הוא דווקא עו"ד יהודי בשם יורם שפטל, שהציל אותו מחבל התליה.

היום, שנים רבות לאחר המשפט, מגיע 'איואן האיום' למשפט בגרמניה. אמנם לא על פשעי 'טרבלינקה' עליהם נדון בישראל, אלא על היותו שומר במחנה "סוביבור", אך עצוב לראות כי שנואי ושונאי נפשינו יודעים להעמיד למשפט את מי שהגיע לזיכוי מחמת הספק בישראל.

לדברי הגרמנים, יש בידהם הוכחות חותכות לפשעים אותם ביצע דמניוק. הוכחות שיכניסו אותו בוודאות לכמה שנים טובות בכלא, במצבו הפיזי של דמניוק מדובר במאסר עולם.

• עורך הדין שפטל, לפני שנתייחס למשפט שהחל היום בגרמניה, אולי תחכים אותנו במעט היסטוריה. על בסיס מה התבצע הזיכוי אותו השגת ללקוח שלך?

"אני מדבר על דברים שנקבעו בפסקי דין, על יסוד ראיות חד משמעיות. התיק המלא של הקג"ב על איואן האיום, הוא איואן מרצ'נקו. אותו איואן, מבוגר מדמניוק ב12 שנה, והיה נשוי ואב ל3 ילדים בשנת 1942. באותו שנה דמניוק היה רווק, ולמותר לציין ללא ילדים.

"יתירה מכך, הם נולדו 500 קילומטר אחד מהשני, ואין שום קשר פיזי ביניהם. כלומר, הם לא דומים כלל. אני הצגתי בבית המשפט 80 עדויות של 37 "וואכמנים" מטרבלינקה, ו5 עובדות כפיה, שכולם ללא יוצא מהכלל, זיהו במסדרי זיהוי את איואן מרצ'נקו שהיה גם גבוה ממנו ב12 ס"מ. לכן, זה לא גירסה שלי, אלא עובדה מוכחת.

"כאן הענין לא נגמר. משפטו של דמניוק לא היה משפט של טעות בזיהוי, כפי שנפסק בארה"ב אחרי זיכויו בארץ, אלא היה משפט של עלילת דם. אני רוצה לספר לך משהו, פרקליטות ארה"ב, ארבע שנים לפני שהחלה בהליכי הסגרת דמניוק לישראל, בחשד שהוא 'איואן האיום', ידעה באופן וודאי על פי אותם ראיות שאני הצגתי 15 שנים לאחר מכן, שדמניוק איננו איואן האיום. הם ידעו שזה משהו אחר, ובכל זאת הסגירו אותו בכדי לספק חומר למשפט הראווה המביש, שנערך לדמניוק באולם התיאטרון של בניני האומה".

• איך אתה מסביר את זה שהוא נשפט לעונש מוות לפני שנכנסת לתמונה?

"אני נכנסתי לתמונה לפני ההרשעה. ניהלתי את זה גם בבית המשפט המחוזי בחלק מהדרך. משפט שמתנהל באולם תיאטרון ששכרו במיוחד לצורך המשפט, ומשפט שמתנהל לאור מצלמות הטלויזיה שמצלמות מהרגע הראשון עד הרגע האחרון, חייב להסתיים בהרשעה".

• לא פחדת לאורך המשפט, שהוא איואן האיום, ואתה בעצם עוזר לשטן?

"אבי הותיר לי בצוואה, משפט באידיש שהיא נר לרגלי: "האב נישט קיין מוירע מיין טייער קינד".(בעברית: אל תפחד מאף אחד בני הקטן והיקר. ש.א). כשאני חושב שאני צודק אז שום הסתה של התקשורת הפרימטיבית שניצלה את המשפט של דמניוק כדי לעשות פוזה פטריוטית, בכדי לחפות על העובדה שכבר דור שלם היא משרתת את האויב הערבי.

"אני מהתקשורת הזאת ממש לא מפחד. התעמתתי איתה, וגם גברתי עליה. עתרתי לבגצ להעמיד לדין, בניגוד לרצון היועץ המשפטי את 'ידיעות אחרונות', והעורך שלו עם נח קליגר על הצורה שהם סיקרו את המשפט, זכיתי בבג"צ. ונח קליגר וידיעות גם הורשעו".

• מבחינה מצפונית, איך הלכת וזיכית בן אדם שייתכן שהוא האשם?

"לא ייתכן בכלל. אני עשיתי בדיקות שהפרקליטות הפרימיטיבית שלנו, שריקה מכל זיק של יהדות - לא עשתה. אני מדבר על כך, שהגעתי למסקנה טוטאלית שדמניוק לא שמע מעולם, עד שנפגש איתי את המילה האידישאית "געוואלד", שהיא המילה שמהדהדת באוזניו של איואן האיום מהרגע שרצח את היהודי הראשון ועד הרגע האחרון שחי, כי הוא רצח באמת במו ידיו 900.000 יהודים, אבל דמניוק לא שמע אותה אף פעם".

• כמה יהודים העידו נגדו במשפט?

"5 אנשים. ומוסכם היום על הכל, שעדותם הייתה מופרכת וחסרת שחר, בכל מה שנוגע לזיהויו של דמניוק, כמי שראו אותו בטרבלינקה. יתירה מכך במשפט עכשיו אומרים לו: "לא, אתה כבר לא איואן האיום, כי באותו הזמן היית במחנה אחר 250 ק"מ משם בסוביבור", זה נראה לך רציני?".

• גרמניה עצמה לא מאשימה אותו כלל על טרבלינקה? מאשימים אותו רק על סוביבור?

"ההאשמה לגבי סוביבור היא עוד יותר מגוחכת. בית המשפט העליון של מדינת ישראל, קיבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, לאחר זיכויו כשהוגשו 11 עתירות להעמידו לדין על זה שהוא היה "וואכמן" בסוביבור, כשאמר: "אין לי ראיות להוכיח את זה".

• אבל גרמניה טוענת היום שיש לה ראיות חותכות?

"זה בדיוק אותם הראיות שביהמ"ש העליון בישראל קבע, שהפרקליטות צודקת, ואין מקום להגיש על יסוד הראיות האלה כתב אישום בישראל נגד דמניוק על זה שהיה וואכמן בסוביבור.

"יתירה מכך, בעוד אשר היו 5 עדים מטרבלינקה שהצביעו על דמניוק כאיון האיום, כל ניצולי סוביבור בעולם ראו את תמונתו של דמניוק בשנות ה70 וה60 ואף אחד מהם לא זיהה אותו כאיואן האיום. אף עד לא הולך להיות בגרמניה, שיבוא ויגיד זה איואן שאני מכיר אותו מסוביבור".

• מה באמת קרה, מה פתאום גרמניה התעוררה?

"האמריקאים גירשו אותו לגרמניה, והופעל עליה לחץ כבד מארה"ב לעשות את זה. בארה"ב נקבע שדמניוק היה קרבן של עלילת דם של הפרקליטות האמריקאית, החזירו לו את האזרחות עם צ'ק של 318.000 דולר שזה כל הביטוח לאומי שלא קיבל ב19 שנה שהיה שלול אזרחות. את ההשפלה הזאת הפרקליטות האמריקאית לא יכלה לשאת ומאז לרגע לא הרפתה ממנו".

• הוא חולה?

"על מצבו אני לא יכול לומר כלום, איני יודע".

• אתם עדיין בקשר? מתי פעם אחרונה דיברתם?

"ממש לא. ב1996 שוחחנו לאחרונה. והיה עוד פעם אחת לפני 3 חדשים לבקשת ערוץ 10 שעשו עלי תכנית, הרמתי אליו טלפון, והם הקליטו וצילמו את השיחה שהיתה סתם שיחת חולין".

• הייתה התייחסות למשפט דנן?

"לא ממש. זה היה לחלוטין שיחת חולין".

• משפט צדק, אתה לא צופה בגרמניה?

"בוודאי שלא".



להאזנה לראיון המלא:
"הכל בקול" – קו המידע הפופולארי 052-999-66-00

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}