י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

צו ממשלתי: העיר מוקפאת

בשורת המוות שנחתה הבוקר על היישובים החרדיים הפורחים מעבר לקו הירוק - הבהירה לכולם: העיר בהקפאה, הבנייה נעצרת. מהיום, כל טרקטור יזעיק סוללת פקחים וכוחות צבא • סיקור קפוא

אפשר לגנוז את כל התוכניות. הממשלה קברה את העיר. שר השיכון וראש עיריית ביתר מתכננים....
אפשר לגנוז את כל התוכניות. הממשלה קברה את העיר. שר השיכון וראש עיריית ביתר מתכננים....



בישובים החרדים הנמצאים מעבר לקו הירוק נראה הבוקר מחזה, שנראה היה כי נלקח מסרט אימה הוליוודי. עשרות הג'יפים שדהרו לביתר ולמודיעין עלית בשעות הבוקר המוקדמות, בישרו באלם קול על מות ההתישבות היהודים בשטחים הנמצאים מעבר לקו הירוק. הג'יפים שרמסו רגבי אדמה לחים מטל הבוקר, הביאו בשורת מוות למאות משפחות שקיוו לשבת תחת גפנם ותחת תאנתם בריכוזים החרדיים.

ההד העמום שהשמיעה טריקת דלתות רכבי השטח, מהם ירדו עשרות פקחים שנשלחו על ידי שר הביטחון אהוד ברק, הבהירה לתושבים ההמומים כי פריץ חדש בא לעיירה, ומוטב יעשו אם יתרגלו למצב החדש, כמה שיותר מהר.

השאלות שנשאלו הבוקר בשטיבלעך הומי האדם בביתר עלית היו רבות. מה יהיה עם הדירות שהחלו להיבנות? מה יעשו הרוכשים שרכשו דירה? האם ההקפאה אמורה גם למי שרק רוצה לסגור מרפסת?.

אתר 'בחדרי חרדים' יעשה לכם קצת סדר בכאוס שהשתלט הבוקר על הישובים החרדים.

ובכן, אם עד עכשיו הבין מי שהבין, כי ההקפאה שאשרה על ידי הממשלה, אמורה רק לגבי אישורים חדשים או עיכוב כאלה שנמצאים בהליכי אישור, הבוקר התברר לו כי טעה ובגדול. מסתבר ששר הביטחון אהוד ברק החליט ליישם את מדיניות 'שלום עכשיו' במלא העוצמה.

בביתר עילית ישנן 300 יחידות דיור שנמכרו כבר לרוכשים, הנמצאים בהליכי בניה כאלו ואחרים. הדירות הללו אושרו לבניה לפני כשבע שנים אחרי לחץ מסיבי של הסיעות החרדיות על ראש הממשלה דאז. המגרשים הוצאו למכרז, משם עברו לקבלנים, ומשם עברו לשיווק לציבור. תהליך ארוך ומייגע, שנראה היה כי בחודשים הקרובים יגיע לסיומו, אך הבוקר התקווה התבדתה.

העתיד הכלכלי של הרוכשים והקבלנים לוטה בערפל. ישנו סיכוי בלתי מבוטל שלאחר דיונים ארוכים ומיגעים בבית המשפט יצליחו להוציא מהמדינה פיצוי הולם, אך הסחבת המשפטית תוציא את נשמתם של הזכאים לפיצוי, בפרט ששכבה הסוציו-אקנומית של רוכשי הדירות לא שייכים לעשירון העליון שהפרוטה מצויה בכיסם.

השאלה הרווחת במקוואות ביתר הבוקר הייתה: איך שר הביטחון מבטל החלטת ממשלה קודמת? האם אנחנו חיים במדינה בה אין דין ואין דיין?,

התשובה על כך נעוצה במיקום הערים החרדיות עליהם חלה הצו המקפיא. בשטחים הנמצאים בתוככי הקו הירוק, לא היה לשר הביטחון סמכות לעצור בניה כל שהיא.

הסיעות החרדיות שותקות

הבעיה נעוצה בשטחים הנמצאים מחוץ לקו הירוק. השטחים האלו נמצאים בשליטת אלוף הפיקוד, והם נחשבים לשטח צבאי. שר הביטחון הורה לאלוף הפיקוד להוציא צו הקפאה על השטח שנמצא בבעלותו. אלוף הפיקוד המחוייב להוראות שר הביטחון הוציא הבוקר צו שכזה, והקפיא את כל השטחים הנמצאים תחת פיקודו, גם כאלו שנרכשו על ידי קבלנים ושווקו לרוכשים.

בנימין נתניהו הודיע כי ההקפאה תקפה לתקופה של עשרה חודשים, אך אמירה זו היא שקר שקוף. הצווים שהגיעו הבוקר לידי הקבלנים, לא הגיעו כשהם מוגבלים בזמן, וקשה להאמין כי תוקפם יפקע בעוד עשרה חודשים.

100 הפקחים, אותם מייעד אהוד ברק, לאכוף את החלטת הממשלה להקפאת הבניה, יוכלו לעבור מידי יום ברחובות ביתר, ולפקח כי אף בורג סורר לא ינעץ ללא אישור. מספר הפקחים מהווה מספר שיא בפיקוח על עבודות הבניה, ומוכיח למי שצריך עוד הוכחה כי הקרח היוצא מההפקאה הנוכחית לא יינמס משמש מצויה.

בסיעות החרדיות בינתיים שותקים. השתיקה אולי מעיקה על ראש המועצות החרדיות, אך שם לא מתכוננים לחולל משברים קואליציוניים בגלל כמה דירות, כנראה יש דברים חשובים יותר.

מאיר רובינשטיין עצמו, לא נשמע בימים האחרונים באמצעי התקשורת. נראה כי הוא מעדיף להתבצר בלשכתו הבנויה היטב, ואינה צריכה לשיפוצים בעתיד הנראה לעין. ככלל רובינשטיין מעדיף פעילות שקטה, על פעילות רועשת.

אתמול אמר רובינשטיין לאתר 'בחדרי חרדים': "אני מאוכזב מאד מהחלטת הממשלה. עוד מעט לא יישארו לי ציפיות, כך שלא יהיה מאוכזב". בסביבתו הסבירו כי ההתיישבות החרדית בביתר לא נובעת מסיבות אידיאולוגיות, כך שהמאבק יתנהל בשקט בלי הפרופגנדה שמנהלים ראשי מועצות הימין.

הבוקר הגיעו פקחים גם למודיעין עלית כשהם מלווים בפקחים של תנועת 'שלום עכשיו', שהיו להם למורי דרך בסבך השכונות החרדיות. שם המצב עוד יחסית טוב. יש אישורים רשמיים לבנית עוד עשרות יחידות דיור, מכיוון שזה קרקעות פרטיות.

מה יעלה בגורלם של 84 הדירות שברק אישר לפני מספר חודשים? מוקדם מלהעריך.

אם זוהי תמונת המצב, נראה כי ניתן לומר, לצערנו, שתם עידן ההתיישבות מחוץ לקו הירוק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}