י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

האם 'החורבה' תהפוך לחורבה רוחנית?

ערב סיום השיפוץ בבית כנסת 'החורבה' יוצא הקהל החילוני למתקפה על צביונו העתידי: 'לא נאפשר שזה יהפוך לעוד בית כנסת מן השורה. עדיף שיהיה שם מוזיאון'. הרב נבנצל:"זוהי שאלה מהותית"

בית כנסת החורבה במהלך השיפותים. צילום: בחדרי חרדים
בית כנסת החורבה במהלך השיפותים. צילום: בחדרי חרדים

בית כנסת 'החורבה', הנמצא בימים אלו בתנופת שיפוצים רחבה, עומד במרכז העימות בין תושביה החרדים של עיר הבירה לאלו החילונים.

בית כנסת החורבה שבימים אלו מושלמת בנייתו, נחשב בעיני רבים לאחד המבנים החשובים בירושלים של מעלה. בית הכנסת הוקם לראשונה בתחילת המאה ה-18 על ידי תלמידיו של רבי יהודה החסיד, אך נהרס במהרה על ידי מוסלמים שדרשו את השבת ההלוואה שלקחו היהודים לשם הקמתו. הוא נבנה מחדש באמצע המאה ה-19 והיה לבית הכנסת החשוב ביותר בארץ ישראל עד 1948, אז פוצץ בידי הלגיון הירדני, ימים ספורים לאחר נפילת הרובע. ב-2001, לאחר שנים של דיונים, קיבלה הממשלה החלטה לשקם את בית הכנסת.

העיתונאי ניר חסון, שמביא הבוקר את הסיפור בעיתון 'הארץ', מסביר כי במוקד המאבק ניצבת שאלת סוג המוסד שיהיה "החורבה" לאחר פתיחתו. קבוצה של חילונים ודתיים לאומיים טוענת כי אם המדינה לא תפעל במהירות, הוא יהפוך לעוד בית כנסת חרדי שבו נשים ותיירים אינם רצויים.

"זה מקום בעל ערך תיירותי וערכי", אומרת תהילה נחלון, חברת תנועת "ירושלמים" אשר מובילה את המאבק בנושא, לעיתון 'הארץ'. "יש ברובע היהודי עשרות בתי כנסת ואין צורך בעוד אחד".

אתר 'בחדרי חרדים' שעסק בנושא לא פעם, הביא את דברי הרב אביגדור נבנצל, רבה של הרובע היהודי בהתייחסו למהפכה אותה רוצים החילונים ליישם במקום הקדוש:: "השאלה היא שאלה מהותית: אם זה יהיה בית הכנסת ובית מדרש או תערוכות וכל מיני שטויות".

המאבק אותו מנהלים החילונים והדתיים לאומיים, הוא קרב המאסף על צביון הרובע היהודי כולו. הרובע היהודי ש'נכבש' לאחרונה על ידי יהודים חרדים, המגיעים בהמוניהם להתגורר בסמיכות לשריד בית מקדשינו, היו לצנינים בעיני העמותות החילוניות שעושות הכל בכדי להצר את צעדיהם, המאבק על צביונו של בית כנסת 'החורבה' הוא אח מני רבים המתנהלים בימים אלו ברובע היהדי. אך הציבור החילוני רואה במאבק זה כ'מאבק הישרדות' על צביון השכונה כולה.

השכונה, שמיד לאחר הכיבוש בשנת 67', אוכלסה על ידי ציבור חילוני לחלוטין, ננטשה אט אט לטובת האוכלוסייה החרדית. קשיי ההגעה למקום, וחוסר ההבנה בחשיבות המגורים במקום, הפכו את המקום עד מהרה לשכונה חרדית נוספת, והיום מנהלים קומץ התושבים החילוני המגובה על ידי ארגונים ששמו לעצמם מטרה להצר את רגלי התושבים החרדים בירושלים, מלחמה על אופיו של בית הכנסת הקדוש.

החילונים גורסים כי מבנה בעל מורשת שכזו צריך להפוך לאטרקציה תיירותית שתהיה פתוחה לכל, ותכלול תערוכה שתספר על ההיסטוריה של הרובע ותציג את הממצאים הארכיאולוגיים שנמצאו במרתף "החורבה". במרכז המאבק החילוני עומדת כעת מניעת פתיחתו של כולל בתוך בית הכנסת. אם יתקיימו לימודי תורה במבנה סביב השעון, לא תוכל להתבצע בו שום פעילות אחרת.

מה שמפחיד יותר מכל את הציבור החילוני, הוא מינויו של הרב שמחה הכהן קוק לרב בית הכנסת עוד בטרם נבנה. 'המינוי של הרב', טוענים החילונים, ' עוד בטרם נבנה בית הכנסת, מוכיח כאלף עדים כי החרדים החלו בצעדי השתלטות. לא נשמע כדבר הזה שרב ממונה עוד בטרם בניית בית הכנסת. סך הכל הם רצו למנוע מינוי של רב דתי לאומי למקום, דבר שהיה נותן צביון אחר לבית הכנסת'.

בעוד כארבעה חודשים יפתח בית הכנסת לציבור הרחב. האם 'שועלים' יילכו בו, או שמא קול התורה ישמע בגאון?, ימים לא רבים יגידו.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}