י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הגבעה הצרפתית הופכת לחרדית • פרויקט

הגבעה הצרפתית בירושלים, מהווה את אחד הפתרונות למצוקת הדיור החרדית • הויכוח מתלהט: יו"ר המנהל: "נבנה דיסקוטקים" • רב השכונה: "לא יעצרו אותנו" • צוות בחדרי חרדים יצא לשטח

רחוב בגבעה הצרפתית. צילום: עזרא לנדא
רחוב בגבעה הצרפתית. צילום: עזרא לנדא



50 משפחות, זה המספר שבו נקב רב הקהילה בגבעה הצרפתית. 50 משפחות חרדיות, חלקן הגדול משפחות אברכים, שעברו לגור בשנה האחרונה, בדירות שבבעלותן בשכונה הצפון-מזרחית בירושלים.

הגבעה הצרפתית אולי השכונה החילונית האחרונה בצפון ירושלים, נראית כעומדת בפני גל התחרדות, גל שכמותו עבר על שכונת רמת אשכול הסמוכה ועל שכונת רמות הנשקפת ממרחק.

"כשניתן להשיג דירות ארבעה חדרים משופצות, ב 320,000 דולר, זה לא פלא", אומרים מתווכים העובדים במקום. "יש במקום בסיס לקהילה, בתי כנסת ומקווה, רק כביש סואן אחד מפריד בין השכונה לשכונת רמת אשכול הסמוכה, שהפכה כמעט כולה לחרדית. כך שרק הגיוני שהרצף יימשך במעלה הגבעה הצרפתית", הם אומרים.

השכונה שמגדירה את עצמה כיום כשכונת אוניברסיטה, בשל סמיכותה לאוניברסיטה העברית בהר הצופים, ובשל מגדלי מעונות הסטודנטים השוכנים בתחומה, מורכבת כיום מאוכלוסיה מעורבת, שרובה הגדול חילונים ודתיים, כשפה ושם ישנם גם ערבים משכילים העובדים בסמיכות מקום ושוכרים בשכונה דירות.

למרות המספר המזערי של התושבים החרדיים שגרו בה עד לאחרונה, פועלים במקום שני כוללים: כולל חושן משפט בראשות רב השכונה הספרדי הרב ברוך שרגא, וכולל לבעלי בתים בראשות עמיתו האשכנזי הרב אברהם מיכאל הלפרין.

"ליד כל בית כנסת, נבנה דיסקוטק!"

לא כולם אוהבים את ההתחרדות הזוחלת של השכונה. בשיחה עם יו"ר המנהל הקהילתי בשכונה, מר גדעון ייגר, שמענו הכרזת מלחמה מתלהמת.

"ליד הכולל נבנה דיסקוטק" הוא אומר ל'בחדרי חרדים', "נערוך מסיבות רחוב בלילות שבת ונגרום לחרדים להבין שהם לא רצויים בשכונה. חרדי שיגיע למקום צריך לדעת שאנחנו לא נאפשר לו לבנות סוכה בחצרות. נתעקש על אוירה חילונית במרחב הציבורי.

"על גני ילדים ומוסדות חינוך חרדיים אין מה לדבר", מאיים ייגר. "נילחם על כך שמבני הציבור ישמשו אך ורק לייעודים ציוניים. מקרה רמת אשכול לא יחזור", הוא פוסק בזעם לא מוסתר.

"בעניין הזה יש לנו שיתוף פעולה מלא עם ראש העיר, ניר ברקת. זה אינטרס עליון של העיר ושל המדינה, שהשכונה תישאר בצביונה הנוכחי. אם השכונה תהפוך לחרדית, הסטודנטים יברחו ממנה. הרי אף סטודנט תל אביבי לא יבוא לגור בשכונה חרדית. ואם הסטודנטים יברחו, זו תהיה מכת מוות לעיר. אם צריך, נפעל בענין מול ראש הממשלה", הוא מסיים את נאומו-איומו ל'בחדרי חרדים'.

והערבים בשכונה, לא מפריעים לך? ניסינו להבין.

"הערבים המשכילים שחיים כמוני ומשתלבים בשכונה, לא מפריעים לי, ומול הערבים תושבי עיסאוויה הסמוכה אכן מתנהל מאבק שתכליתו למנוע מהם מעבר לשכונה ולשנות את צביונה.

"החרדים ישנו לגמרי את אופי השכונה", מזהיר ייגר. נכון שהיום הם בטלים בשישים, אבל ברגע שהם יצברו מספיק כח, הם יבואו בדרישות קיצוניות, ואנו לא נאפשר זאת".

ייגר לטענתו אינו עויין חרדים באופן כללי. "אני בקשר עם רבנים בכירים", הוא מתפאר. "במקצועי כאדריכל, באתי במגע עם רבים מבני הציבור החרדי. עבדתי עם חב"ד בפרויקטים גדולים ברוסיה ובארץ, עם גור ועם אחרים. אבל כאן זה מאבק על הבית.

רב השכונה: אף אחד לא יעצור אותנו

רב השכונה, הגאון הרב אברהם מיכאל הלפרין, שומע את הדברים ומתרעם: ""אף אחד לא מינה את ייגר לדבר בשם התושבים, הוא מעולם לא נבחר לא על ידי התושבים ולא על ידי גוף בוחר כלשהו", אומר רב השכונה המתגורר בה מיום היווסדה לפני 39 שנים.

"נעשה הכל בכדי להגדיל תורה ולהאדירה. כמו בתקופת היוונים והמתיוונים, אף אחד לא יכול לעצור התפתחות של תורה, של חסד ושל כל עניני הדת", אומר הרב נעים ההליכות שגם תושבי השכונה הרחוקים מהדת מעריצים.

"אם יצטרכו בעזרת ה' מבני חינוך, יהיו כאלה.אני סמוך ובטוח שתושבי השכונה,שרובם ככולם בעלי רגש חם ליהדות, לא יתנו יד לתוכניות כאלו ואחרות של אנשים עם אג'נדה של אנטי", הוא אומר.

"בקרוב ייפתח בעזרת ה' רישום לגן ילדים חרדי', מבשר רב השכונה, ומרגיע את המתעניינים במגורים במקום. "יש לנו מקווה טהרה מהיפים בירושלים, וקמפוס מפואר של בתי כנסת ובתי מדרש. שירותי הדת יינתנו ויתפתחו לפי הצורך.

"אני לא חושב שיש ממש בדברים של יו"ר המנהל, אבל במידה והוא יגרום למהומה, ניזום בחירות למנהל ונחליף אותו", מודיע הרב.

לטענת מר ייגר, הציבור הדתי חרד גם הוא מהתחרדות השכונה, אמרנו לרב.

"שקר וכזב!", הוא נחרד. 'הדתיים בשכונה חיים בהרמוניה מוחלטת עם הציבור החרדי. אדרבה: הם מסייעים לכל מי שצריך עזרה. זה הרי פשוט: אם לא יבואו החרדים, יבואו הערבים", הוא מצטט את אחד מבכירי תנועת בני עקיבא המתגורר במקום.

באנו חושך לגרש

"בינתיים אין נהירה המונית לשכונה", אומרים לנו ממשרד התיווך 'נדל"ן ישיר' העוסק בין היתר בתיווך בשכונה. אבל התהליך זהה לזה שעבר על רמת אשכול לפני 8 שנים. "כעת מגיעים החלוצים, והמחירים בהתאם. אמנם השכונה הרבה יותר גדולה מרמת אשכול, כך שאולי היא לא תתחרד באותו קצב, אבל בפירוש רואים התחרדות".

כרגע יש בשכונה היצע גדול של דירות העומדות למכירה, והמחירים יורדים בהתאם. לפי נתוני דה מרקר מהחודש הקודם, ברבעון האחרון התייצבו מחירי הדירות בשכונה לעומת עליה של 20% בשנתיים האחרונות.

"בסופו של דבר הכסף הוא זה שקובע, והחרדים שרוצים לגור בירושלים", אומרים במשרד התיווך. "באים עם כסף, וכשיש היצע גדול, מוכרים למי שקונה".

יו"ר המנהל מבטיח בתגובה מאמץ של המנהל, לא ממש ברור איך, להפוך את המכירה לחרדים ללא אטרקטיבית למוכרים.

"החרדים שמתעניינים במגורים בשכונה, מוטרדים בדרך כלל מהנוכחות המורגשת של הערבים בשכונה, ופחות מחשש של עימות עם האוכלוסייה הכללית", אומר לנו הרב הלפרין. "יגר גם ניסה למנוע את הקמת בתי הכנסת בשכונה. לא הצליח לו אז, וגם לא יצליח לו עכשיו" הוא אומר, ומסיים ברוח ימי החנוכה הקרבים: "אנו נוסיף ונלך בפעילויות של אור, ומי שבא באג'נדה של שנאה לדת, לא יצליח".

מלשכת דובר העירייה הפנו אותנו אל חבר המועצה והאחראי על תיק הצעירים מר יקיר שגב, אשר בשיחה עימו הבהיר, כי העירייה אינה מונעת, וגם אינה יכולה למנוע התחרדות של שכונה כזו או אחרת.

מה שנכון הוא שהעירייה מטפחת את השכונה כשכונה אוניברסיטאית, והוא כאחראי על העניין מקדם דיור מוזל לסטודנטים ופעילות המתאימות לאורח חים סטודנטיאלי.











תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}