הרחבת כבישים ומסלולי אופניים על חשבון כריתת עצים
במסגרת פרויקט כבישי הגישה לנמל אשדוד, ותכנון מחלף בני ברית בכניסה לעיר אשדוד, ביקש היזם היתר לכרות 65% מהעצים לטובת פיתוח הכביש • בעקבות התערבות פקיד היערות הממשלתי של המשרד, שונתה התוכנית בחלקה ושדרת העצים שבעיר תמשיך לעמוד על תילה. על מנת שלא ייפגע פיתוח הכביש ונתיבי רוכבי האופניים, הוקצה שטח נוסף כתחליף לטובת הציבור ע''י משרד החקלאות
אי שם, בכניסה הראשית לעיר אשדוד, במחלף בני ברית, תוכלו למצוא שדרה של ברושים ותיקים, מטופחים ובריאים. עד לאחרונה, התכניות שהיו למקום, וכללו בניית נתיבים מהירים, שבילי אופניים ומדרכות חדשות, כללו בין היתר, גם את כריתתה של שורת עצי ברוש מצוי, עצים שנמצאו בעלי ערכיות גבוהה כפריטים בודדים. חשיבותם אף התעצמה כמקבץ עצים הפרוש ברצף שילווה את העוברים במקטע זה על התוואי.
תחילתו של הסיפור לפני כחודשיים, כאשר פנה לראשונה היזם עם תכניות להרחבת הכביש הראשי של הכניסה לעיר. בהתאם לתכניות טען היזם כי לא נותרה ברירה אלא לוותר על שורת עצי השדרה כיוון שהם קוטעים את שבילי האופניים והולכי הרגל המתוכננים במקום. מבדיקת סקר העצים על ידי פקידת היערות לתחום התשתיות במשרד החקלאות, מיכל מזוז, עלה כי מדובר במקבץ עצים בעלי תרומה רבה למרחב ולנוף העירוני וכי ניתן לשמרם תוך ביצוע התאמות בתכנון המקטע.
לאחר שבחן את כל הנתונים, החליט משרד החקלאות שלא לאשר את התוכניות ולא להיעתר לבקשת הכריתה של היזם. המשרד אף הציע ליזם שתי חלופות אשר יכולות לבוא בחשבון ומבטיחות את בטיחות המשתמשים בדרך בצורה טובה יותר מחד, ומשמרות את הברושים מאידך. בסופו של תהליך קיבל היזם את החלופה המיטבית שהציע המשרד, והחליט להפקיע שטח נוסף על מנת לשמר את שדרת העצים כשהיא חוצצת בין שביל האופניים לבין השביל להולכי רגל,
ובכך גם להגביר את בטיחות הולכי הרגל שישתמשו בדרך והרחקתם מכלי הרכב בכביש, בוודאי לאור המהירות הגבוהה בצומת זה. פקידת היערות לנושא התשתיות אף הציעה ליזם מענה לאתגרים, כדוגמת: שמירה על מרחק העבודות מפגיעה בשורשים, התאמות מפלס גובה השבילים מגובה קרקע טבעית ושינוי בשבילים תוך מגבלות נוספות הקיימות בסביבת הקמת מחלף בהפרדה מפלסית
ד"ר ארז ברקאי, פקיד היערות במשרד החקלאות: "השגרה היום יומית מצריכה מאתנו לאזן ככל הניתן בין המטרה שלנו, לשמור על העצים, התורמים רבות למרחב ולנוף העירוני, לבין פיתוח התשתיות. לכן, כל מקרה נבחן לגופו, ובכל אחד אנו בוחנים את הכרחיות הכריתה במסגרת התכניות המועברות והתרומה של אותם העצים לנוף הישראלי. במקרה זה, הפתרון שהצענו ליזם, לא רק שמר על העצים, אלא אף ישמור על הולכי הרגל והרוכבים על אופניים שישתמשו בכביש, באמצעות יצירת חיץ בינם לבין כלי הרכב. דוגמה מצוינת לעץ שתורם לסביבה פעמיים".
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות