י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

זהבי כבר לא עצבני • ראיון פייסני

הבטחתו של השדר נתן זהבי לשלם 1000 ש"ח לשוטר שיכה חרדי, קוממה את הציבור • בראיון מיוחד, נשמע זהבי נינוח, ומבהיר: "אמרתי את זה בצחוק" • ובכלל, הוא אוהב חרדים, וסבא שלו היה רב

זהבי כבר לא עצבני  • ראיון פייסני
דוד קורן






תוכנית הרדיו הפופולארית שלו, מעולם לא נעמה לאוזניים עדינות. הוא מהיר חימה, נוח לכעוס ומתעצבן במקומות בלתי צפויים. הוא אדם לא צפוי - לפחות כאשר פיו מכוון אל קצה המיקרופון הרדיופוני. הוא משתלח בכל מי שלא נראה לו, מקלל בוולגאריות ומוציא אנשים משלוותם. הכול למען הצדק שלו, שעליו הוא נלחם ללא חת, ועבורו הוא מצליף ללא רחם.

מעולם לא תאמה התוכנית הזו את ערכי הציבור החרדי. היא נועדה עבור אנשים בעלי לב חזק, שיש להם מסוגלות לשמוע צעקות, ולעיתים נאצות. כזה הוא, השדר העצבני. איש לא ישנה אותו, איש לא יזיז אותו מעמדותיו. מנהלי הרדיו הבינו מזמן שהסגנון הזה גורף אחוזי רייטינג גבוהים, ולכן הם נותנים לו במה חופשית ומיקרופון פתוח.

שדר הרדיו העצבני, נתן זהבי, עלה לכותרות בימים האחרונים כשבתוכניתו ב'רדיו לא הפסקה' נשמעו ביטויי הסתה חמורים כנגד חרדים. זהבי, שמשדר מידי יום תוכנית מאזינים, מגיש לפני התוכנית קדימון העוסק בענייני היום והשעה.

בתחילת השבוע, העלה זהבי את נושא סרבנות חיילי הימין לפקודת פינוי מאחזים. זהבי ציטט את הרב שלום-דב וולפא, שהבטיח לכל סרבן פקודה שיישב בכלא - 1000 ₪ לכל יום של ישיבה במחבוש, פרס על סירובו לפנות ישובים.

בתגובה אופיינית, הבטיח זהבי 1000 ₪ לכל שוטר שייתן 'נבוט' בראשו של מפגין חרדי שיקרא לו 'נאצי'. דברי ההסתה עוררו הד ציבורי, וזהבי, לדבריו, קיבל איומים לא מעטים על חייו בעקבות האמירה האומללה, שמוטב היה שלא באה לעולם.

באותה תוכנית רדיו, כינה זהבי את החרדים, 'אנשים עם שערות על הפנים', והשתמש בביטויים נוספים, שהוציאו את אחרון החרדים השאננים משלוותו. דבריו עוררו סערה איומה, וצוטטו בכל רחבי המדיה החרדית.

יהודי חרדי אמריקאי שעלה לתוכניתו ביום שאחרי אמירת הדברים, הבטיח 100,000 ₪, למי שיכה את זהבי בעצמו. זהבי כהרגלו לא התרגש, ואמר שהוא מסכים להכות את עצמו באם יידע שהוא יקבל את הכסף. את הכסף הוא הבטיח לתרום למנשה כליפא, מי שניסה להציל את הילדה שנהרגה בבור הגזים הרעילים בשכונת רמת אשכול בירושלים.

התבטאויותיו הסדרתיות כנגד החרדים, הציבו את זהבי במקום בו הוא לא היה רוצה להיות. לדבריו, הוא כלל לא שונא חרדים - ההיפך הוא הנכון.


קללות? זה הכיף שלי

בראיון שקיימנו עימו בשעת בוקר מוקדמת, הוא עושה הכל בכדי להוכיח שהוא בעד חרדים, ולא תאמינו: הוא אפילו משתמש בקלישאה הידועה: 'סבא שלי היה רב'. כשטבעות של עשן סיגריה מסתלסלות מפיו וספלי קפה חזקים במיוחד נלגמים על ידו בד בבד, הוא מבקש להראות לנו את נתן זהבי שלא הכרתם.

עם הפנים לציבור החרדי, וכשאידיש עסיסית בפיו, יצאנו לראיון פייסני שנועד לשדר מסר של שלום לציבור המותקף, ואולי, אולי אף לשנות משהו בגישתו של השדר, כשהוא בשידור חי ומאות אלפים מאזינים להגיגיו הבוטים לעיתים.

• ביום בו מציינים בעולם 'יום נגד אלימות' (נגד נשים), אתה לא חושב שהאלימות המילולית בתוכניות שלך מגבירות את האלימות?

"לא אכחיש, אני אלים", אומר זהבי. "אבל אני עושה שימוש באלימות מילולית, בכדי להילחם באלימות.

"לא מזמן הוגשה נגדי תלונות לרשות השניה, על ידי גורמי ימין קיצוני. הם עשו לי תרגיל מלוכלך: אני סיפרתי על ראש החטיבה היהודית בשב"כ, שהוא יהודי חובש כיפה. דיברתי על כך שחייו לא יהיו חיים, והוא יסבול מהמשתוללים ומהקנאים.

"הסברתי למאזינים שהחטיבה היהודית עוסקת ב: נוער הגבעות, רוצחי יהודים, ורוצחי ערבים. הם הורידו את הפסיקים, והלכו והתלוננו שאני אמרתי שנוער הגבעות הם רוצחי יהודים וערבים. מי שירצה לבוא ולומר שאני קורא לאלימות ולבריונות, לא תהיה לו בעיה. הוא רק יוריד פסיקים וימצא את זה.

"לעומת זאת, אני משתדל לא לעשות את זה לאנשים אחרים. אני בוחן את הדברים לעומקם לפני שאני יוצא נגד מישהו, ומשתדל לבחון את הקונטקסט של הדברים".

• הקללות, בהן אתה משתמש לעיתים קרובות בשידור, זו לא אלימות?

"קללות זה הכיף שלי. אין מה לעשות", בוחר זהבי לענות.


אני אוהב אידישקייט

• אתה שונא חרדים?

זהבי מתקומם. "השאלה היא גרועה. זה מראה שאתה לא מכיר אותי וגם מזלזל בי. אני לא שונא אף אחד. שיהיה חילוני, ערבי, שמאלני. אני בוחן כל אחד לעומקו, ואז מגבש עליו דעה".

• אתה נגד גישת החרדים שלא מצדדים לדוגמה בהליכה לצבא?

"הפוך בדיוק. הגיבור ההירואי שלי, עליו אני מדבר בתוכניות שלי, ואכתוב עליו גם בטורי בסוף השבוע, הוא מנשה כליפא. (שהציל ילדה מבור גז ונפצע קשה. ש.א). אני מתעניין במשפחה שלו כל הזמן, ולא כמו שמישהו ניסה להגיד לי, שאני מתעניין בו בגלל הרעש שנוצר בעקבות דברי על החרדים.

"ולא רק בו אני מתעניין, אלא בעוד נזקקים. ואילו החרדים עם כל אגודות הצדקה שלהם לא נותנים לו תמיכה מספקת. איפה כל האחווה והרעות והמתן בסתר?.

"לעומת זאת אני רואה את הח"כים, להם אני קורא חקקים על משקל מקקים, שטוענים שהם עוזרים כל היום. למי הם עוזרים? למי הם עושים?

• מה אתה מסיק מזה?

"שחברי הכנסת נהיו פוליטיקאים יותר מידי. שכחו את האנשים הקטנים".

• ישנם המון ארגונים שעוזרים להמון אנשים, תפסת אחד שלא נעזר, ואתה הופך את זה למכלול?

"אני יכול לתת לך דוגמה נפלאה של ארגונים חרדים שעוזרים. עשיתי סדרה של 14 פרקים על היהדות. הבאתי את היהדות בצורה שיכולה להכניס אידישקייט לכל ישראלי שאין לו מושג מינימאלי ביהדות. המסקנה היא, שלא משנה מי עומד מולם: גם אם הוא מלא שערות כמוני, לובש ג'ינס וכו' - הוא יכול לראות את היהדות בצורה יפה ומכובדת".


סבא שלי היה רב

• כעת, לשאלת השאלות: איך אתה יכול להבטיח בשידור 1000 ₪ למי שיכה חרדי? אתה לא חושב שזו הגזמה, שזה גובל בהסתה?

"אמרתי את זה בליצנות. לא הייתי רציני. זה היה כתגובה לכנס שנערך לחיילים סרבנים. עומד שם רב חשוב וחבר כנסת ומעודדים סרבנות. זה נראה לך נורמלי?. הם מחלקים מעטפות לחיילים סרבנים, כאילו מדובר במפעל הפייס. הורסים לנו את המדינה מבפנים. על זה אני התבטאתי".

• יש לך היכרות אישית עם הציבור החרדי?

"הרב פינקל, ראש ישיבת מיר, הוא בן דוד שלי. כל המשפחה מצד אימי שייכים לאלו שהקימו את תנועת המוסר בליטא. קוראים לי נתן, על שם אותו אדם שהרב פינקל קרוי על שמו. אני מוקף באנשים חרדיים, ואפילו אוהב אותם".

• היה לך נסיון בקשר עם רבנים. לאחרונה זה נהיה 'אין' לנסוע עם מקובלים לקברי צדיקים.

כאן מתחיל זהבי לאבד את סבלנותו: "זו עבודת אלילים. מה זה שהולכים להתייעץ עם אנשים שיש להם מאות מיליוני שקלים. איזו התנהגות זו?

"הרב שך זכר צדיק לברכה, היה ישן על מיטת סוכנות, שותה מעט יי"ש, לחם צר ומים לחץ. הוא היה דוגמה אישית של סגפנות. הוא לא חי חיי פאר ומותרות. בן אדם כזה הוא צדיק. כל היום היה לומד, לא מתעסק רק עם פוליטיקה וחיי פאר.. תראה היום את אלה שמתיימרים להיות גדולי הדור נוסעים על מרצדסים ומסוקים, זה לא נראה רציני. אני לא משתתף בזה".

ניכר היה, שהמפגש הזה עשה לו טוב, לזהבי. אם היה קרח, הרי שהוא נשבר במהלך הראיון. הוא מכיר חרדים רבים, וטוען שהוא אוהב אותם. הוא מבהיר כאן, לראשונה, ש-1000 השקלים שהבטיח אינם אלא מעשה משובה בלבד.

ואם מחר יזהה מישהו קצת יותר עדינות בתוכניתו, לפחות בגישתו כלפי הציבור החרדי, שיזכור מהיכן זה התחיל...



תודתנו לחיים רובינשטיין מ'רדיו ללא הפסקה' על עזרתו הרבה

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}