י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

פקידי האוצר חוזרים בתשובה

למרות הטיעונים כי מחיר המים המותפלים אמור להיות יקר - ההצעות שהוגשו על-ידי המתחרים עומדות על פחות מ-2.5 שקל לקוב • חיים גיל ב'עמדת פתיחה' על התפלה, אנרגיה ועיר חרדית חדשה

יש סיכוי למים זולים?
יש סיכוי למים זולים?



בשבוע שעבר עבר בכנסת החוק להקפאת היטל הבצורת. החוק עבר בקריאה טרומית, ללא כל התנגדות. אך דא עקא, שהעלאת מחירי המים אמורה להתבצע החל מינואר הקרוב, מחירי המים יעלו בשלב הראשון ב-40%, ועל כך לצערנו אין לוועדת הכספים כל שליטה.

יחד עם זאת, נתבשרנו השבוע כי פרויקט ההתפלה החל סוף-סוף לנוע. השבוע פורסם מי זכה במכרז להקמת מתקן התפלה באשדוד, והוגשו הצעות זולות להקמת מתקן ההתפלה בשורק.

חברת 'מנרב' היא הזוכה במכרז על הקמת מפעל התפלה באשדוד. המפעל, שאמור להתחיל בייצור מים בעוד כשנתיים, יתפיל כמאה מיליון קוב מים מידי שנה. המעניין הוא שפרסום תוצאות המכרז בוצע תוך כחודש בלבד ממועד הגשת ההצעות, ובמסגרת החודש בוצעה אף התמחרות בין המתמודדים. מה שמוכיח, שוב, כי עם קצת רצון אפשר לייעל ולפשט את ההליכים הבירוקרטים במדינת ישראל. מה חבל שתמיד מחכים לרגע האחרון...

לא פחות מפתיע הן ההצעות שהוגשו להקמת מפעל ההתפלה ב'שוֹרֶק'. מתברר כי למרות הטיעונים לפיהם מחיר המים המותפלים אמור להיות יקר, והדבר אף בא לידי ביטוי במחירו של קוב מים במתקן ההתפלה בחדרה, הרי שההצעות שהוגשו על-ידי המתחרים עומדות על פחות מ-2.5 שקל לקוב.

אמנם הדבר מותנה בהתחייבות המדינה לרכוש את המים המותפלים, אך לאור מצוקת המים אין ספק שלמים אלו יהיו קופצים גם במחירים גבוהים יותר. העובדה שהמתחרים הגישו הצעות כה נמוכות מעודדת למדי, ומצביעה על סיכוי סביר שהעלאת מחירי המים תיבלם בשלב מסוים.

גם במכרז ההתפלה בשורק ניכרת הדחיפות והמצוקה, ההכרזה על הקבוצה הזוכה אמורה להתקיים בעוד כחודש וחצי וניכר הדבר שבמשרד האוצר הגיעו למסקנה שיש לזרז את ההליכים. אם אכן אלו הם פני הדברים, אעניק בהזדמנות זו את ברכת הדרך ו'יישר כוח' לנערי האוצר שהרי "במקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד".

גם אתם 'חברת החשמל'

והנה עוד בשורה טובה וירוקה.

כבר היום פועלים בישראל מתקנים סולאריים לייצור חשמל. המתקנים אותם ניתן למקם על גגות בתים עירוניים ולמעשה בכל מקום שהוא. ממשלת ישראל קיבלה החלטה לפיה עד שנת 2020 תסופק 10% מצריכת החשמל של ישראל באמצעות 'אנרגיה מתחדשת'.

כיום מספקים המתקנים הללו העושים שימוש באור השמש לייצור חשמל, פחות מ-2% בלבד מההיקף שנקבע בהחלטת הממשלה. אך מאידך, גברה המודעות ויחד איתה רבו היוזמות הפרטיות להפקת חשמל באמצעים אלו.

על מנת לעודד את הציבור להקים עוד ועוד מתקנים כאלה, הודיעה רשות החשמל כי היא מתחייבת לרכוש את החשמל המיוצר במחיר של 2 שקלים לקילוואט חשמל, פי ארבעה מהמחיר אותה גובה חברת החשמל מהצרכנים(!), ובעלי מתקנים שייצרו עד ארבעה קילוואט יהיו אף פטורים ממס. אם זו לא בשורה טובה, מהי בשורה טובה. רק נקווה שפקידי האוצר והחשב הכללי לא יתעוררו לפתע ויבקשו את חלקם בהכנסות.

הבעיה הקטנה שיכולה להעיק על המגמה הירוקה והמבורכת הזו, טמונה בוועדות התכנון למיניהם. אם הללו יעכבו את הליכי האישור להקמת המתקנים וידבקו בבירוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה, עלול הרעיון כולו להתעכב לשנים ארוכות.

בואו נקווה שפקידי משרד הפנים ילמדו מדרכם החדשה של פקידי האוצר ויזרזו את האישורים. הלוואי. מעשית, אם ברצונכם להקים מפעל קטן לייצור חשמל מעל ראשכם, עליכם לבקש את אישורה של הרשות המקומית, את התחייבותה של חברת החשמל לרכוש מכם חשמל, ולרכוש את המתקן בהלוואה נדיבה מהבנק שישמח להשתתף בחגיגת הרווחים. בהצלחה.

מסדרון אקולוגי? לא רק באלעד

בשבוע שעבר המליצה הוועדה לעניינים תכנוניים להתחיל בהליכי התכנון של 'כסיף' - העיר החרדית החדשה בנגב. לא חלפו שעות מפרסום ההמלצה ומקהלת 'אוהבי ישראל' פצחה בשיר נוגה, מארש אֶבֶל על רמיסת הטבע המדברי ברגליהם של חמישים אלף לובשי שחורים מבני ברק.

לפתע נתבשרנו כי בבקעת ערד קיימים מינים רבים של צמחים ובעלי חיים נדירים, וכי הקמת העיר תגרום להם נזק בלתי הפיך. הציניקנים שבחברי המקהלה אף הביעו דאגה רבה לפרנסתם של תושביה העתידיים.

ואני שואל, איך זה שבכל פעם שהמדינה זורקת 'עצם' לציבור החרדי, נמצא בה לפתע "מסדרון אקולוגי" כזה או אחר? בצפון כפר סבא, במזרח נתניה ובדרום חדרה אין "אקולוגיה"?!

מקהלת 'אוהבי ישראל' הזכירה לי את הבטחתו של בורא עולם ליעקב אבינו בדרכו להקים משפחה בפדן, "והיה זרעך כעפר הארץ ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה". המקהלה מזמרת והשיירה עוברת. יבוא יום ומקהלה זו תנגן את הפסוק "ניחשתי, ויברכני ה' בגללך".

ואנחנו, הציבור החרדי, צריכים רק לזכור את דברי ההפטרה "ישובו יושבי בצילו, יחיו דגן ויפרחו כגפן... מי חכם ויבן אלה, נבון וידעם".

חיים גיל הוא פרשן כלכלי ב'ביזנס'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}