י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

מגעים בין ועדת השבת למקורבי הגאב"ד

בשעות אלו מתנהלים מגעים קדחתניים בין ועדת השבת למקורבי הגרי"ט וייס, בניסיון להביא את נציג הגאב"ד לפגישה מכרעת מול החברה • אם ה'עדה' לא בתמונה, אין פגישה", מבהיר הרב יצחק גולדקנופף

אנשי העדה החרדית בהפגנות מול אינטל. צילום: אחמד גראבלי
אנשי העדה החרדית בהפגנות מול אינטל. צילום: אחמד גראבלי



האם מלחמות השבת המבעירות את ירושלים בשבועות האחרונים עומדות להיפסק?, הדבר תלוי בעיקר בגאב"ד העדה החרדית, הגרי"ט וייס.

מזה מספר שבועות, סוערת ירושלים מדי שבת. אזור התעשייה בהר חוצבים הופך לאזור מלחמה והמוני חרדים, מקשת נרחבת של חוגים, מכתרים את מפעל 'אינטל' הפועל במקום ומעסיק עובדים יהודיים בשבתות. המוני המפגינים מבקשים למחות על חילול השבת, ובשולי המחנה אף נעשות פעולות אלימות מביכות, המעמידות את ציבור המפגינים כולו, ולעיתים את הציבור החרדי כולו, באור לא מחמיא במיוחד.

את נס המחאה הרימה לראשונה העדה החרדית, כאשר אנשי ועדת השבת מטעם העדה החרדית, הבחינו במפעל הפותח את שעריו בשבתות ופועלים יהודיים באים אליו בכדי לעשות את מלאכתם ביום השבת.

העדה החרדית קראה לאנשיה לצאת למאבק, שעם הזמן הצטרפו אליו מנהיגי הציבור החרדי מכל החוגים. כך הלכו ההפגנות וגדלו, וככל שגדלו, פחתה השליטה על קבוצות השוליים שניצלו את הפגנות השבת הטהורות בכדי לספק מאוויים נסתרים של אלימות, התפרעות ואקשן.

בשני הצדדים הבינו זה מכבר, כי כדאי מאד לסיים את הקרע ולהביא להשקטת הרוחות. 'אינטל' אינה מעוניינת בהפגנות קבועות למרגלות סניפיה, והציבור החרדי אינו מעוניין שתופעות שוליים יצמחו לו בשולי המחנה.

חברת אינטל מצידה, הוכיחה נכונות רבה להתחשב בציבור החרדי ולבוא עימו לידי הסכמה. החברה מינתה מספר נציגים שיישאו וייתנו עם נציגי ועדת הרבנים, וינסו לגבש פתרון שיהיה מוסכם על שני הצדדים.

במסגרת הפתרון שהציגה אינטל בשלבים המתקדמים יותר של המו"מ, הציעה החברה להחליף את כל היהודים העובדים במפעל בשבתות, בגויים.

בוועדת הרבנים היה מי שהיה מוכן לשמוע על ההצעה, אלא שהגרי"ש אלישיב ביקש לשמוע תחילה את חוות דעתו של גאב"ד העדה החרדית, הגרי"ט וייס. דעתו של הגאב"ד לא היתה נוחה מהצעת הפשרה, באומרו כי הפתרון עלול לפתוח פתח לחברות נוספות שיפתחו את שעריהן בשבתות, בתואנה כי בשורות החברה מועסקים רק גויים, ונמצא כבודה של השבת מתחלל בראש חוצות.

היום (ד'), מנסים בוועדת הרבנים להביא את המפגשים מיצוי, ולהציג בסופן הסכם מגובש שיביא לקץ העימות. איש אינו בטוח עדיין שהפגישה המתוכננת להערב, תסיים סופית את חילוקי הדעות. אבל לנסות תמיד אפשר.

אין 'עדה' - אין פגישה!

בשיחה שמקיים מזכיר ועדת הרבנים, הרב יצחק גולדקנופף עם 'בחדרי חרדים', הוא אינו מאשר את דבר קיומה של הפגישה הערב. "אני בכלל לא בטוח שתהיה פגישה", הוא אומר. "זה עדיין בדיונים".

• במי זה תלוי?

זה תלוי בגאב"ד העדה החרדית. אנחנו רוצים שנציגו של הגאב"ד, הרב עמרם אופמן, ישתתף במפגש. אחרת, מבחינתנו הכול ברכה לבטלה".

• מדוע?

"כי חשוב לנו שכל הסכמה שתתקבל תהיה על דעתה של העדה החרדית. אין כאן מקום להתפלגויות. צריך להציג חזית אחידה. אין טעם להיפגש, כל עוד שאין לנו חזית אחת. חבל לבזבז זמן ואנרגיות על פגישות עקרות", מסביר מזכיר הוועדה.

• היכן עומדים הדברים כעת? נראה שהגאב"ד ישלח את נציגו?

"כעת אתם תופסים אותי באמצע משא ומתן שאני מקיים עם אנשיו של הגאב"ד. הנושא הזה נמצא כרגע בדיונים. אם הגאב"ד ישלח את נציגו ויסכים לתנאים שגם אנחנו נסכים עליהם".

• מה יקרה במידה ולא תושג הסכמה בין הוועדה לבין העדה החרדית?

"נכון לעכשיו, העמדה היא שנשהה את ההסכם עד שלא תושג הסכמה חרדית מלאה. זו העמדה בשלב הזה".

"בינתיים כלום לא סגור. אין לי שום תחזית", חוזר הרב גולדקנופף ומבהיר. הדברים מתלבנים בשעות אלו".

לא נותר אלא להמשיך ולעקוב מן הצד: במידה והעדה תאחד חזית עם הוועדה, יש סיכוי טוב שהשבת הזו תהיה רגועה בירושלים. אם לא, במוצאי השבת נגלה כותרות נוספות שיימרחו על כלי המדיה, ויעסקו בהפגנות, באלימות ובסיפורים שלא בהכרח יהיה נעים לשומעם.

----

עדכון בשעה 23:00

הישיבה בין הצדדים נערכה, אך נציג הגאב"ד הרב אופמן לא הגיע. זאת, כיוון שהוא שוהה בימים אלו בחו"ל. נציגי אינטל היו איתו בקשר טלפוני.

הישיבה ננעלה בהרגשה כי חלה התקדמות אבל דבר לא נסגר. ההסכם מתחיל לקרום עור וגידים, למרות שכרגע אין הסכמה מצד הגאב"ד. בישיבה נדונה האפשרות לפיה יגיעו לסיכומים שלא יהיו מקובלים על דעתו של הגאב"ד, אולם לא הוחלט כיצד ינהגו במקרה שכזה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}