י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הרב הראשי תוקף: "רבני הימין לא אחראים"

בפגישתו עם נועם שליט, מתכוון הגר"י מצגר לתקוף את רבני הימין המתנגדים לעסקת שליט • וגם: ערב החתימה על העסקה, צפוי הרב הראשי לבקש מהציבור להקדיש ביום ה' 13 דקות לשליט • פרסום ראשון

יתקוף את רבני הימין. הרב הראשי מנופף בתמונת שליט
יתקוף את רבני הימין. הרב הראשי מנופף בתמונת שליט



זה התחיל בלחישות, המשיך בפרסומים זהירים, והפך לנושא המדובר ביותר במדינה: כל ילד בישראל יודע, כי עסקת שליט, עומדת לפני חתימה סופית, וכי בימים הקרובים צפוי החייל השבוי לנופף את ידו לשלום לכל אזרחי מדינת ישראל - הפעם מבלי שייאלץ להחזיק את העיתון 'פלסטין' בידיו.

נעם שליט, אביו של החייל השבוי, חזר למרקעים. כל כלי תקשורת במדינה מנסה לתפוס אותו לשיחה, על תחושותיו, על הערכותיו, ועל מה ששמע מראשי המדינה על אודות העסקה האמורה להוציא את בנו לחופשי.

שליט האב, מצידו, מעדיף לשתוק, למלא את פיו מים ולהסתפק בפגישותיו התכופות עם ראש הממשלה ושרי הקבינט. הוא יודע את מה שאף אזרח מן השורה במדינה אינו יודע, ועל כן לא ניתן לזהות על פניו עליצות יוצאת דופן. רק דריכות וציפייה לבאות נראות על פניו הלאות.

אבל דווקא אותם גורמים המחזיקים בעמדות החושפות אותם לדיונים האמיתיים, יודעים עד כמה זקוקה העסקה המגובשת הזו לרחמי שמים. רק מי שיושב מול שולחן הקבינט ומקבל עידכונים על כל התפתחות בעסקה הרגישה, יודע עד כמה היא תלויה על בלימה, ועד כמה היא תלויה בחסדיהם של הגורמים הקיצוניים בחמאס, העלולים לשנות את החלטתם במחי קפריזה רגעית, או להעלות את רף המחיר עליו הסכימו כבר שני הצדדים בתיווכה של גרמניה.

דווקא הרב הראשי לישראל, הגר"י מצגר, המוצא את עצמו שותף יותר ויותר למהלכים המתגבשים בחשאיות, החליט לצאת מחר בקריאה ציבורית פומבית - לפנות אל הציבור בבקשה מיוחדת, העשויה להשפיע על התקדמות העסקה, גם אם לא במישורים המעשיים.

בקריאה מיוחדת שמפרסם הרב הראשי האשכנזי, הוא מבקש מהציבור בישראל להקדיש ביום ה' הקרוב, ט' בכסלו בשעה 13:43 – שלוש-עשרה דקות למען גלעד שליט. שלוש עשרה הדקות יימשכו עד השעה 13:56.

בדקות אלו, מבקש הרב הראשי, שכל יהודי ברחבי תבל יאמר פרקי תהילים או משניות ויישא תחינה ליושב במרומים, שגלעד שליט יזכה בקרוב להתאחד עם בני משפחתו ועם העם היושב בציון וחרד לשלומו.

העיתוי האמור לא נבחר בכדי. באגרת שיפרסם מחר הרב הראשי, נכתב: "על פי הספר העתיק 'ברית מנוחה', המיוחס לאחד מהקדמונים, 13 הדקות הללו דווקא הן זמן מיוחד ונעלה. בכוח התפילה, ניתן להבקיע רקיעים ולזכות שיתגשמו משאלות ליבנו - שאת נרות החנוכה ידליק גלעד בביתו, בחיק משפחתו" אומר הרב מצגר.

הרב הראשי מצטט מתוך הספר הקדום: "קבלה יהיה בידך שהשנה התשיעית ליובל שנה מובחרת, חודש הט' חודש טוב מן הטובים וחודש רצון, ויום הט' לחודש מן המובחר שבכל החודש, ושעה תשיעית של יום - שעה טובה ומובחרת משעות היום". הרב הראשי מסביר כי חכמי ישראל קבעו שהמדובר הוא על יום חמישי הקרוב.

חזית נגד 50 רבנים

לאתר 'בחדרי חרדים' נודע, כי מחר (יום ד') ייפגש נועם שליט, אביו של החייל גלעד שליט, עם הרב הראשי לישראל הגר"י מצגר.

הפגישה תישא אופי טעון מעט, היות ובמהלך הפגישה צפוי הרב להשמיע דברי ביקורת כלפי שורה של רבנים שפרסמו בימים האחרונים חווות דעת הלכתיות בנוגע לעסקה המתגבשת.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים', טוענים גורמים בסביבתו של הגר"י מצגר, כי הרב מתכוון לבקר בחריפות רבה את פסקי ההלכה הרואים אור בימים אלו, ומדברים בגנות העסקה. הרב מצגר מגדיר את הרבנים שהוציאו את הפסיקות הללו כ"בלתי אחראיים".

לטענת הרב הראשי, כל עוד לא מונחת לפתחו של רב או פוסק מלוא האינפורמציה, כולל דוחות צה"ל וגופי המודיעין, אין אפשרות לקבוע עמדה הלכתית נחרצת, ובוודאי שאין לפסוק הלכה על סמך פרסומים בתקשורת הערבית.

הביקורת החריפה הזו, באה על רקע קריאתם המשותפת של כ-50 מרבני הימין, שהתכנסו ביום ראשון בערב ושמעו סקירות מפי גורמים מקצועיים, על אודות המהלך המתגבש. לאחר ששמעו את הסקירה, הביעו הרבנים התנגדות נחרצת למהלך. הם לא הסתפקו בכך ואף החליטו על הקמת מטה מאבק לסיכול העסקה.

מי שעומד בראש הרבנים המתנגדים פומבית לעסקה, הוא הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת, שאמר בראיון לעיתונאי קובי נחשוני מהאתר ynet, כי "מדובר בעיסקה מטורפת. כתוב שיוצאים למלחמה אפילו על עסקי קש ותבן, אז כאן, כשחייהם של כל כך הרבה יהודים עומדים מנגד – ברור שאסור להיכנע".

מסתבר שאת עמדתם של 50 רבני הימין, דוחה הרב הראשי כקש ותבן. הוא מתנגד לעמדה הזו, ותומך נלהבות בעיסקה שתוביל סוף סוף ליציאתו של החייל השבוי לחופשי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}