י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

גפני: "החרדים - הציבור הדפוק במדינה"

יו"ר ועדת הכספים בראיון ל'גלובס': "הטענה שהמדינה מעודדת חרדים לצאת לעבוד זה הבלוף הכי גדול. יש תדמית של פרזיטים, אבל חד משמעית: יש אלפים שאם רק היתה להם האפשרות, היו רוכשים מקצוע"

יוצא למתקפה. צילום: אלי קובין
יוצא למתקפה. צילום: אלי קובין

"הטענה שהמדינה מעודדת חרדים לצאת לעבודה זה הבלוף הכי גדול שיש", אומר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני בראיון מיוחד שהעניק לעיתון 'גלובס'.

לדברי גפני, הבעיה נובעת מהעובדה שהמדינה אינה מכירה בלימודי החרדים כשווי ערך לתעודת בגרות. מכיוון שמרבית המקומות דורשים כתנאי סף תעודת בגרות, נקודת המוצא של חרדי שמנסה להתקבל לעבודה ושל חילוני אינה שווה.

"כלפי החרדים המדינה פשוט מושחתת", הוא אומר בראיון, "היא טוענת שהיעד הלאומי הוא להוציא חרדים לעבודה, אבל בפועל היא לא עושה שום דבר להתאים את עצמה אליהם, אלא רוצה שהחרדים יתאימו את המציאות שלהם אליה. במקום לבצע את ההתאמות הדרושות, היא מעדיפה שהם לא ילמדו בישיבה, שיהיו חילוניים".

לדבריו, גם בחורה מהמגזר החרדי, שלומדות כיום בבתי הספר החרדיים את כל מה שנלמד בבתי הספר התיכוניים החילוניים, "לא מתקבלת לעבודה כי אין לה תעודת בגרות, אף שההשכלה שלה זהה להשכלה של בחורה חילונית והיא עמדה במבחן הסופי".

לפי 'גלובס', עם תום הישיבות הסוערות בוועדה על מס הבצורת ובהיעדר דיוני תקציב, מקדיש עכשיו יו"ר ועדת הכספים את מרבית זמנו כדי לקדם את שילוב החרדים במעגל העבודה. בקרוב הוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה ולדון עמו בנושא. "אנחנו לא דומים לערבים, לא לעולים חדשים, לא למובטלים. אנחנו בעיה ייחודית שקיימת רק בעם היהודי", הוא אומר.

בשלהי הכנסת הקודמת, כאשר ביקש גפני להוביל חקיקה להעדפה מתקנת ברשויות המוניציפליות המחייבת ייצוג הולם גם לחרדים, ההתנגדות לכך הגיעה משרד המשפטים, שם טענו כי החוק אינו מגדיר מיהו חרדי.

"אנחנו לא גזע, לא דת שונה, לא נכים, לא עולים", אומר גפני ל'גלובס'. "אמרתי להם שיש הגדרה לחרדים - הציבור הכי דפוק במדינה".

המיתוס שחרדים לא רוצים לצאת לעבודה, אומר גפני, הוא שטות מוחלטת. "יש להם תדמית של פרזיטים, שלא רוצים לעבוד, אבל אני אומר חד משמעית שיש אלפים בציבור החרדי שאם רק היתה ניתנת להם האפשרות, הם היו רוכשים מקצוע, ולא מתפרנסים שכר-רעב".

קישורים:
לקריאת הראיון המלא בגלובס - לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}