י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

ויזניץ': 300 אברכים ייזרקו • בלעדי

המצב הכלכלי הקשה הביא את מנכ"ל חסידות ויזניץ' להכרזה דרמטית וחסרת תקדים: עד לסוף החורף 'יפוטרו' 300 אברכים מהכוללים. התנאי להישאר: הצלחה במבחני הכולל • כל הפרטים

אברכים ב'כולל'. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
אברכים ב'כולל'. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

המיתון הקשה אליו נכנס העולם הכלכלי לפני כשנה, הכה ללא רחם בעולם התורה. אברכים שתורתם אומנתם, נקלעו בעל כורחם למצב כלכלי קשה מנשא. המשכורות עוכבו במספר חודשים, וכשהגיעו, הגיעו מקוצצות בצורה שלא אפשרה ניהול חיים תקינים.

ראשי הכוללים ושאר מוסדות התורה עברו להתגורר במטוסים. שהות בת שבוע בערים יהודיות בחו"ל, שעד לא מכבר הניבו סכומי עתק, הפכו למסעות זיכרון. הדלתות הסגורות בשכונות החרדיות, העידו כאלף עדים על המצב הכספי הקשה המכה ללא רחם. מצב הגורם לנגידים להגיף את התריסים ולנעול את דלתות ביתם בפני מבקשי צדקה. יהודים שהחזיקו מוסדות תורה רבים, הפכו לנצרכים מטעם עצמם, שלא לדבר על אי יכולתם הכלכלית.

המצב הכלכלי גרם לאברכים רבים לעזוב את ספסל הכולל וללכת למסלול לימודים באחת מן המכללות שצצו להם כפטריות אחרי הגשם (יש שאמרו שפטריות צצות כמו המכללות, אך ההקשר ברור).

אלא שבשבוע שעבר (ה') אירע כינוס היסטורי, שאת תוצאותיו מוקדם מלהעריך. באם יהפוך הנאום ההיסטורי של מנכ"ל חסידות ויזניץ', לטיוטת נאום שתינשא בכוללים נוספים, הרי שמדובר במכה אנושה לעולם התורה.

מנכ"ל חסידות ויזניץ' הרב בנימין כהן הכריז בכינוס שנערך ביום ה', לאברכי החסידות על תוכנית קיצוצים רחבה במיוחד, וזאת עקב המצב הכספי הקשה אליו נקלעו מוסדות החסידות.
רשת הכוללים של חסידות ויזניץ' מחזיקה כ-900 אברכים מהחסידות. האברכים זוכים למלגת קיום מהנהלת המוסדות שלצורך קיום האברכים מגייסת כספים בחוץ לארץ. בשנה האחרונה נקלעו המוסדות לקשיים כלכליים, בעקבות כך לא חולקו משכורות לאברכים בשלושת החודשים האחרונים.

בכינוס שנערך ביום ה' הסביר המנכ"ל כי המוסדות נמצאים בקשיים של ממשה מה שגורם לאי חלוקת המשכורות, ומחייב חשיבה נוספת איך לקצץ בעלויות החזקת האברכים.

בכינוס הודיע בנימין כהן, כי 300 מתוך 900 האברכים יפוטרו עד סוף הזמן. הקריטריון להישאר בכולל הוא לעבור את המבחנים הנערכים לאברכי החסידות בציון גבוה. 300 האברכים שיעברו את המבחנים בציון נמוך 'יפוטרו', ויאלצו ככל הנראה לצאת לעבוד, או לחפש לעצמם מסגרות אחרות.

אברכים בוזיניץ' ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' הביעו מרמור על ההסדר המתגבש: "גם לא חילקו לנו שלושה חודשים משכורות וגם מפטרים אותנו, היכן הצדק?", רטן אחד האברכים.

האם במסגרת הקשיים הכלכליים יפוטרו אברכים נוספים? לאן ילכו מאות האברכים שנשארו לפתע חסרי מסגרת? ימים יגידו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}