י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הזירה עוברת להר חוצבים • סיקור מלא

אחרי שהתעקשה להעסיק עובדים בשבת, 'אינטל' הפנימה את גודל התסבוך, ושיגרה מכתב חצי מתקפל-חצי מתעקש. תגובת הרבנים היתה צפויה: אין מקום לפשרות • "16 עובדים? 600 מפגינים!"

מפעל אינטל בהר חוצבים בירושלים. צילום: חדשות 24
מפעל אינטל בהר חוצבים בירושלים. צילום: חדשות 24



זה התחיל בזרזיף דק של שמועות, שדיברו על מפעל גדול בהר חוצבים שבירושלים, המעסיק עשרות עבודים מדי שבת. זה המשיך במודעות לא רבות שפוזרו בשבוע שעבר ברחובות ירושלים, וקרא לציבור הנמנה על חוגי העדה החרדית, לצאת ולהפגין כנגד החברה המחללת את השבת בריש גלי.

כעת, הגיעה הפרשייה לממדים שלא היו מביישים את חניון המריבה 'קרתא', שמסביבו געשה ירושלים בשבתות, לאורך כל הקיץ האחרון. חוגים נוספים ביהדות החרדית הצטרפו למאבק, ועסקנים רבים בחשו בקדירה הרותחת, בניסיון למנוע את חילולי השבת ההמוניים, וגם את ההפגנות שהם גוררים.

בחברת ההיי-טק הגדולה, לא מיהרו להיכנע. בעוד שבתחילה חישבו להתמודד עם הסנוניות הראשונות של קולות המחאה כפי שמתמודדים עם שבבים אלקטרוניים סוררים - באמצעות דרכים מתוחכמות וגדרי תייל כאלה ואחרות מסביב למפעל - הרי שכעת, עם ההתפתחויות האחרונות בעניין, הבינו ראשי החברה כי יש לחפש את הפשרה ולהביא אותה בפני הרבנים. רק כך יימנע הווירוס הגדול.

ישבו ראשי החברה במשרדם, ודנו כיצד לפייס את דעתם של הרבנים. הם החליטו על נכונות לקצץ באופן משמעותי את מצבת העובדים בימי השבת, ולצמצם את היקף הפעילות ביום המנוחה. אבל על ויתור טוטאלי לא היה מה לדבר.

הפרשייה, שהגיעה לממדים בלתי צפויים בעליל, העסיקה את בכירי המדינה ואת צמרת ההנהגה הפוליטית בישראל. ראשי החברה ניסו כל העת לאחוז את מקל חילול השבת בשתי קצותיו: צמצום משמעותי בפעילות השבתית מחד - אך חוסר נכונות להתקפל לחלוטין ולהכריז על השבתה מוחלטת בשבת - מאידך.

החברה אף נעזרה במספר עסקנים חרדיים, וראשיה ניהלו שיחות טלפוון עם גורמים שהציגו עצמם כמקורבים לבתי גדולי ישראל, הלא הם הבתים שבתוכם נחתכות ההחלטות על יציאה להפגנות, כמו על מניעתן. גם שמו של ראש עיריית ירושלים, אורי לופוליאנסקי, נקשר לפרשייה, כמי שעסק בתיווך בין חברת ההיי-טק לבין בתי הרבנים.

כאשר נוסחה רשימת ההתפשרויות, הועלו הדברים על הכתב, ורץ מיוחד מטעם החברה הגיע אל משרדי הוועדה למען השבת, והפקיד את המסמך בידיו של הרב יצחק גולדקנופף.

אין מקום לפשרות

במסמך שנשלח מחברת אינטל, מנסה החברה להסביר את מניעיה, ומסבירה עד כמה שהעבודה בשבת היא חיונית, וכל ניסיון להשבית את החברה כליל גובל "בסכנת חיים" כדברי המכתב. עם זאת, מודיעים שם החתומים מטה, על נכונותם לצמצם בכל זאת את היקף הפעילו.

וכה נאמר במסמך ששילשה אינטל בידי נציגי הוועדה למען השבת: "במפעל אינטל ירושלים עובדים כ-300 עובדים ועובדי קבלן. המפעל היה אמור לפעול בכל ימי השבוע - ובמתכונת מצומצמת בשבת. אך לאור קריאת העדה החרדית וח"כ אורי מקלב, למען שמירת השבת, התבצעו דיונים נמרצים בהנהלת אינטל, בכדי לדאוג למניעת חילול שבת בהקדם האפשרי".

וכאן מסבירה החברה מדוע חשוב כל כך להפעיל את אינטל בשבתות: "מכיוון שבמפעל יש ציוד עדין ועתיר טכנולוגיה, כגון מסורי לייזר רבי עוצמה, הדבר מחייב שהות במפעל של צוות תגובת חירום, למקרה של תקלה בציוד שמסכנת אדם.

"הפעולות שננקטו בכדי לשמור על קדושת השבת, הינם צמצום הצוות הפועל בשבת, לצוות מינימלי של 16 איש, מתוכם מספר לא יהודים, ושימוש בצוות זה לטובת צוות החירום. מכיוון שמצב זה אינו מאפשר עבודה תקינה של קו הייצור בירושלים לאוןרך זמן אינטול תפעל בהתאם עם ועדת הרבנים, להרחבת הפעילות בדרכים אשר ימנעו חילול שבת מייד בצאת השבת הקרובה". סוף ציטוט.

אלא שכצפוי, תגובת הרבנים היתה, שבשמירת השבת אין מקום לפשרות. דין ששה-עשר עובדים המחללים את השבת, כדין אלף עובדים שאינם נחים ביום השביעי. כל עוד ייפתחו שערי מפעל בשבת, עלינו למחות, ולזעוק את זעקתה של השבת המחוללת. זה היה רוח התגובה האחידה שיצאה מבתיהם של גדולי ישראל.

השלב הבא היה כמו צפוי מראש: רחובות ירושלים כוסו מודעות הקוראות לציבור בני העדה החרדית לצאת ולהפגין כנגד החברה המחללת שבת. "המוני בני ירושלים ייצאו לעבר חברת אינטל, השונכת בהר חוצבים, כדי לזעוק את זעקת השבת המחוללת שם בריש-גלי", זועקות המודעות המזמינות את הציבור לבוא ולמחות.

לעת עתה, עד שאינטל תמצא את הסולם שיוריד אותה לגמרי מהעץ הגבוה, דומה כי המוקד השבתי עבר מחניון קרתא להר חוצבים. השבתות הקרובות יגרמו לראשי החברה להבין, כי ששה עשר העובדים המתייצבים לעבודה בשבת בבוקר, יגררו שש מאות מפגינים, או יותר, שיתייצבו להפגנה בשבת בצהריים.

את חישובי הרווח מול וההפסד, כנראה יודעים לעשות בחברת ההיי-טק הגדולה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}