י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

חבר המושבעים: רובשקין אשם • הסוף העצוב

סופו של מסע: ניו-יורק החרדית בהלם כתוצאה מפסק הדין החמור • האישום: 86 עבירות שונות • דרישת הפרקליטות: 1000 שנות מאסר • הטענה: יש פה ניחוח אנשטישמי • רובשקין: מאמין בחפותי ומתפלל

ממשיך להאמין ולשאת תפילה. שלום מרדכי רובשקין. צילום:col.live
ממשיך להאמין ולשאת תפילה. שלום מרדכי רובשקין. צילום:col.live



הוא יצא מאולם בית המשפט בדרום דקוטה כשעיניו נפוחות מדמעות. כשספר תהילים בידו, הוא העניק נשיקות לבני משפחתו ולחבריו הרבים שבאו לעודדו בשעתו הקשה, והבטיח: למרות הכול, אשאר חזק.

ענן כבד העיב לפתע על אלפי המשתתפים בכינוס העולמי של שלוחי חב"ד בברוקלין שבניו-יורק: ר' שלום מרדכי רובשקין, חסיד חב"ד שעמד בראש רשת הבשר הכשר הגדולה בארצות הברית, יצא לפי החלטת חבר המושבעים אשם במשפטו, ונכרכו סביבו 86 אישומים שונים - ביניהם הלבנת כספים, רישום כוזב לבנקים, העסקת וניצול עובדים זרים ועוד - עליהם דרשה התביעה אלף שנות מאסר.

זה היה משפט ארוך, מייגע ומתוקשר, שהתפרס על פני זמן רב וזכה לתהודה יהודית בינלאומית. ר' שלום מרדכי רובשקין, שתמונתו נמרחה מעל מרקעים ועיתונים רבים, עמד במרכזו של המשפט הממושך, וגורלו היה מונח על כף המאזניים. אמש (ה) ניתנה ההכרעה הלא מלבבת, בלשון המעטה.

סופו של המסע המשפטי הארוך הגיע ביום ה' לפנות ערב לקיצו. חבר המושבעים שניהלו את משפטו של החרדי, ששיווק בשר כשר למקומות רבים בעולם, הגיעו לבית המשפט בדרום דקוטה, ארה"ב, והעבירו לשופט הפדרלי את החלטתם בענין האישומים נגד ר' שלום מרדכי רובשקין, שניהל במשך שנים את מפעלי הבשר "אגרי".

כתב האישום התפרס על פני סעיפים שלמים, כאשר חבר המושבעים פוסק כי רובשקין אשם בלא פחות מ-86 מתוך 91 סעיפי האישום.

נקל לתאר את תחושותיו הקשות מאוד של רובשקין, שציפה זמן ארוך לפסק הדין ושידר, באוזני כל מי ששאל אותו על כך, אמונה כי משפטו ייצא לאור ויוציא אותו נקי מכל אשמה.

המציאות הקשה טפחה על הפנים, ובעליה של רשת מפעלי הבשר יאלץ להשלים עם גזר הדין החמור, הכולל 86 סעיפי אישום, מהסוג שהרשויות בארה"ב אינן נוהגות להקל בהן ראש.

רובשקין עם עובדיוצילום: רובשקין עם עובדיו
רובשקין עם עובדיו


"יש פה אנטישמיות"

מיד לאחר פרסום החלטת המושבעים, נלקח רובשקין למעצר.

בעוד שישה ימים יפסוק השופט את גזר הדין שהחוק הפדרלי גוזר עליו. בינתיים ממתין רובשקין לגזר דינו, כשהוא יושב בתוך תא המעצר, ומנסה לעכל את הגזירה הקשה. הוא חושש מאוד מפני גזר הדין, שאם יינתן לפי מדתיותם של האישומים, הרי שצפויות לו שנים לא קלות בעתיד.

בקרב המקורבים למשפחתו של ר' שלום מרדכי רובשקין, שורר הלם קשה. הטענות באשר לניחוח אנטישמי הנודף מפסק הדין - צפות ועולות. "פושעים מדרגה ראשונה יוצאים זכאים, או מקבלים עונש קל בלבד, ואילו עם יהודי חרדי החליטה המדינה למצות את כל חומרת הדין", רטנו היום בעצב בקרבת משפחתו של הנאשם.

חבר המושבעים החליט כי רובשקין אשם באישומים של הלבנת כספים, רישום כוזב לבנקים, ניצול עובדים, ועוד. לעומת זאת, החליטו המושבעים כי הוא אינו אשם בחמישה סעיפים שהופיעו בכתב האישום, והאשימו אותו בהעברת תשלומים האסורים על פי החוק.

עורך דינו של רובשקין, מר ג'וי קוק, אמר כי מרשו יערער על ההחלטה בהקדם האפשרי.

לרובשקין הוצעה עסקת טיעון קודם לפתיחת המשפט, אך הוא דחה אותה, כיוון שטען שמעודו לא עשה דבר בלתי חוקי במזיד.

עלות שכירת מערך ההגנה במשפט המתוקשר, הגיעה למליון דולר. רובשקין, שנותר עירום וחסר כול ומנושל מכל נכסיו, מימן זאת מתרומות של ידידים, שמצבו הקשה של חברם נגע לליבם.

יצויין, שהתביעה במשפטו של רובשקין, דרשה למעלה מאלף שנות מאסר. למען ההשוואה, מספרים בסביבת משפחתו, כי רוצחים יוצאים לאחר עשרים שנות מאסר, ואף הרבה פחות מכך.

לאורך כל מהלך המשפט התקיימו תפילות רבות להצלחתו של איש החסד, שהכול היו משוכנעים בחפותו. שמו נישא בהיכלי תפילה רבים, בתקווה כי ייצא לצדק דינו המסובך.

בהודעה קצרה שיצאה ממשפחת רובשקין נאמר, כי "המשפחה ממשיכה להחזיק באמונה חזקה בבורא עולם, שביום רביעי הקרוב יהפוך ה' לטובה את הכל, והשופט יהפוך את הכל לטובה".

ולנו לא נותר אלא לענות אמן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}