י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

גני גאולה: נערכים למלחמה • סערה

הסערה הבאה בירושלים כבר כאן: העירייה החליטה להרוס את ה'שטיבלאך' בשכונת גני גאולה - המשמש אלפים מדי יום • "אם לא נצליח בתחנונים, נעבור לאפיקים אחרים", אומרים בוועד הפעולה • המסמכים

גני גאולה: נערכים למלחמה  • סערה
מהיר חימה

עוד לא שככו סערות השבת ועוד לא נדמו קולות העימותים הבלתי פוסקים בין הציבור החרדי בירושלים לבין העירייה וראשיה – וכבר מתרגשת על העם היושב בירושלים סערה נוספת, כזו שאינה קשורה לכבוד השבת אך בהחלט משליכה על כבוד בית מקדש מעט.

כל מי שנקלע אי פעם לאזור השכונות רוממה וגני גאולה בירושלים לעיתותי ערב, יודע שהכתובת המרכזית בה ניתן למצוא מניינים זמינים לתפילות מנחה וערבית, הוא השטיבלאך המרכזי ברחוב אהליאב.

ה'שטיבלאך' של גני גאולה, שתושבים, עובדים ומבקרים רבים מכל הסביבה נוהרים אליו במאותיהם מדי יום - אינו אלא רצף של קראוונים גדולים ומושקעים יחסית. הם עומדים על תילם מזה מספר שנים, וכוללים ששה היכלי תפילה, ובית כנסת גדול אחד. המקום שוקק חיים מדי יום, ואיש לא העלה על דעתו שיום יבוא ועיריית ירושלים תבקש לשלוח דחפורים שיהרסו את בתי התפילה.

השטיבלאך של גני גאולה יכול היה להמשיך ולהתפתח, אלא שגורם בעיריית ירושלים החליט לנבור במסמכים כלשהם, ולגלות שהמבנים נבנו ללא רישיונות מתאימים. אי לכך ובהתאם לזאת, דינם של בתי התפילה הללו להריסה מיידית.

בכל הקשור למשימות-קודש מעין אלה, מצטיינת עיריית ירושלים בחריצות יוצאת דופן. כאן אין את הבירוקרטיה המוכרת כל כך. הלכה איפוא העירייה ופנתה לבית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים, על מנת שזה יתיר לנפק צו הריסה על בית הכנסת.

על בית הכנסת הודבקה באישון לילה מודעה המודיעה על ההריסה הצפויה. גבאי בית הכנסת, נחרדו למקרא המודעה, ופתחו במאבק, שנראה בשלב זה כאבוד.

עיריית ירושלים לא הסתפקה בזה, והמתינה לאישורו של בית המשפט לעניינים מקומיים.

בשבוע שעבר סיפק בית המשפט את הסחורה שציפתה העירייה לקבל. מזכירות בית המשפט הוציאה החלטה בה נאמר, כי "בהתאם להחלטת השופט גד ארנברג, הבקשה מיום 9.6. הודבקה על המבנה. איש לא הגיב לבקשה.

"לפיכך, אני נעתר לבקשה ומורה על הריסת המבנים.

"ההריסה תבוצע על ידי הוועדה לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים, לא לפני שיחלפו 30 יום מהדבקת החלטה זו על מבנה נשוא הבקשה, ולא בחלוף 90 יום".

החלטת בית המשפט מוסיפה עוד, כי במידה והנהלת בית הכנסת תבחר שלא להרוס את המבנים, תהיה עיריית ירושלים רשאית לעשות זאת.

בגני גאולה, הרוחות סוערות. די בקפיצה חפוזה לשטיבלאך התוסס, בכדי להבין את הלכי הרוחות. קבוצות-קבוצות של מתפללים מתאספים שם בימים אלה, ודנים בדרכי התגובה כנגד החלטת העירייה להעלות את הכורת על מקום תורה ותפילה שוקק חיים.

בשכונה הוקם מעין ועד פעולה מאורגן, המנסה להעביר את רוע הגזירה – בינתיים בדרכים שתדלניות.

במידה והמאמצים הללו יעלו על שרטון, מבטיחים בוועד הפעולה תגובה העשויה להביא את העירייה לחשוב פעמיים על ההחלטה, המוגדרת בשכונה כשערורייתית.

חבר המועצה יוסי דייטש, שנדרש לפרשייה, הודיע אף הוא כי "יילחם בגופו" למניעת הריסת בית הכנסת. הוא מזכיר, כי השטיבלאך הוקם על שטח המיועד למבני ציבור.

ואם מישהו ביקש הוכחה נוספת להשלכות חילופי השלטון בבירה שהתרחשו בשנה החולפת – ביקור מהיר בגני גאולה ימחיש לו זאת היטב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}