י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

התגובה החרדית להפגנה: "האנשים הללו משועממים"

בציבור החרדי מעדיפים להתעלם מהפגנת החילונים הפרובוקטיבית שנערכה הערב (מוצ"ש) בירושלים • חבר המועצה יוסי דייטש ל'בחדרי חרדים': "האנשים האלו משועממים. אין להם מה לעשות חוץ מללכת במוצאי שבת ולהפגין בקור?"

ההפגנה הערב בירושלים. צילום: פלאש 90
ההפגנה הערב בירושלים. צילום: פלאש 90



עם הרבה עידוד מצד התקשורת (מי שראה את הסיקור באחד האתרים החילוניים המובילים חשב שהוא גולש בעמוד הבית של צעירי מרצ), ובגיבוי שנאה שלובתה בידי גורמים פוליטיים חפצי קידום, נערכה הערב (מוצ"ש) הפגנה חילונית בירושלים.

בצעדה שיצאה מכיכר פריז ועד לכיכר ציון צעדו קבוצות של חילונים, כשהם נושאים שלטים בגנות הכפייה הדתית בירושלים. בתום הצעדה התאספו הצועדים ברחבת כיכר ציון להפגנה.

ההפגנה, שאורגנה כתגובת נגד חילונית לרצף ההפגנות החרדיות בתקופה האחרונה, על ידי 'פורום הארגונים למען ירושלים חופשית' כוונה בראש ובראשונה לטענת מארגניה, נגד האלימות שהפעילו גורמי שוליים חרדים בהפגנות השבת האחרונות, ונגד המשטרה שנוהגת לטענתם ביד רכה במפגינים.

הדוברים בהפגנה, שמרביתם אינם תושבי ירושלים, ייחסו את האלימות לכלל הציבור החרדי וקראו למשטרה ולרשויות העירייה והמדינה לטפל ביד קשה במתפרעים.

חבר הכנסת אופיר פינס (עבודה) קרא לממשלה ולחברי הכנסת להעמיד את המאבק באלימות החרדית בראש סדר העדיפויות, והוסיף: "הייתי השבוע בשכונת מאה שערים בירושלים וראיתי שלט עליו נכתב: יהודים שונאים חילונים. אני רוצה לומר: אנחנו יהודים חילוניים גאים".

חבר הכנסת ניצן הורוביץ נאם גם הוא בהפגנה ואמר: 'פעם זה חניון, פעם זה אינטל, פעם זה מצעד הגאווה, אך אלו הם רק תירוצים להפגנות כוח אלימות וכפייה. לא תהיה ירושלים בלי חילונים, לא תהיה ירושלים בלי קריית יובל חופשית, ואם ירושלים לא תהיה חופשית, מדינת ישראל לא תהיה חופשית".

בעוד הפוליטיקאים שאינם תושבי העיר נמנעו מלתקוף במישרין את כלל הציבור החרדי, והדגישו בדבריהם כי המאבק הוא נגד האלימות, תקף סגן ראש העיר מטעם מר"צ פפה אללו את החרדים ונאם נגד "החרדים שהופכים את החיים בירושלים לשחורים". אללו הוסיף וקרא למשטרה 'לעשות עבודה טובה יותר' וקרא לחברת אינטל בבקשה 'שלא להכנע לכפיה הדתית'.

"החילונים בירושלים במצב טוב"

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' בעקבות ההפגנה, אמר חבר מועצת העיר מטעם יהדות התורה יוסי דייטש: "האנשים האלו משעוממים. אין להם מה לעשות חוץ מללכת במוצאי שבת ולהפגין בקור? ההפגנה הזו לא תוסיף לשמירת השקט בירושלים, היא רק תלבה את האש".

"במקום שמארגני ההפגנה ישקיעו מאמץ באחדות ובשמירה על יופייה ואחדותה של ירושלים, הם משקיעים בפילוג ובהסתה, וחבל'.

"הם אומרים שהם מפגינים נגד ההשתלטות החרדית על העיר, אבל מה שקורה בפועל זה שבשנה האחרונה הסטטוס קוו משתנה לטובת החילוניים" הוא אומר. "למעלה מעשור וחצי שבירושלים שרר שקט יחסי, ופתאום בגלל העובדה שהכוח החרדי בעירייה קטן, מרגישים חלק מחברי המועצה שהם צריכים להראות לבוחרים שלהם שיש שינוי בעיר: פתאום נפתח חניון קרתא, פתאום מדברים על הקרנות סרטים במנהלים הקהילתיים בלילות שבת. הרי מצבם של החילוניים לא הורע בשנה האחרונה, אלא להיפך. אז על מה הם מפגינים?'

"הייתי מצפה מפפה אללו שבמשך שנים ישב באופוזיציה, לגלות אחריות ולסייע בשמירה על אחדותה וייחודיותה של ירושלים, ולא ללכת ולהפגין בתקווה לראות את פרצופו מופיע בתקשורת", הוא מטיח. "החילונים הרי רק מפסידים מהפגנה כזו. חילוני שיושב במודיעין ורואה שהחילוניים בירושלים חיים בהרגשה ש'אירן זה כאן' לא יחשוב אפילו על מעבר לעיר'.

"גם החילוניים יודעים שירושלים לא יכולה ולא צריכה להראות כמו תל אביב וחיפה. ירושלים היא עיר בירה ועיר קדושה, ועל הקדושה הזו צריך לשמור, החרדים רואים בבעתה איך ישנם כאלו שרוצים לשנות את אופייה של ירושלים, ועל זה הם יצאו להפגין", אומר דייטש'.

חברת מועצת העיר רחל עזריה, מטעם מפלגת 'התעוררות ירושלמים', שחלק מראשיה עמדו, על פי הפרסומים, מאחורי ההפגנה, אומרת ל'בחדרי חרדים': "מושג הסטטוס קוו הוא מושג מאד חמקמק, לא ניתן לומר שהססטוס קוו השתנה לרעת החרדים, כשבכותל המערבי עומדות פקחיות ושומרות על צניעות המתפללות ומונעות מלשיר את התקווה. האופי הייחודי של ירושלים כולל אחווה בין כל המגזרים, ואני מניחה שמה שהציבור החילוני בא לומר בהפגנה הזו זה שהוא עדיין כאן, והוא כאן בכדי להישאר".

עזריה טוענת כי תנועת 'ירושלמים' שאליה היא משתייכת, המהווה את החלק הדתי בהתעוררות ירושלמים, לא הייתה ממארגני ההפגנה ולא השתתפה בהפגנה. "אני באופן אישי לא השתתפתי בהפגנה בשל התחייבות קודמת", היא אומרת. "לדעתי, ישנם רבים בציבור החרדי שגם דעתם לא נוחה מהאלימות וההקצנה. אני חושבת שהגיע הזמן שגם הם ישמיעו את קולם, ולא רק הקיצוניים'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}