י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

70 שנה לאחר השואה: משפט דמיאניוק יפתח במינכן

מחר יפתח בשלישית משפטו של דמיאניוק באשמת שותפות ברצח קרוב ל-28,000 יהודים בשואה, 'הפעם הוא יורשע' אומרת התביעה הגרמנית

משפט דמיאניוק הראשון
משפט דמיאניוק הראשון

מחר (ב) יפתח בגרמניה משפטו של ג'ון דמיאניוק, באשמת שיתוף פעולה עם הנאצים וסיוע לרצח 27,900 יהודים במחנה ההשמדה סוביבור.

זו הפעם השלישית בה יעמוד דמיאניוק בן ה-90, אוקראיני במוצאו, מול רשות שופטת בחשד להשתתפות ברצח יהודים בשואה.

במשפט שהתנהל החל מסוף שנות ה-80 בישראל, והגיע לסיומו בשנת 93, הטיל בית המשפט העליון ספק בזיהויו של דמיאניוק כ'איוון האיום' מטרבלינקה, שומר באס. אס. שנהג להתעלל ולרצוח יהודים באכזריות מזוויעה, אך במקביל הועלה חשד כי דמיאניוק שימש כשומר במחנה ההשמדה סוביבור, בו נרצחו למעלה מ-250,000 יהודים במהלך המלחמה, חשדות שבשל ליקוים טכניים בהליך המשפטי, לא הועמד בגינם לדין בישראל.

לאחר זיכויו שב דמיאניוק והתאזרח בארה"ב, והמשיך בעבודתו במפעלי פורד באוהיו, אך בשנת 2002 שב בית המשפט האמריקני ושלל את אזרחותו, לאחר ביסוס החשדות נגדו כמשתף פעולה עם הנאצים.

בחודש מארס השנה הגישה התביעה הגרמנית בקשת הסגרה לארה"ב, לאחר שהוגשה תביעה על-ידי 35 יהודים ניצולי שואה וקרוביהם, כנגד דמיאניוק - המתייחסת לתקופה שבין מארס לספטמבר 1943, תקופה בה שימש, לטענת התביעה, כשומר בסוביבור.

התביעה בגרמניה תדרוש להשית על דמיאניוק עונש מאסר בלבד ולא עונש מוות, בשל העובדה שבניגוד לישראל בה קבוע עונש מוות גם לעוזרי הנאצים, בגרמניה שמור עונש המוות לפושעים הנאצים עצמם בלבד.

לדברי פרשנים ועיתונאים בגרמניה, חשיבות המשפט אינה בעונש שיוטל על דמיאניוק, אלא בהכרזה הטמונה בו כי גם היום - 70 שנה אחרי שהתחילה מכונת ההשמדה הגרמנית את מסעה המפלצתי - עדיין מכים בגרמניה על חטא. "שהאנשים לא ישכחו את הזוועה" קראה הכותרת הראשית באתר 'דר שפיגל'.

אמש התפרסם בתקשורת הגרמנית כי בידי התביעה הגרמנית עד מפתח, הקושר בוודאות את דמיאניוק למחנה סוביבור בתקופה האמורה, ועדותו - שתתווסף לעשרות עדויות שניתנו בידי אנשים שאינם עוד בין החיים ולמאות מסמכים המזהים את דמיאניוק כשומר במחנה - תוביל במאמץ משותף של התביעה הגרמנית וארגונים בינלאומיים להרשעת הרוצח.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}