י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

האם דובאי תמשוך את כלכלת העולם שוב למטה?

סוף שבוע מתוח עובר על המשקיעים בעולם: לאחר הנפילות בעקבות הודעת שלטונות דובאי על דחייה בתשלום חובות העתק של חברת האחזקות שלה: האם דחיית תשלום החוב תהפוך לחדלות פירעון?

דובאי. צילום: ויקפדיה
דובאי. צילום: ויקפדיה

האם דחיית תשלום החוב תהפוך לחדלות פירעון? זו השאלה שהעסיקה בסוף שבוע המסחר את משקיעי העולם, ששלחו בעקבותיה את בורסות העולם לירידות חדות שהזכירו את הימים השחורים בעיצומו של המשבר הכלכלי לפני שנה.

הודעת שלטונות דובאי ביום ד' על דחיית חובותיה של חברת האחזקות 'דובאי וורלד' שבבעלות משפחת המלוכה, בסכום עתק שנע בין 60 ל-80 מיליארדי דולרים, שמה קץ לחגיגת ההשקעות בנסיכות הקטנה שלחופי המפרץ הפרסי, נסיכות שבעזרת חופים קסומים, מעט נפט ומשפחת מלוכה עם כיסים עמוקים, הצליחה למשוך אליה בשנים האחרונות משקיעים פרטיים ומוסדיים מכל העולם.

בתגובה להודעה הורידו חברות דירוג אשראי את דירוג האשראי של דובאי, ותייגו מיידית את האג"ח שלה כאג"ח זבל.

ההודעה ששלחה את בורסות אירופה לירידות של שלושה אחוזים בממוצע, ושמחקה את עליות השבוע האחרון בבורסות וול סטריט, באה בעקבות קשיים של חברת נחי"ל, המהווה חברת בת של חברת האחזקות שנפגעה קשות מהירידה התלולה במחירי הנדל"ן בדובאי כתוצאה מהמשבר העולמי.

כלכלת דובאי, שבמשך השנים האחרונות נחשבה למקום השקעה מועדף, ושממשלות, בנקים ומשקיעים פרטיים השקיעו בה בהמוניהם, הסתמכה בעיקר על תעשיית הנדל"ן והפיננסים ששגשגו בה, כשהנפט בניגוד למה שניתן לחשוב, מהווה רק 6% מהכנסות הנסיכות. תעשיות שנפגעו קשות בשנה האחרונה בעקבות המשבר העולמי

במהלך השנים האחרונות הכריזו שלטונות דובאי על רשימת מיזמים שאפתניים העתידים לקום בתחומי הממלכה, כשהמגדל הגבוה ביותר בעולם, איים מלאכותיים ופרויקט 'העולם' – מתחם מגורים יוקרתי לסלבריטאי העולם, הם רק חלק מהם. מיזמים שכעת עם הקריסה הכלכלית המרחפת, יאלצו לחכות.

בריטניה, הודו, ארה"ב ורוסיה הן רק חלק מהמדינות שתושביהן השקיעו מאות מליוני דולרים בדובאי ואשר מטבע הדברים חווים טלטלה עם פרסום הודעת הממשל בדובאי, משקיעים ישראליים עם זאת כמעט ואינם חשופים להשקעות מסיביות בנסיכות.

"החרם הערבי על ישראל הציל אותנו", אומרים משקיעים לעיתון 'דה מרקר', וזאת למרות שבכירים בכלכלה הדובאית פנו בשנה האחרונה כמה פעמים לאנשי עסקים ישראליים להשקיע בנסיכות באופן לא רשמי.

בין המשקיעים הישראלים שבכל זאת השקיעו בדובאי נמנים לב לבייב, שסייע בהקמת בורסת היהלומים בממלכה, ואף פתח בה שתי חנויות לתכשיטי יוקרה הנושאות את שמו, אך אינו צפוי להפגע במישרין מהמשבר שפגע בעיקר בנדל"ן, ויצחק תשובה, המעורב בשותפות ענק עם חברת הנדל"ן של דובאי במיזם שאפתני בסינגפור.

תשובה, שאמר הבוקר ל'גלי צה"ל' כי אינו מושקע ולו בסנט אחד בדובאי, צפוי בכל זאת להיפגע בעקבות המשבר שפרץ בשל ההודעה על דחיית החובות, זאת מאחר שלמרות שעל פי ההערכות הזרימה כבר 'דובאי וורלד' את המימון הדרוש להשלמת רכישת הקרקע בסינגפור, צפויים קשיים בהזרמת הכספים לתהליך הבניה.

שבוע המסחר שנפתח הבוקר בבורסה בתל אביב מגיב, וקשה, למשבר בדובאי כשמניות הנדל"ן פתחו בנפילה של 2.1 אחוזים, זאת למרות הודעות ההרגעה של שר האוצר ובכירי המשק.

עם זאת אומרים בכירים במערכת הפיננסית לתקשורת, כי לא צפויה לעולם סחרחורת כלכלית נוספת בעקבות משבר דובאי, ומביאים כראיה את העליות הקלות שנצפו בחלק מבורסות אירופה בסיום יום המסחר ביום ו'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}