י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הלם ב'תולדות אהרן': צו איטום לבניין החדש

הגל נמשך: עיריית י-ם הוציאה צו איטום מיידי לבניין הענק של החסידות במא"ש, שבנייתו ארוכת השנים נשלמת בימים אלה • תסיסה בחסידות לנוכח הצו • יועץ ראש העיר מאשר: תוצאה של הלשנה • חשיפה

מיועד לאיטום. חזיתו הדרומית של הבניין הענק. צילום: עזרא לנדאו
מיועד לאיטום. חזיתו הדרומית של הבניין הענק. צילום: עזרא לנדאו



פרנסי חסידות 'תולדות אהרן' אינם יודעים כיצד לעכל את הצרה החדשה שניחתה עליהם מכיוונה של עיריית ירושלים. בימים אלה מתהלכים עסקני החסידות וראשי המוסדות, כשהם סהרוריים וטרודים. החשש הגדול הוא שמפעל גדול, שהושקעו בו אין-סוף כספים, דמים ויזע - עומד להיהרס במחי צו עירוני קשוח.

הכול החל במכתב רשמי שנחת במשרדי המוסדות ברחוב שבטי ישראל בירושלים. על המעטפה היה מוטבע לוגו-האריה המוכר של עיריית ירושלים. המעטפה נפתחה, מתוך מחשבה כי מדובר בדרישה לתשלום מצטבר של חשבון מים או כיוצא בזה.

כשאיש המוסדות פתח את המעטפה, הוא חש כמי שעומד להתעלף במקום: במכתב, המנוסח בצורה לקונית וקצרה, מציגה העירייה צו איטום למבנה החדש ורב-הממדים, שעל בנייתו עמלה החסידות לאורך השנים האחרונות.

בנימוק המופיע במכתב, מאשימה העירייה את הנהלת המוסדות בכך שהבניין הענק נבנה ללא אישורים מתאימים, וללא קבלת 'טופס 4', המאשר את הבנייה.

אי לכך ובהתאם לזאת, מודיעה העירייה על צו איטום, שיחול על כל חלקי הבניין מרובה הקומות והאגפים.

כאמור, ההודעה הזו נחתה על ראשי החסידות במפתיע. לקח לראשי המוסדות זמן רב להשתחרר מן ההלם הראשוני, להתעשת ולחשוב על דרכי פעולה.

בחגי חודש תשרי האחרון, נחנכו, בחגיגיות רבה, חלקים נרחבים במבנה החדש שבנתה החסידות, בסמוך לבניין הישן והמוכר. היכל בית המדרש, המארח את התפילות ההמוניות, אירועי שמחת בית השואבה, ה'טישים' השבתיים, והאירועים המרכזיים הנערכים בחצר - הורחב. מידותיו הוכפלו, ולראשונה נכנסו כל החסידים אל תוך כפיפה אחת מרווחת, ללא צורך במאהלים פרוביזוריים שהיו מנת חלקם בשנים האחרונות.

הבניין החדש, שבימים אלה נשלמת מלאכת חיפוי האבן הירושלמית מסביבו, הוא קומפלקס ענק ומרשים, רב קומות ונרחב בשטחו. מספר קומות שוכנות בבטן האדמה, וקומות נוספות מתנוססות אל על.

תוכניות הבנייה שורטטו לפני מספר שנים, ובמבצע גרנדיוזי ועתיר הוצאות כספיות, יצאה מלאכת הבנייה לדרך. הנחת אבן הפינה נערכה במעמד חגיגי ומיוחד, בהשתתפות אורחים רבים ונכבדים, מהארץ ומחו"ל.

במשך שנים עסקו ראשי החסידות, כולל האדמו"ר בעצמו, בגיוס משאבי-עתק לצורך העשרת קופת הבניין. עלויות הבנייה, הנשלמת בימים אלה, מסתכמת במיליונים רבים של דולרים.

כאמור, כעת הולכת השמחה בחסידות והופכת לתסכול עמוק.

הלשנה במחשכים

על פי דרישת עיריית ירושלים, דינו של הבניין החדש והענק להריסה. ראשי החסידות מתהלכים חסרי אונים, מנסים להפעיל כל גורם אפשרי בכדי להעביר את רוע הגזירה שיצאה מהבניין בכיכר ספרא.

בחסידות תולדות אהרן מעדיפים שלא להרחיב בפרטים על אודות המקור לצו האיטום הקשוח.

ההתמקדות כעת היא בהצלת הבניין, שמילוני דולרים הושקעו בו ותקוות רבות נכרכו סביבו. אולם השמועות הנאמרות בחדרי החדרים, מדברות על הלשנה חמורה שבוצעה במחשכים, והובילה לקטסטרופה הנוכחית, שאין מי שיודע בשלב זה כיצד היא תיפתר.

בשיחה עם אברהם קרויזר, יועצו של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת לענייני חרדים, מאשר היועץ את הפרטים, ומודה כי העירייה הוציאה צו איטום למבנה החדש, בשל חריגות בנייה ואי קבלת טופס 4. לדבריו, מי שהסב את תשומת ליבה של העירייה לעניין, הוא גורם מסוים שהחליט להלשין בפני העירייה על בנייה נטולת אישורים, ולגרום לכך שהגורמים האמונים על שמירת החוקים לא יוכלו להעלים עין.

חסידי תולדות אהרן, שהובילו לאחרונה את המאבקים סביב מעצרה של האם החשודה ממאה שערים, הוכיחו לא אחת כי כאשר נוגעים הדברים לציפור נפשם, הם יודעים להיאבק עד זוב דם - ועד בכלל. הערכה היא, איפוא, כי אם וכאשר ייצא צו האיטום אל הפועל, הרי שימי מאבק לא קלים עומדים להתרגש על ירושלים החרדית.

אתר 'בחדרי חרדים' ימשיך לעקוב אחר כל התפתחות בנושא הדרמטי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 48 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}