כ"א חשון התשפ"ה
22.11.2024
55 דקות המתנה והשיחה נותקה

הדיון בוועדה חשף: קריסה מוחלטת של משרד הבריאות

מזה כמה שבועות מדברים ביניהם האזרחים על קריסה של משרד הבריאות מול משבר הקורונה וזעם רב ניבט מעיניהם. כעת גם וועדת הקורונה בכנסת יודעת זאת. בדיון היום בוועדה הוצגו לא מעט ליקויים באי תפקוד המשרד מול האזרח | יו"ר הוועדה: "יש לערוך סדר באי הוודאות השוררת בציבור. לא ברורים ההנחיות, וגם המענה הטלפוני לוקה בחסר"

הדיון בוועדה חשף: קריסה מוחלטת של משרד הבריאות
מוקדן במוקד החירום של מד"א צילום: פלאש 90

ועדת הקורונה בכנסת המשיכה היום (חמישי) להנגיש לציבור בבהירות את ההנחיות לחייבי הבידוד, עם תרחישים משפחתיים שונים. יושבת ראש ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, הדגישה כי "יש לערוך סדר באי הוודאות השוררת בציבור. לא ברורים ההנחיות, וגם המענה הטלפוני לוקה בחסר. ההנחיות חייבות להיות ברורות ונהירות. גם כדי לרכוש את אמון הציבור, וגם כדי להקל היכן שניתן. חייבים להבהיר את שרשרת הפעולות הנדרשות מחולה מאומת, ממי שנחשף אליו, מחייל שהתבקש להיכנס לבידוד או להגיע לבדיקה - והוא בשטח, ילדים בבידוד, הורים יחידנים, הנגשת מידע לקשישים ובעלי צרכים מיוחדים ועוד".

שאשא-ביטון חשפה בדיון פער בין הנחיות שונות, מי האחראי להסעת חייל חייב בבידוד, ודרשה הבהרות ממשרד הביטחון בנושא. "את הציבור לא צריך לעניין מצוקת כוח האדם במשרד הבריאות. הוא חייב לדעת מי הכתובת שלו לשאלות. על משרד הבריאות וקופות החולים להעביר לוועדה את מספרי כל המוקדים הטלפונים, הכלליים והייעודיים". בנוסף, דרשה ממשרד הבריאות ליצור תרשים זרימה ברור של שרשרת הפעולות שעל כל אזרח לנהוג במקרים שונים. בנוסף, היא דרשה ממשרד האוצר, הבהרות מי משפה את מי שקיבל מסרון-מוטעה, ונאלץ להיכנס לבידוד שלא לצורך.

כשעה מתחילת הדיון, סיפרה שאשא-ביטון כי "מתחילת הישיבה אנו מנסים להתקשר למוקד המידע של משרד הבריאות, 5400*, ועדיין אנו ממתינים...". גם יצחק פינדרוס (יהדות התורה) סיפר "השבוע בדקתי: ניסיתי שלוש פעמים להתקשר למוקד הטלפוני של משרד הבריאות, כל פעם המתנתי כ-55 דקות, ואז השיחה נותקה....". עד סיום הדיון – לא נתקבל מענה במוקד משרד הבריאות.

שרי פנג-שגב, אחראית המוקד במשרד הבריאות, השיבה כי אכן המענה הטלפוני עמוס כרגע, אך "בימים אלו קיבלנו תגבורת של חיילים העונים במוקד. אנו מבקשים מהציבור לתת לנו הזדמנות מחודשת". איילת גרינבאום, מנהלת אגף איכות השירות במשרד, הוסיפה כי "כל רגע נתון יש 200 מוקדנים רק לנושאי הקורונה, המוקד עומד לפעול 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. שאיפתנו להגיע למצב של 400 מוקדנים בכל רגע נתון – אך נמשך זמן להכשיר את המוקדנים, כדי שיהיו מקצוענים, בקיאים היטב בכל תרחיש והדרכה. תקוותנו – שכבר ביום חמישי הקרוב המצב יהיה טוב משמעותית".

ד"ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, עדכנה כי נמשכת מגמת העלייה המשמעותית במספר החולים. בימים האחרונים התגלו כ-1300 חולים חדשים בממוצע מדי יום. נערכות כ-30 אלף בדיקות ביום - מתוכם כ-5% יוצאים חיובים. פריסת התחלואה ארצית, ב-166 ישובים בישראל, ואתמול התווספו 24 חולים קשים שזהו שיא מאז התפרצות המחלה.

לדברי עו"ד טליה אגמון, המשנה ליועצת המשפטית של המשרד, כ-300 אחיות וכ-150 סטודנטים לרפואה מבצעים חקירות אפידמיולוגיות. קופות החולים, משרד הבריאות, או הרשות המקומית ייתנו מענה למי שלא יכול להיכנס לבידוד בביתו. קופות החולים יוצרות קשר עם חייבי הבידוד, הרשויות המקומיות מקבלות מידע מפורט על המבודדים לצורך הענקת סיוע. היא הדגישה כי אם הורה חייב לטפל בילד מבודד, אך ורק בצורה קרובה ולא מרוחקת – גם ההורה המטפל צריך להיות בבידוד. "בהודעה שמקבל החייב בבידוד – נרשם גם התאריך ליציאה מהבידוד, שהוא 14 יום לא מיום ההודעה אלא מיום החשיפה לחולה. החקירה כדי למקד מי היה ומתי ליד החולה, נמשכת זמן כי צריך לברר היטב האם החשיפה אכן התרחשה, האם הייתה קרבה, האם האנשים סביב החולה עטו מסכות או לא וכד'". אגמון הדגישה כי המעסיק לא מורשה לומר לעובד החייב בבידוד, שהוא אינו יכול להיכנס לבידוד.

אירינה גל, נציגת התאחדות התעשיינים, סיפרה על 13 עובדים מטעמם שהתבקשו להיכנס לבידוד, "אך משרד הבריאות משך אותנו ימים אחרי ימים בבירור על הערר שלנו, וטרם השיב לנו".

ניסים אלון, מנכ"ל "לאומית", הוסיף כי "מרגע תחילת הבידוד - הקופה נותנת הדרכה למבודד כיצד עליו לנהוג. מי שקיבל הודעה על חובה להיכנס לבידוד, חייב להיכנס לבידוד גם טרם נבדק לקורונה. אבל, "הנחשף לנחשף – פטור" – מי שנחשף למי נחשף לחולה, איננו חייב בבידוד. אנו מפעילים מוקד ייעודי למאושפזי קורונה, אך אין מספיק מלונות. לדברי אלון, כל חולה מאומת הקופה אחראית גם להחזירו הביתה מבית החולים.

לדברי פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, לחייבי הבידוד חייבת להיות כתובת ברורה ומסייעת לכל צרכיהם, לפי כלנית קיי, ראש אגף הסיעוד בקהילה ב"כללית", סיפרה כי אחות מטעמם יוצרת קשר פעמיים ביום עם חולה המצוי בביתו ומדריכה את משפחתו, ואילו אלה טרנובסקי, אחראית קורונה באגף המחשוב במשרד, סיפרה כי כל אתר המשרד מונגש לבעלי צרכים מיוחדים.

לפי סא"ל עידו אורלב, נציג אגף המבצעים בצה"ל, חייל המצוי בבסיס, החש בתסמינים – פונה לרופא ביחידה ומקבל מענה במסגרת הקפסולות. חייל שחייב בידוד יישאר בבידוד בביתו. במידה וצריך להעביר חייל לבידוד – האחריות היא של היחידה.

קורונה משרד הבריאות יפעת שאשא ביטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}