י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

ורק לגרערער'ס לא נשאר • סיקור מיוחד

אף לא 'הויזען זאקען' אחד נראה בחגיגת הקבלנים ברמת בית שמש ג' • 'בחדרי חרדים' יצא לבדוק למה הקהילה הגדולה, הסובלת ממצוקת דיור קשה, לא מתמודדת על המרכזים המבוקשים

ישעיהו ארנרייך. ''עם משכורת כמו שלי לא הייתי יכול לחתן ילד'
ישעיהו ארנרייך. ''עם משכורת כמו שלי לא הייתי יכול לחתן ילד'

בתוך כל ההמולה הרוחשת סביב מכרזי רמת בית שמש ג' העומדים להסגר בימים הקרובים, קשה שלא להבחין בהיעדרה של קבוצה אחת בולטת, מקלחת העמותות וקבוצות הרכישה החגות סביב הקרקעות.

הסיעה המרכזית, שלה קהילה מתפתחת בת מאות משפחות בבית שמש, אינה נוטלת חלק, לפחות באופן רשמי, בפסטיבל המכרזים. וכשקהילה מסדר גדול כזה המחתנת מאות מבניה מדי שנה, וכמו כולם שרויה במצוקת דיור חריפה, נעדרת ממה שיש המתיימרים להגדיר כפתרון העשור למצוקת הדיור, הדבר מעורר סימני שאלה.

'מה שקורה ברמת שמש – זה אסון' טוען בכיר בסיעה המרכזית העומד בחוד החנית למציאת פתרונות דיור בחסידות. 'אם המדינה תראה שדירת 3 חדרים במחיר של 700,000 שקלים, נתפסת כדיור מוזל בעיני החרדים, איזו סיבה תהיה לה לשנות את זה?' לדבריו משהתברר לדרגים הקובעים, לאחר בחינה מקפת של העניין וחישוב עלויות ריאליות, כי מחיר דירה יגיע גם בלי אפקט התחרות בין היזמים, למחירים שאינם שווים לכל כיס, הוחלט שלא להשתתף במכרזים באופן רשמי.

"לא יתכן שמה שמוגדר על ידי המדינה ומשרד השיכון, כפתרון עבור הזוגות הצעירים, הוא עדיין בגדר בעיה קשה להורים שיאלצו לשלם סכומים בגובה כזה עבור קורת גג לצאצאיהם, הרי אפילו הורים עובדים המרוויחים משכורת יפה לא יעמדו במחירים כאלו. גם אני", אומר חבר מועצת העיר בית שמש ישעיהו ארנרייך מעסקני גור הבולטים בתחום הדיור, "שהרווחתי סכומים מכובדים מאד בעברי כראש עיריה, וגם אילו הייתי ממשיך לקבל את אותה משכורת, לא הייתי עומד בנטל שכזה".

הבעיה נעוצה במחירי הקרקע ובעלויות הפיתוח הנדרשים על ידי המדינה. "עוד לפני שמשקיעים שקל בבניה, צריכים להשקיע 170,000 שקלים במחיר קרקע ועלויות פיתוח, מדובר באבסורד, לא פחות".

הפתרון לדעתם נעוץ, בפעילות פוליטית מול הדרגים הקובעים בממשלה להוזיל את עלויות הקרקע הנדרשות, או מה שיותר טוב, לבטל בכלל את הדרישה לתשלום עבור הקרקע, ולסבסד את עלויות הפיתוח.

"גור לא ניגשת למכרזים במקומות בהם עלויות הפיתוח ומחירי הקרקע אינם סבירים" הם אומרים. בקריית גת, המכרז לשכונה החרדית בוטל ארבעה פעמים, היחידים שהתעניינו היו גור, וכל זמן שהמחירים נראו כגבוהים מדי פשוט לא ניגשנו.

הדרגים הפוליטיים בסיעה פועלים במרץ בכיוון, אומר ארנרייך. "אני פעיל בענין באופן אישי, כשגם ליצמן פועל בנחישות לקדם זאת. אנחנו מתואמים עם השר אטיאס" הוא אומר, ובטוחים שכמי שער מאד למצוקת הדיור לזוגות צעירים גם בציבור הכללי, הוא יעמוד בחוד החנית של המאבק.

מי שיקנה עכשיו בבית שמש, יודע שהוא קונה במחיר גבוה, אולי גבוה מדי. מדובר בדירות על הנייר באיזור שאפילו פיתוח עדיין אין בו, במקרה הטוב מדברים על אכלוס בעוד חמש שנים, 'מה יעשו אותם האנשים כשבחריש ימכרו דירות ב-450,000 שקלים? מדובר הרי באותם ציבורים שמתמודדים כעת בבית שמש'. בגור אגב, לא מתכוונים בבוא הזמן לשלוח אברכים לגור בחריש.

עם זאת גם בגור מבינים שפתרון למצוקת דיירי המחסנים חייבים למצוא. "מתנהלת פעילות יומיומית בנושא" אומר עסקן בכיר, הנושא העסיק את אדמור"י גור עוד מימי האדמו"ר ה'לב שמחה' זצ"ל שפעל נחרצות להוזלת הדיור ולדיור להשכרה, וששלח את חסידיו להתיישב כחלוצים בחולות אשדוד וערד, ובמדרונות חצור עמנואל ובית שמש.

"הקהילה בערד מתרחבת על בסיס שבועי", אומרים גורמים בחסידות, כשעשרות משפחות צעירות קובעות את משכנן בעיר בה ניתן להשיג דירות נאות בנות 3 חדרים בסכומים מגוחכים של 200,000 שקלים ופחות. 'אנחנו מרכזים מאמצים גם במקומות אחרים' הם אומרים, ומבקשים מאיתנו להמתין ולהווכח כי גם בתחום זה, עדיין לא נאמרה המילה האחרונה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}