י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

איסטרן-פרקווי צהלה ושמחה • רשמים וגלריה

ההתרגשות באירוע לזכר השלוחים, דמעות געגועים בציון הרבי, ומאות הילדים מכל העולם שזעקו: לכו נרננה לה' • שי איזנברג, שליח 'בחדרי חרדים' ל'כינוס השלוחים העולמי', מדווח מהשטח • תמונות

איסטרן-פרקווי צהלה ושמחה • רשמים וגלריה



השדרה רחבת היידיים של איסטרן-פארקווי בברוקלין הניו-יורקית, לא הכילה מזה זמן רב שמחה כה עצומה, כה המונית וכה מרגשת. השדרה, המשמשת כאחד מעורקי התנועה הראשיים של ניו-יורק, נחסמה כולה לתנועה, והתמלאה בשלושת אלפים שלוחי חב"ד מרחבי העולם כולו, שרקדו כתף אל כתף, ופיזזו לכבוד ספר התורה שנכתב לזכרם של שניים מהחלוצים שבחיילי השליחות, שנפלו על משמרתם במתקפת טרור רצחנית שאירעה אך לפני שנה.

גם ותיקי שכונת קראון-הייטס מעידים, ששמחה כזאת שייכת רק לשנות השובע, בהן חי ופעל הרבי מליובאוויטש זי"ע והשרה שמחה בטהרתה על כל רואיו. מי שלא השתתף במעמד הכביר, לא יבין זאת לעולם.

היתה זו מנחת שי ששיגרה משפחת שלוחי חב"ד בעולם כולו לזוג שמסר את נפשו ונעקד על מזבח השליחות, תוך קידוש שם שמים בכל קצוות תבל. הספר המהודר, החל להיכתב זמן קצר לאחר אירועי הטבח המחרידים במומבאיי, ועתה, בימים בהם חוזרים אלפי השלוחים בעולם אל בסיס האם - נגמרה כתיבתו. הוא הוכנס אל בית אגודת חסידי חב"ד בניו-יורק ברוב פאר והדר, והשמחה ששררה מעל למנהרת הרכבת התחתית החוצה את ניו-יורק, הרקיעה שחקים.

בכל פינה ניתן היה לראות שלוחים המרקדים לכבוד התורה, כשדמעות מלחלחות את עיניהם. הם העלו את זכרם של השלוחים הרב גבריאל נח הולצברג ורעייתו הי"ד, ליבם חלל בקרבם על האסון אשר פקד אותם, אבל ליבם התרחב שוב, למראה האלפים הממשיכים לשאת את לפיד שליחות הקודש ברמה. לא ניתן היה להתעלם, במהלך המעמד הכביר הזה, מהתרחבותו חסרת התקדים של מפעל השליחות, שאת אדניו כונן כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע, ואת חייליו של המפעל, בחר בעצמו.

ניכר היה שהמפעל הולך ומתרחב, הולך והופך לאימפריה היהודית הגדולה בעולם, אשר לה שגרירים רבים, כמניין המדינות והערים אשר יהודים חיים בהן. ניתן היה לזהות, מבין שורות הרוקדים שגדשו את רחבת '770', את המסר התקיף העולה מבין אדי השמחה הבלתי נגמרים: כל יד טרוריסטית לא תוכל לנו, כל צר ומציק לא יכניע אותנו, כל אויב ומתנקם לא ימעיט את מפעל השליחות ולא יגרום לאף שליח באף מדינה, עוינת ונחשלת ככל שתהיה, להחזיר את המפתחות שרבו הפקיד בידיו.



מחדר הרבי, למומבאיי המשתקמת

מעמד סיום כתיבת האותיות על הגווילים שהוקדשו לזכר השלוחים מוסרי הנפש, התקיים באולם ישיבת 'אוהלי תורה', השוכן ממול בית חסידי חב"ד. לצד רבנים ושלוחים מכל פינה בעולם, בלטה נוכחותם של זוג המחותנים, הרה"ח ר' שמעון רוזנברג והרה"ח ר' נחמן הולצברג, שילדיהם נשלחו בשליחות קודש אל ארץ גזירה, ונפלו על משמרתם, על קדושת ה'.

השניים התכבדו לכתוב אותיות בספר התורה שהקדישו אלפי החיילים בלגיון השלוחים. באותה העת בה ישב הרב רוזנברג וכתב את האות לעילוי נשמת ביתו וחתנו, כשלצידו יושב הרה"ח ר' משה קוטלרסקי, האחראי מטעם רבו זי"ע על מערך אלפי השלוחים - גאתה ההתרגשות באולם הכינוסים לשיאה. הכול חשו כי מעגל דמים נסגר באותם רגעים, ויהי המקום למוקד של התרגשות.
מאולם ישיבת 'אוהלי תורה', יצאה תהלוכת הכנסת ספר התורה אל עבר בית אגודת חסידי חב"ד, 770

בקול רינה והמון חוגג. כשש מאות ילדי השלוחים שהגיעו עם אבותיהם לכינוס העולמי השנתי, נשאו לפידים בידיהם, וצעדו בסך לכבודה של תורה. הסדר היה מופתי, המעמד היה עוד מעורר התרגשות.

שעה ארוכה נמשכו הריקודים בחוץ, על השדרה הראשית. משטרת ניו יורק שיגרה כוחות מתוגברים, ושלוחי קודש התמלאו שמחה גוברת. התזמורת סחפה את ההמונים וספר התורה שהיה במרכז, החליף אלפי ידיים נרגשות, ידיים המחזיקות לאורך השנה את היהדות הצרופה במדינות הכפור הרוחני, בחורים ובסדקים שנר היהדות לא האירם מזה שנים רבות.

לאחר שעות ארוכות של כרכור ופיזוז מחוץ לבניין המפורסם, הוכנס הספר אל הבניין עצמו, אל היכל בית המדרש השוכן בתחתיתו. ההקפה השביעית התקיימה שם, כאשר הכול שותפים לגודל השעה ולעוצמתה הכבירה. באותה שעה הגיע מפעל השליחות לאחד משיאיו הסמליים: השליח מסינגפור רקד כתף אל כתף לצד אחיו מניו-זילנד. רבה של סידני שילב את זרועותיו בזרועותיו של השליח בדונייצ'ק ואלו ואלו רקדו לצידו של ראש הישיבה החב"די מלוס אנג'לס.

לאחר שעה ארוכה, הוכנס ספר התורה אל חדרו הקדוש של כ"ק האדמו"ר זי"ע מליובאוויטש, המשמש, מאז ג' בתמוז תשנ"ד, כבית של תפילה הנפתח לציבור במועדים מיוחדים. משם, יוטס ספר התורה אל בית חב"ד המשוקם במומבאיי, אשר לזכר שלוחיו נכתב הספר.



שליח ראשי, ופדיון כללי

מעמד האדירים המתואר בזה, אינו אלא חוליה מזהירה אחת, מתוך שלל רב של אירועים עתירי הוד ונאדרי-קודש, המתקיימים בימים אלה בעיר ניו-יורק. באמצע השבוע שעבר, הפכו נמלי התעופה המובילים ניו-יורקה, לרכבות אוויריות של ממש. בכל פינה יהודית בעולם אשר דבר שלוחי חב"ד ודתם מגיע אליהם, נפרדו השלוחים מצאן מרעיתם, לטובת שבוע של שהייה בבסיס העולמי ממנו נשלחו.

שלוחים מאוסטרליה ומניו-זילנד למשל, עשו דרך בת כעשרים שעות ויותר, על מנת להשתתף בכינוס העולמי. הכינוס מתקיים במסורתיות עקבית, מאז שנת תשמ"ד, מדי שנה בשנה. רק המספר מתחלף. הגרף עולה ועולה, המסרפר הולך וגדל, והמוקדים בהם אין שלוחי חב"ד, הולכים ומתמעטים.
נאמנים למתווה אותו התווה כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש, שניצח כגנרל כביר על המפעל חובק זרועות העולם, דואגים ראשי 'המרכז לענייני חינוך' לכך שכל פינה על פני הגלובוס שבה חיים יהודים- תאויש בידי שלוחים העוזבים את ביתם, את בית הוריהם ואת קהילותיהם, והולכים אל מדבר שממה, בכדי לקרב את יהודי העולם אל אביהם שבשמים.

אחת בשנה, נפגשים אלפי החיילים המשרתים בצבא היהודי הגדול בעולם. הם חוזרים אל הנקודה ממנה נשלחו, אל דלי"ת האמות שבהן חי ופעל הרבי מליובאוויטש זי"ע, מחולל המפעל ואביהם של השלוחים. שם, במחיצת משכנו של המשלח, אוגרים השלוחים כוחות לקראת שנה נוספת של הפיכת העולם למשכנו של הקב"ה.

שורת האירועים הללו, הנערכים כבר מזה 26 שנה, מתרכזים אל תוך מספר ימים בודדים. סדנאות מעשירות, התוועדויות חסידיות, ותפילות רבים מאחודות, הם רק חלק מהתפריט העשיר, המרכיב את 'כינוס השלוחים העולמי' של חסידי חב"ד.

ביום שישי עם שחר, נראתה קראון-הייטס המאובטחת כמוקד תחבורה המוני. עשרות רבות של אוטובוסים חנו באזור 770, ואספו אל קרבם את אלפי השלוחים. יעד הנסיעה היה שכונת קווינס, אשר בטבורה נמצא חלקת מחוקק ספון- מקום מנוחת כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע וחמיו, כ"ק האדמו"ר הריי"צ זי"ע.

שם, אצל המשלח, חשו אלפי השלוחים כבנים החוזרים אל שולחן אביהם. נהרות של דמע, המהולים בהתרגשות רבה וגעגועים שאין להם קץ, נשפכו על חלקת הציון. ה'פ"נים', (פתקאות הבקשה) שנקרעו על ידי השלוחים והונחו על הציון בתוך האוהל, היו רטובים מדמעות. 'רבי', אמרו השלוחים ללא קול. 'הננו כאן, מקיימים את שליחותך' בנאמנות'. זר לא יכיל את עוצמת הרגש שהעפיל באותה שעה ובאותו מקום, עד רום שמי מרום.

בשיאו של המעמד המרטיט, כאשר בתוך האוהל פנימה עומדים ראשי מפעל השליחות שהתמנו על ידי הרבי זי"ע, הרה"ח ר' יהודה קרינסקי, יו"ר 'המרכז לענייני חינוך', הרה"ח ר' משה קוטלרסקי, סגן יו"ר, והרה"ח ר' אברהם שם-טוב, יו"ר אגודת חסידי חב"ד - הוקרא 'הפ"נ הכללי', עליו היו חתומים שמותיהם של אלפי השלוחים, בני ביתם וכל צאצאיהם.

מי שהקריא את הפתקה הכללית, היה הרה"ח רבי נחמן סודאק, מוותיקי עולם השליחות החב"די, שנשלח על ידי רבו לכהן בשליחות קודש בלונדון, ומני אז משמש כשליח הראשי בבירה הבריטית. הרב סודאק הקריא את הפ"נ, והמוני השלוחים ליווהו בתפילתו. כשלוחם של שלוחים, הצליח הרב סודאק לגעת בנימי נפשם של אלפי אחיו הצעירים לאותה שליחות הרואית חובקת זרועות תבל.



המנון הניצחון על שדרת הבניין

אשרי עין ראתה את 'שבת כינוס השלוחים' מסביב למרכזה העולמי של חסידות חב"ד בשכונת קראון-הייטס. בשבת העמוסה ביותר בשנה, נטלו חלק אלפי השלוחים, ילדיהם ומקורביהם שהובאו על ידם אל הכינוס. התפילות בחדרו הק' של הרבי זי"ע ובהיכל בית המדרש, היו חדורים התלהבות קודש, שפרצה מתוך תהומות לבבם של מי שמוסרים את נפשם למען הבאת דבר היהדות אל כל פינות העולם הגדול.

אש הקודש הזו, הודלקה ולובתה, והורגשה לאורך השבת כולה, שהיתה מרוממת ונעלית, ומילאה את משתתפיה במאגרים בלתי נדלים של עוז ותעצומות לקראת שנת השליחות הבאה לטובה.
סעודות השבת נערכו באולם ישיבת 'אוהלי תורה', כששלוחים מכל קצוות העולם נוטלים חלק בסעודת השבת המאוחדת. חבורות-חבורות של מתוועדים התכנסו להם בפינות האולם, והחליפו חוויות קודש מפעילות זהה שאין לה אח ורע.

בליל שבת, לאחר תום התפילה, קובצו כשש-מאות ילדי השלוחים שהובאו אל הכינוס, אל היכל בית מדרשו של הרבי. ילדים מסין ומהולנד, מברלין ומתאילנד, ישבו כתף לצד כתף, התפללו את תפילת קבלת שבת, וסחטו דמעות של התרגשות מעיניו של כל מי שהיה עד למעמד הזה, שאין לו אח ורע בעולם כולו.

במוצאי השבת, נערכה סעודת מלווה מלכה חגיגית, לציון התפתחותו והתרחבותו הבלתי נתפסת של המפעל העולמי. הגר"י כהן, ה'חויזר' המפורסם ששימר את רוב תורתו של רבו, הביא את משנת הרבי אל אלפי השלוחים מכל העולם. בדברים נרגשים שנשאו הרב קרינסקי והרב קוטלרסקי, הם הביאו לידי ביטוי את עוצמת המעמד, חשפו הדרכות קודש שקיבלו מרבם על אודות מפעל השליחות, ופרסו את חזונו העתידי של מפעל האדירים הבינלאומי, אשר לו אלפי חיילים שמספרם הולך וגדל.

יום ראשון, ויהי ערב ויהי בוקר. בשעה מוקדמת הפכה חזיתו של בניין 770 למוקד מרכזי. גרמי-מדרגות גבהים התנשאו על חזית הבניין, ועליהם התייצבו אלפי השלוחים, לתמונה המשותפת, המקדשת שם שמים בעולם כולו. בשורה הראשונה ישבו הרבנים והזקנים שבין השלוחים, וראשי המרכז לענייני חינוך, הרב יהודה קרינסקי והרב משה קוטלרסקי. לאחר הכנות ארוכות, הבזיקו המצלמות והמעמד השנתי הונצח. לאחר מכן פצחו השלוחים כולם במארש ניצחון סוחף.

בעת כתיבת השורות, נשלמות ההכנות האחרונות לקראת אירוע ה'בנקט' המרכזי, החותם את שורת אירועי כינוס השלוחים העולמי. האירוע היוקרתי והמפואר, נערך השנה בתוככי שכונת קראון הייטס, באולם עצום-ממדים שהוחכר מהצבא האמריקאי.

כשתג-הכניסה הנחשק ענוד מעליהם, צועדים אלפי השלוחים ומקורביהם, אל אולם הבנקט. השולחנות סדורים וערוכים, דוכן הנואמים עומד על תילו, ואוזניות בשלל שפות, ערוכות לקראת תרגום סימולטני שיועבר אל אוזני המשתתפים בוועידה היהודית העולמית הגדולה והמגוונת ביותר.

את המעמד הרשמי הזה, הנחשב למעמד שיא בשרשרת אירועי הכינוס העולמי, לא ישכח אף שליח. היקר והגדולה שיקבל מפעל השליחות בבנקט העולמי, יאדירו את שמו של הלגיון היהודי הגדול בעולם ויוסיפו להשבתם של עוד רבבות מישראל אל צור מחצבתם.

















































































































































































































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}