י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

המפד"ל מציגים: מהפכה ספרדית

סיעת המפד"ל עומדת לפני ביצוע מהלך שיגרום לטירפת כל הקלפים בבחירות הקרבות לרבנות ירושלים: הצבת מועמד ספרדי לרבנות העיר. השמות המובילים: הרב יעקב יוסף והרב דוד חי הכהן

הבחירות ההולכות וקרבות לרבנות העיר ירושלים מעסיקות את טובי המוחות בציבור החרדי והדתי לאומי. הדילים, התיאומים, השמות והמועמדים למירוץ הבלתי נגמר לרבנות העיר, הספיקו בחודשים האחרונים למלואת מאות עמודים בעיתונות הכתובה, ונראה כי זה רק ההתחלה.

ברגע בו יקבע סופית תאריך הבחירות, אנו צפויים למתקפה מחודשת של שמות רבנים הרואים את עצמם כמועמדים ראויים לרבנות העיר. עינוי הדין שנגזר על המתמודדים מחמת הדחיות החוזרות ונשנות בבחירות, גורמות לדילים שנראו עד אתמול כסגורים, להיפרם, ולהיתפר מחדש במתכונות שונות לחלוטין.

בשבועות האחרונים, זירת ההתרחשות עברה דווקא לציבור הדתי לאומי. הציבור הדתי לאומי רואה בבחירות לרבנות, קרב מאסף, אולי יותר נכון לומר קרב הישרדות. את המאחזים העיקריים ברבנות, הפסיד הציבור הדתי בשנים האחרונות לציבור החרדי. זהות הרבנים היושבים ראשונה במלכות נקבעת בחדר קטן בסמטא במאה שערים, והציבור הדתי שרואה ברבנות הממלכתית כלי חשוב, נשאר חסר כל השפעה.

אל קרב רבנות ירושלים זורק הציבור הדתי את כל הקלפים שנותרו לו בצמוד לחזה. עוד לפני הבחירות הוציאו נציגיו הבטחה מניר ברקת כי יפעל לבחירת רב דתי לרבנות העיר. המוסדות המפלגתיים הקימו וועדה בכדי לבחור את זהות האיש שיתמודד מטעמם לרב הראשי, וכזה אכן נבחר: הרב אריה שטרן.

הציבור הדתי היה בטוח כי הקולות שיש בידיו יספיקו בכדי לרקוח דיל עם החברים הספרדיים, ונראה היה כי הם מוותרים מראש על האופציה של רב ספרדי דתי. אלא שבשבועות האחרונים הבינו גם שם, כי הש"סניקים לא מתכוננים לעשות להם חיים קלים. הרמזים אותם קיבלו מההנהגה הש"סית היו חד משמעיים: אנחנו נלך לדיל עם הציבור החרדי האשכנזי.

מהר מאד הבינו העסקניים הלאומיים שגירדו את פדחתם המעוטרת בכיפה סרוגה, כי הם לא יפעלו ומהר, הם ימצאו את עצמם קרחים מכאן ומכאן, וכידוע הכיפה הסרוגה מתקשה לעמוד על ראש נטול שערות.

בשבועות האחרונים, החלו כותבי טורים במגזר לגלגל רעיון שהולך וצובר תאוצה בימים האחרונים. חגי סגל כתב בטורו כי יש לתת את הרב האשכנזי לגרי"ד גרוסמן על מגש של כסף. לדבריו יש ברב גרוסמן מכלול של נתונים היכולים להשביע את רצונם של תושבי שכונת הר חומה. אך פטור בלא כלום אי אפשר, ועל כן מוטב לרוץ דווקא בזירה הספרדית.

החברים האשכנזיים בגוף הבוחר פרגמטיים יותר, אומרים בכירים במפד"ל, ואיתם אפשר לרקוח דיל טוב, שיגשים את השאיפה למנות רב ספרדי ראשי לירושלים.

ואכן, בימים האחרונים נעשתה עבודה מאומצת, לגבש מועמדים ספרדי לתפקיד היוקרתי. ברשימה הסופית נשארו שניים:

הראשון הוא, הרב דוד חי הכהן. הרב הכהן משמש כרב שכונה בעיר בת ים, ורב בית כנסת 'מנחת יהודה' בירושלים. בנוסף להיות הרב הכהן תלמיד חכם, ואיש מכובד מאד בציבור הציוני, שימש הרב שנים רבות כרבו של הרב יעקב יוסף זצ"ל, אביו של הרב עובדיה יוסף. ואף קרוב מאד לרב מרדכי אליהו.

חלקים אחרונים במפד"ל מציעים דווקא שם אחר ומפתיע: הרב יעקב יוסף. הסיבות להצבת מועמדותו הם רבות. א. הרב מקורב לרב מרדכי אליהו, מנהיג הציבור הדתי לאומי. ב. הרב עומד בראש בד"ץ ישא ברכה, ההכשר של הציבור הדתי, ואףמוסר שיעורים קובעים בלווין של הרב אליהו. ג. הרב מזוהה מאד עם הרעיון של ארץ ישראל השלמה. ובמפד"ל מאמינים כי ריצתו תגרום גם לחברי הגוף הבוחר של ש"ס לתמוך בו ביום פקודה.

מקורביו של הרב יעקב יוסף אומרים בשיחה ל'בחדרי חרדים' כי הרב לא עוסק בנושא לפי שעה, אך אין לדחות על הסף את הרעיון לפיו הרב ירוץ מטעם הציבור הדתי.

האם עבודתה המאומצת של סיעת ש"ס לבחירת רב ספרדי מטעמה עומדת לרדת לטמיון? ימים לא רבים יגידו.




תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}