י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

לא רוצים שאמכור חזיר? תעזרו לי

שעות ספורות לאחר שהודיע בעל מעדנייה במעלה אדומים על כוונתו למכור בשר חזיר, הוא שינה דעתו והתחייב: "לא אמכור, אך אזדקק לעזרתכם בכדי להתפרנס בכבוד". נציגי העירייה והרבנים התחייבו

השלט שבישר על התכנית
השלט שבישר על התכנית

את תוצאות אירועי ליל אמש (ג) במרכז המסחרי במעלה אדומים, הסמוכה לירושלים, קשה להסביר במילים. היו שהגדירו זאת כ'נס' והשאר פשוט נותרו ללא מילים. מיד עם תום מחאה המונית שיזמו פעילי ציבור, נענתה תפילתם, ובכך הגיע לידי פתרון מהיר, משבר שהיה יכול להסתיים לגמרי אחרת.

ההפגנה התקיימה במרכז המסחרי של שכונת 'צמח השדה' (06) במעלה אדומים, במהלכה נערכה תפילת ערבית המונית, כצעד מחאה של הציבור החרדי בשכונה. ההפגנה התקיימה לאחר שמספר שעות קודם לכן, נודע לסגן ראש העירייה, יעקב בצלאל, ולפעיל יורם ברוך, כי במקום עתידה להיפתח מעדנייה, בה ימכרו בשר חזיר ומאכלי ים.

לקראת שעות הערב הגיעו השניים אל המקום, בניסיון לשוחח עם בעל המעדנייה ולדבר על ליבו, בכדי למנוע את מכירת המאכלים הבלתי כשרים. "ניסינו להסביר לו שמכירת הטריפה תפגע בציבור התושבים בשכונת 'צמח השדה', היות ורובם שומרי מסורת", הסבירו בצלאל וברוך, "רצינו לעזור לו בדרך הנעימה ביותר, ולהגיע למצב שמצד אחד לא תפגע פרנסתו וצד השני, הציבור לא יפגע".

לאחר שהבינו השניים כי ניסיונות השיחות עלו בתוהו, הם קיבלו החלטה משותפת: להכריז על תחילתו של מאבק ציבורי ולנסות בכל דרך, למנוע את מכירת המאכלים האסורים בשכונה.

פעיל הציבור, יורם ברוך, הנמנה על סיעת 'כחול לבן' ומזוהה עם תנועת ש"ס, העביר את ההודעה על פתיחת המאבק בקרב תושבי השכונה ובתוך כשעה התאספו בפתחה של המעדנייה כמאה תושבים, אשר כאמור התפללו תפילת ערבית המונית, וקראו פרקי תהילים.

"יצרתי קשר עם הרב חיים מזרחי, רב השכונה, ועם הרב אליהו אלפסי מארגון 'ערכים' שמעביר בבתי הכנסת של השכונה שיעורי תורה", אומר ברוך, "הם סייעו לי להעביר את ההודעה על התפילה הלאה לציבור המתפללים וההיענות הייתה עצומה. למען האמת, לפני הכל חשוב לי מאוד להדגיש, שכל מה שחשוב לנו הוא לשמור על מערכת יחסים טובה בין כל סוגי האוכלוסיות במעלה אדומים, ללא כל קיצוניות. צריך לשמור על הסטאטוס קוו בעיר ולא למנוע מאף אחד את הצרכים התרבותיים או האישיים שלו.

"הבעיה מתעוררת ברגע, שפוגעים בצד השני תוך נקיטת צעדים בפומבי, כמו שבעל המעדנייה רצה לעשות. למכור בשר חזיר, שרימפסים או כל מאכל לא כשר אחר, פוגע באורח החיים המסורתי והדתי שלנו ויותר גרוע מזה, חושף את הילדים שלנו לערכים שלא קשורים אלינו".

ברוך ובצלאל מדגישים כי כל מה שנעשה במסגרת המחאה - החל מניסיונות ההידברות עם בעל המעדנייה וכלה בהתאספות ההמון אל מחוץ לחנות - נעשה במסגרת החוק. "אני בעצמי הקפדתי שהכל ייעשה בדרכי נועם", אומר סגן ראש העירייה, יעקב בצלאל, "למקום התפילה הגיעו גם ילדים שבדיוק סיימו את הפעילות השבועית שלהם בתנועות הנוער, או שהאזינו לשיעורי תורה ואחר כך הצטרפו אלינו.

"מתוך סקרנות הם ניסו להתקרב לפתח החנות ואני מנעתי זאת מהם, בכדי לא ליצור חיכוכים. זה היה מחזה מחמם לב לראות את ההיענות של התושבים להצטרף לתפילה. כל מי שעבר ברחוב הצטרף וביחד זעקנו זעקה אמיתית שבסופו של דבר סייעה לנו וזכינו לישועה באופן מידי. זה פשוט היה נס גלוי".

ואז, במהלך התפילה, פנה נועם בובליל, נציג עמותת 'שלום לעם', השוכנת בסמוך למיקום המעדנייה, אל הבעלים וניסה בשנית לדבר על ליבו. בדיעבד התברר שבתוך החדר הסגור נאמרו הדברים הנכונים, ומיד בתום התפילה יצא בעל המעדנייה מחנותו והודיע לציבור המתפללים, כי הוא חוזר בו מכוונתו, וכי קיבל החלטה למכור בשר כשר בלבד, "אך אזדקק לעזרתכם בכדי להתפרנס בכבוד".

במקום נשמעו קולות שמחה של הציבור ומארגני המחאה, יורם ברוך ויעקב בצלאל, הבטיחו לבעל המעדנייה כי הם יעשו הכל בכדי לסייע לו להתפרנס בכבוד.

היום (ד) בבוקר נקבעה פגישה בין הבעלים לבין סגן ראש העירייה בצלאל, בכדי לקדם את ההבטחות ולהביא למימושן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}