י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

סערת המעליות • פרוטוקול הוועדה • חשיפה

"נמסר ע"י הגר"י אפרתי שליט"א שעד לא מכבר היה מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א מתיר במעליות שבת של המכון הטכנולוגי להלכה" • 'בחדרי חרדים' מגיש: פרוטוקול ישיבת הוועדה שדנה במעליות השבת

"והדבר מותר לכתחילה" מעלית שבת
"והדבר מותר לכתחילה" מעלית שבת

השבוע חשפנו כאן, באתר 'בחדרי חרדים', את דבר קיומה של הישיבה המיוחדת שנערכה במשרדו של הגר"י אפרתי, בה דנו המשתתפים האם להתיר להשתמש במעליות שבת. בכתבה הובאו עיקרי טענותיו של הרב שובקס, מו"ץ בחסידות בעלזא, על הסיבות לפיהן יש להקל ולהתיר את הנסיעה במעליות השבת, ובפרט כשמדובר בחולים, קשישים, ונשים הרות.

כתבות קודמות בנושא:
"רבנים חשופים לתביעות של מליונים"
ומעליות השבת? נוע ינועו • פרסום ראשון


הסערה שהתחוללה בעקבות הדברים, הייתה עצומה. רק לפני כחודש התפרסמה מודעה, עליה חתומים גדולי ישראל, לפיה אין לנסוע במעליות השבת, בשום אופן. אלא שמאז זרם חשמל רב בכבלים המחברים את המעליות לנקודות החשמל, והתקיים בירור הלכתי מקיף, שתוצאותיו שונות ממה שהתפרסם.

רבנים רבים הגיעו בחודש האחרון אל גדולי ישראל, והוכיחו כי המידע שהובא בפניהם אודות למעליות השבת, מידע שבעקבותיו יצא האיסור - אינו מדויק. טכנאים זומנו, ומומחים לנושא הביעו את דעתם. הפעילות הנמרצת התקיימה בלשכתו של הגר"י אפרתי, שהוסמך על-ידי הגרי"ש אלישיב לדון בנושא.

לידי אתר 'בחדרי חרדים' הגיע הפרוטוקול המלא מתוך ישיבת הוועדה. התוצאות, כפי שעולה מהדברים, אינן חד-משמעיות. לטענת הפורום שעסק בנושא, יש להקל ברבות מהמעליות, ובוודאי כשמדובר באנשים שהעלייה במדרגות קשה עבורם.

המסמך המרתק מובא כאן במלואו:

"סיכום פגישה שנערכה בלשכת הגר"י אפרתי שליט"א, אור לי"ז מר חשוון תש"ע, ומהבהרות שנוספו בימים האחרונים בסבב טלפוני, תוך התייעצות עם מהנדסים ומומחים.

בהשתתפות הרבנים הגאונים:

רבי יוסף אפרתי שליט"א, רבי חיים דוד שובקס שליט"א, רבי משה מרדכי קארפ שליט"א רבי יחיאל נדל שליט"א, רבי שמחה בונם שליט"א, רבי אברהם משה הלפרין שליט"א.

א. לאחר שמיעת המומחים ודיון הלכתי בעקבותיו, הוחלט על דעת הכל כי תופעת ה-J העלולה להיות קיימת במעליות גדולות חדישות, ובתפוסה גדולה בלבד ולא במעליות רגילות - אין לה משמעות מבחינה הלכתית, ואין מקום לחוש לה.

ב. הוסכם על דעת כל המשתתפים כי לפי דעתו של מרן הגרש"ז אויערבך זצוק"ל שהתפרסמה בשמירת שבת בהלכתה פרק כ"ג הע' קל"ז, ק"מ וקמ"א ומילואים, ובשולחן שלמה ח"ב סי' שי"ח ס"ק א.כ- גם כיום אין חשש בשימוש במעלית שבת בין בעליה ובין בירידה, והדבר מותר לכתחילה.

ג. נמסר ע"י הגר"י אפרתי שליט"א שעד לא מכבר היה מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א מתיר במעליות שבת של המכון הטכנולוגי להלכה עכ"פ בעליה. לאחרונה נטען בפניו שכובד הנוסעים במעלית גורם לצריכת זרם מוגבר במנוע, דבר שיש לחושבו לאיסור לדעת מרן הגרי"ש שליט"א.

ד. גם אילו היתה קיימת הגברת זרם בעליה כתוצאה מהשפעת כובד האדם הובאה סברתו של הגר"ש גלבר שליט"א שכיוון שהאדם פסיבי לחלוטין אין התוצאות מתייחסות אליו והגרמ"מ קארפ שליט"א טען שיותר מכלאחר יד זה ודאי לא יוכל להתחשב.

ה. צוין כי מדברי החזון איש - שבת, סי ל"ח ס"ק ד' לגבי השימוש במתקני הליכה בשבת מוכח לכאורה שלא חשש לאיסור בהגברת זרם שוודאי מתבצעת בידים עם הצמדת המתקן לדדי הפרה. הועלתה הסברא שיתכן שמרן החזון איש זיע"א הקיל בזה משום צער בעלי חיים שהוא דאורייתא, אולם מנגד נטען שלצורך זה כל החליבה היתה יכולה לאיבוד, ואילו החזו"א שוקד בדבריו להקל בחליבה לתועלתם של החקלאים.

ו. הובהר שלמעשה השימוש במעלית שבת בעליה אינה גורמת להגברת הזרם, משום שהמעליות מתוכננות שהמנוע יופעל מיד במלא התפוקה דבר שגורם להפעלת הזרם במלא עוצמתו, אלא כשפעולה זאת נעשית כשהמעלית ריקה מופעל במקביל כח נגדי הגורם לירידת הזרם. אולם כאשר נמצאים אנשים במעלית, כובדם משפיע להחליש את הכח הנגדי, וממילא אין מה שיפריע לזרם להמשיך במלא עוצמתו. כלומר השימוש במעלית רק מונע את התמעטות הזרם ע"י שהוא מונע מן כוח שהיה יכול להיווצר - אילו הייתה המעלית ריקה - ועדיין לא נוצר להווצר ולמעט את הזרם וממילא הזרם ממשיך.

ז. באנקודרים המותקנים בתוך המעליות יש בקר תדר שהוא ספק הזרם למנוע והזרם העובר בו משתנה דרך רכיב אלקטרוני ולא דרך חברת חשמל. בספק זה נפתחים ונסגרים טרנזיסטורים זעירים בקצב אחיד ללא הפסק ללא הפסק במהלך הנסיעה. הוברר כי מספר האלמנטים האלקטרוניים המופעלים מנקודת מוצא לתחנה הקרובה הוא זהה לחלוטין בין אם המעלית תהיה ריקה מנוסעים או מלאה ואין למשקל האדם השפעה על פעולות המיתוג. הוראות הפיקוד שיושפעו ממשקל הנוסעים ישפעיו אך ורק על קצב הפעולות שיואט ככל שהכובד יגדל. אולם שינוי בקצב יהיה במיקרו אלפית השניה דבר שהוא בלתי ניתן לתפיסה חושית כלל.

ח. אולם יש אנקורדים של חברות מסויימות שבמחשב נותן את ההוראות לביצוע הפעולות שמתבצע ע"י הדלקה וכיבוי טרנזיסטורים זעירים, יש שינוי בכמות הפעולות הנעשות בין אם מעלית ריקה או מלאה, הפעילות הזאת נעשית בקופסה סגורה ואין שום אפשרות לראות ולעקוב אחריה. הובאה הטענה שיש להתחשב בפעילות הסופית של המעלית שבה אין שום שינוי, ולא נשעים שום פעולות חשמליות נוספות בעקבות כובד האדם, ולא על הדרך שהדברים מתבצעים בתוך המכשרים הסגורים. ובמיוחד יש משקל רב לטענה זו לפי אלו שאינם מתחשבים ב'גרמא' בפעולות שבתוך המכשירים כיוון שהתוצאה היא מתבצעת, ולפי דבריהם גם כאן צריך להתחשב בתוצאה, שלא משתנית. יש גם לזכור שכל פעילות האנקודר במעליות שבת של המכון הוא באופן של מניעת המניעה.

ט. במעליות הישנות וככל שהם ישנות יותר כל תזוזה משמעותית בתוך המעלית באמצע הנסיעה עלולה להגביר את הזרם גם בעליה, כתוצאה מחיכוך יתר. הדבר נחשב לספק פסיק רישא באינו מתכוין משום שמדובר בתנועות שאינם רצוניות ויותר שייך לומר שזה רק מתעסק.

י. לגבי כל הפעולות החשמליות, יש מקום גדול לדונם כשימוש בכלי ולא כבניין וסתירה כי כן דרך פעולתם להפתח ולהסגר. וכן כתב מרן הגרש"ז אויערבאך זצוק"ל במנחת שלמה ח"א סי' י' אות ו' בדעת החזון איש על פי מה שכתב בספרו לאו"ח סי' נ' ס"ק ט' והדברים מוכחים ביותר ממכתבי החזון איש שהובאו במנחת שלמה שם סי' י"א אף שיש שלא הסכימו לקבוע בסמרות
שכן דעת החזון איש.

יא. המשתתפים הביעו את רחשי לב הציבור המצפה להוראות ברורות לדעת מדן הגרי"ש אלישיב שליט"א אודות השימוש במעליות שבת, ובמיוחד לחולים, זקנים ומשמשיהם מעוברות ויולדות, וכל יתר בעלי צרכים מיוחדים.

יב. המשתתפים הביעו את הוקרתם להרב משה פריד הי" על יזמתו הברוכה לזמן ולכנס את המשתתפים לפונדק אחד ולדיון ענייני ולברור מעמיק וממצה של העובדות והנתונים, והודו לו על כך."
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}