י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

כתב אישום: חוות הדעת של וינרוט - מוזמנת • סערה

המנועים לקראת סגירת המכרזים לבנייה מתחממים, ובין העמותות עובר דם רע: יוזמת התיאום טורפדה בידי מנחם כרמל, שהוציא חוות דעת משפטית ממשרד עו"ד וינרוט, הקובעת: תיאום כזה אינו חוקי • יזמים ל'בחדרי חרדים': חוות הדעת הוזמנה

מנחם כרמל בביקור בבית שמש
מנחם כרמל בביקור בבית שמש



הרבה תקוות נתלו באותו כינוס יזמים וראשי עמותות-בנייה, שנערך לפני כשבועיים במלון ויז'ניץ בבני-ברק. היוזמה היתה פרי מחשבה שעלתה לראשונה במערכת עיתון יומי ידוע ברחוב יהודה המכבי בירושלים, והיו לה שותפים נוספים רבים, שהבולט שבהם הוא יהושע פולק, לשעבר יו"ר ועדת תכנון ובנייה בעיריית ירושלים.

בקבוקי המשקה הצוננים שעמדו בחגיגיות על השולחן המכוסה במפה, חשבו שהם עדים להתרחשות היסטורית, שתוביל למהפך דרמטי בתחום מצוקת הדיור החרדי. היוזמה שעלתה על השולחן, נשאה בשורה אמיתית של ממש, ופסיפס היזמים שישבו כאיש אחד מסביב לשולחן, השרה את התחושה שהנה ימים באים, וכל יהודי חרדי יוכל לשבת ברוגע תחת גפנו ותאנתו, בביתו הפרטי, הבנוי והמוזל.

עד כדי נראתה היוזמה כמבטיחה - עד שבשולי האירוע עוד ניטשו קרבות בין עיתון 'המודיע' ל'המבשר', מסביב לשאלת הקרדיט על ההצלחה. בעוד שעיתון 'המודיע' מסקר את הכנס בחגיגיות יתרה ומציג את היוזמה העומדת מאחוריו ככזו שנהגתה במערכת העיתון ששם את מצוקות הדיור על ראש סדר עדיפויותיו - הרי שביומון המתחרה, 'המבשר', התעלמו מתרומתו של האח הגדול והוותיק, והציגו זאת כיוזמה שנהגתה במוחו האנליטי של יהושע פולק, איש שלומי אמונים.

אלא שלא עבר זמן רב, ולכולם התברר שהחגיגה היתה מיותרת, והמשקאות שנחו על השולחן - מוטב היה אם היו נשארים במקרר.

מנחם כרמל, איש דגל התורה היוזם את פרויקט הדיור של המפלגה הליטאית בבית שמש, שהשתתף בכינוס המכובד, הודיע ביום שלמחרתו כי הוא לא יכול לפעול על פי התוצאות עקב חוות דעת משפטית שקיבל.

מכיוון שמטרתו של הכינוס היתה ליצור תיאום עמדות בין כל העמותות והיזמים לקראת הגישה למכרזים, ובכך להוביל להוזלה כללית שתיטיב עם ציבור רוכשי הדירות – הרי שסירובו של כרמל טירפדה את המטרה, וכל המיזם היה בבחינת ברכה לבטלה.

כשכרמל נדרש להסביר את מעשיו, הוא הסביר כי קיבל ברגע האחרון חוות דעת משפטית ממשרד עורכי הדין וינרוט ושות', בה נאמר כי היוזמה הזו איננה חוקית, וכי תיאום עמדות שכזה אינו אלא קרטל האסור על פי חוק.

היה צריך לראות את הבעת האכזבה על פניהם של מארגני הכנס, בכדי להבין איזו תקווה נופצה על סלעי המציאות המחוספסת. אבל חוות דעת זו חוות דעת, ואם וינרוט אומר, איש אינו מהין להתווכח. אחדות השורות, הפכה, במחי החרמה של איש אחד, לפילוג השורות.

"אני מתנצל, יש חוות דעת בדרך"

אבל לא לקח להם, ליזמים העומדים מאחורי התוכנית, זמן רב מדי. לטענת קבוצות הרכישה האחרות, שתמכו ביוזמה בהתלהבות, מדובר בחוות דעת משפטית מוזמנת. כמובן, מדובר בהאשמה כבדה מאוד, המוטחת הישר לפרצופו של עו"ד ויינרוט.

מאז התפוצצה היוזמה, על ידי קבוצת דגל התורה שהסתייעה במשרדו של עו"ד יעקב וינרוט, החלו לזרום פניות ל'בחדרי חרדים', מכיוונם של מי שעמדו מאחורי היוזמה שנקברה. הם, כמו גם ראשי קבוצות הרכישה, טענו בתוקף: חוות הדעת הזו איננה עניינית.

על פי הטענה שהקבוצות האחרות משמיעים בתוקף, חוות הדעת שניתנה על ידי משרדו של וינרוט, נגוע כאן בחוסר אובייקטיביות, בכך שניפק חוות דעת שנתפרה למידותיו של מנחם כרמל, שהחליט, מאינטרסים צרים, להחרים את יוזמת תיאום העמדות. כל זה, כמובן, על פי טענותיהם הקשות של נציגי כמה מקבוצות הרכישה, ששמותיהם שמורים במערכת.

"בשיתוף פעולה עם כל הקבוצות, לקחנו על עצמנו את התיאום הזה, בכדי שהמחירים יהיו זולים ככל הניתן", מסביר לנו אחד מראשיה של קבוצת רכישה נודעת, ששמה את פניה לכיוון בית שמש. "נרשמו כבר כמה מאות אנשים. מכיוון שאין עינינו צרה ביוזמות נוספות, אימצנו בחום את היוזמה שבאה לפתחנו, שאומרת לנסות ולתאם עמדות בין העמותות, על מנת להגיע למצב שלא יוכלו להקפיץ את המחירים.

"לא מדובר פה על תיאום מחירים, כי זהו אכן קרטל הפסול על פי חוק", מסביר איש שיחנו. "אבל אפשר לתאם, שאני כעמותה ואתה כעמותה, לא נמכור לציבור ביותר מ-730 אלף ש"ח. לקבוע מחיר גג לצרכן. וזה מותר על פי חוק. גדולי ישראל בירכו על היוזמה.

"ואז קמה קבוצת דגל התורה, בראשותו של כרמל, ואמרה שיש לה חוות דעת מעו"ד וינרוט, שאומר שאין אפשרות לתאם עמדות לפני המכרז, כי זה פסול על פי חוק. לי יש חוות דעת נגדית.

"אני אומר ברורות: זו חוות דעת שהוזמנה אצל ויינרוט. יש לי עדות של אחד העסקנים שפועל בנושא, שהיה אמור לרכז את איחוד השורות הזה. הוא דיבר עם מנחם שפירא מהפרויקט של דגל התורה, ושאל אותו אם בכוונתו להשתתף בכינוס. להפתעתו, שפירא השיב בשלילה.

"הוא שאל אותו מדוע הוא מתכוון להחרים את הכינוס, ושפירא פלט לו: 'אני הולך לקבל חוות דעת של עו"ד וינרוט, בה נאמר שאסור לבצע תיאום שכזה.

"אחד השותפים התקשר למשרד עורכי דין וינרוט ושות' ושאל אם זה פסול להוציא לפועל תיאום כזה. העו"ד אמר לו: אני מתנצל. אתה יודע שיש לי לקוח שאני אמור להנפיק לו חוות דעת על השאלה הזו. אני מתנצל, אני לא יכול לענות לך על זה".

"את המחיר הכבד, תרתי משמע, ישלמו הרוכשים", מסכמים ראשי קבוצות הרכישה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}