י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

כך תזהו את הנוכלים והמתחזים • ראיון

פרשיית אליאור חן, שהציג עצמו כמקובל ובעל כוחות מאגיים, עוררה את הדיון הציבורי מסביב למקובלים ולמיסטיקנים • בשיחה עם 'בחדרי חרדים' ועם 'הכל בקול', מזהיר המקובל הרב יצחק בצרי מפני מתחזים

"יש הרבה מתחזים". הרב יצחק בצרי ואביו
"יש הרבה מתחזים". הרב יצחק בצרי ואביו




אחת התמיהות הגדולות והבלתי מפוענחות שצפו ועלו כאשר התפוצצה פרשיית ההתעללות המתמשכת שנעשתה, על פי החשדות, בכנופייתו של אליאור חן, מי שהתחזה לרב וסחף אחריו עדרי מאמינים - היא המקור ליכולותיו המאגיות לכאורה של חן. מאמיניו, בעבר ובהווה, טוענים כי הוא התברך בכוחות על טבעיים, וכוחות אלו הם שסוחפים המונים.

בכדי לחקור את הנושא הזה ולהבין האם יש ממש בשמועות על אודות 'כוחותיו' של חן, פנה צוות 'בחדרי חרדים' וקו המידע הפופולארי 'הכול בקול', למקובל הרב יצחק בצרי, רב בישיבת 'השלום' ובנו של הגאון המקובל רבי דוד בצרי.

• הרב בצרי, בעקבות הפרסומים על אליאור חן, האם קיימים כיום כוחות שמימיים?

"דבר ראשון, ברצוני להסתייג ולומר שאני לא מכיר את האיש הזה ולא יודע את הסיפור האמיתי שלו - כך שאני לא רוצה להתייחס ספציפית לאיש הזה.

"יש כוחות קבליים שאדם יכול להגיע דרכם לדרגות רוחניות גבוהות מאוד וגם להשתמש בקבלה מעשית. יש מושג כזה. זה שאדם יכול לעשות אותות ומופתים ולמשוך אחריו אנשים – זה דבר נכון ויציב וקיים. בתורת האר"י הקדוש, בספרים שלו, הוא הביא שמות הקודש שבהם אפשר לעשות קפיצת הדרך, לברוא גולם, או לקרוע את הים.

"כל דבר אפשרי לעשות, השאלה היא אם מותר או אסור להשתמש בזה. האר"י כותב, שהיות ואין לנו היום אפר פרה אדומה אסור להשתמש בקבלה מעשית. האדם שמשתמש בכל אופן, יכולה ה'סטרא אחרא' להתגבר עליו ולהילחם בו, וח"ו עלולה להידבק בו.

"יש מקרים שאנשים השתמשו, בתקופת האר"י ואחריו, בקבלה מעשית, וידוע לנו שאחרי זה התלבשה עליהם הקליפה והם נכשלו בכל מיני עבירות חמורות. אני לא יכול להיכנס לסיפורים, אבל אני מכיר אנשים יראי שמים שלמדו שם שכואב מאד שהגיעו לכזה מצב.


"ברור שאין דבר כזה בתורה, להכות ילדים או לשרוף ילדים. העבודה-זרה דורשת להקריב למולך, ואנשים מבלבלים את הדברים האלו. בתורה אין כזה מושג, ביהדות בכלל זה לא קיים. אי אפשר להגיד שזה קבלה מעשית וכו'. זה שקר.

אפשר להגיע לגרוע מכל

• לפי דבריך, קל מאד להבחין בין מתחזים ללא מתחזים. אפשר לדעת מי מקובל ומי לא מקובל?

"לצערנו הרב, יש היום הרבה אנשים שממציגים את עצמם כמקובלים. אין תעודה למי שמקובל או לא מקובל, וגם יש כל מיני שמחלקים קמיעות וצלחות וכל מיני דברים אחרים. זה מעורב טוב ורע. יש הרבה מאד עניינים של שימוש בשמות טומאה ושדים. מי שיפתח יראה שרשום על הקמיעות כל מיני שדים ורוחות שהשם ישמור. לכן, אדם לא יכול לדעת מה טהור ומה לא טהור.

"מקובל אמיתי זה אחד שיושב ולומד יומם ולילה. אדם שמקבל קהל כל היום, זה סימן שהוא לא מקובל אמיתי. מקובל אמיתי אין לו זמן לקבל קהל. כל הזמן הוא שקוע בלימוד ותפילות. שחרית של מקובל אמיתי נמשכת ארבע שעות בכל יום, עם כל הכוונות. מנחה זה שעתיים, ערבית זה שעה, אז כבר 7 שעות. אחר כך, ברכות השחר וקריאת שמע זה עוד שעה לפחות, וללמוד הוא צריך לפחות כמו כולם, שזה 8 שעות ביום. אז כבר יש לנו 16 שעות מהיום. כמה שעות יש לו כבר לקבל קהל?...

"פעם שאלתי את אבי מורי: מתי יהיה לך באמת זמן לקבל קהל? ענה לי: כשאהיה זקן בן 100 שנה, שלא אוכל לקרוא בספר, אולי אז. זה מקובל אמיתי שעוסק כל היום בתפילה ולימוד וקיום מצוות ואמונה אמיתית".

• נניח בצד את מה שחסידיו של אליאור חן אומרים, שהוא השתמש בכוחות קבליים. מה דעת הרב על הדברים האחרים שעשה?

"אני לא רוצה להתייחס אליו, אבל יש אפשרות לאדם להשתמש בכוחות שמיימים קבליים. אלו כוחות שנתונים לכל אחד ואחד. זו להט החרב המתהפכת, סודות שאנו לא מגלים אותם, כי אסור להעביר סודות לאחד שלא ראוי. לכן צריך להגיע לגיל 40, לבינה, בכדי ללמוד קבלה. עד אז אין לאדם בינה להבין במה אסור להשתמש.

"אדם צעיר שעוסק בקבלה ולא קיבל הדרכה וייעוץ, יכול להגיע לגרוע מכול. החיד"א כותב שהיו יכולים לצרף גולם למנין, ואני יכול להאמין שאנשים שעוסקים בזה יכולים לעשות הכל. זה לא פלאי, זה כתוב בספרי האר"י הקדוש ובכתובים".

• אם נסכם את דברי הרב, ייתכן שאליאור חן השתמש בקבלה מעשית. אבל בקבלה לא כתוב שמותר להכות ילדים...

"יכול להיות".

• אבל אם נוכל לקבל עוד הדגש: היו לו כוחות על טבעיים?

"אני לא מוכן להתייחס לסיפור שלו כי אני חושב שיש אפשרות לכל אדם להגיע לדרגה הרוחנית העתידית".


הכל בקול – קו המידע הפופולרי 052-999-66-00

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}