י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"לא על כל דבר יוצאים למלחמה"

חשיפת אתר 'בחדרי חרדים' על חילול השבת של 'אל על' הכתה גלים. הרב יצחק גולדקנופף, בתגובה ראשונה: "חברת 'אל על' הבטיחה שזה שינוי טכני שיסודר עד סוף השנה. אני מאמין לה" • ראיון תגובה

"לא חל שינוי המצדיק יציאה למאבק". הרב יצחק גולדקנופף
"לא חל שינוי המצדיק יציאה למאבק". הרב יצחק גולדקנופף



הידיעה שפורסמה אתמול (א') באתר 'בחדרי חרדים', על חילול השבת של 'אל על', עוררה הדים רבים. לא נלאה את קהל הקוראים במה שהתרחש מאחורי הקלעים ב-24 שעות האחרונות. מרגע פרסום הכתבה, קיבלה 'אל על' עשרות פניות מבתי רבנים, ואמצעי התקשורת כולם ניסו לברר את עמדת 'הוועדה למען השבת', כמו גם לקבל תשובה: האם הציבור החרדי יוצא למלחמה נוספת על קדושת השבת?

השערוריה חוזרת: אל על טסה בשבת

אולם קולו של הרב יצחק גולדקנופף, מזכיר 'הוועדה למען השבת', נדם לפתע. לעשרות כלי התקשורת שפנו אליו לצורך קבלת תגובה, הוא השיב: אנחנו לומדים את הנושא, נגיב כשנגמור את הלמידה. מעדות אישית, אני יכול לומר כי הרב גולדקנופף, ביקש ללמוד - ולמד.

שיחות שערך החל מאתמול עם קברניטי חברת 'אל על' ועם עסקני השבת, ואף עם כותב השורות, לימדו אותו במה המדובר.

במכתב ששוגר למשרדיו של גולדקנופף על-ידי מר ליאור יבור, המכהן כסמנכ"ל המבצעים בחברה, נכתב: אני נדרש לידיעה שהתפרסמה אמש (8.11.09) באתר "בחדרי חרדים" תחת הכותרת "השערורייה חוזרת: אל על טסה בשבת.

"לא חל כל שינוי במחוייבותה של אל על שלא להפעיל טיסות סדירות בשבת. אל על שומרת בקפדנות רבה על יישום מלא ומדוייק של הסיכום שהושג עם ועדת הרבנים לענייני השבת. שום טיסה של אל על לא ממריאה ולא נוחתת לאחר כניסת השבת. מנגנון מיוחד, בראשותי, בתפקידי כסמנכ"ל המבצעים של החברה וממונה על תפעול החברה, מופקד על יישום ההתחייבות בנושא השבת, על כל המשתמע ממנה. במספר אירועים שאירעו מאז הסיכום הנזכר לעיל, הוכיחה אל על את דבקותה בהסכם, דבר שזכה להערכה פומבית של הראשל"צ הרב הראשי שלמה עמאר וחברי ועדת הרבנים לעניין השבת.

"אני יכול להבטיחך, כב' הרב, שאל על ממשיכה לשמור בקפידה רבה על התחייבותה שלא להפעיל טיסות סדירות בשבת ועל קיום הסיכום שהושג, בשעתו, עם ועדת הרבנים".

אך אין החי מכחיש את החי, ואנחנו שאלנו את עצמנו, איך יכול להיות שחברת 'סאן דור' הפסיקה לטוס לשדות תעופה אירופאיים, והטיסות נמשכות במטוסי אל על, עם הטייסים שלה, ועדיין ההסכם עם ועדת הרבנים בתוקפו עומד?

גישה פייסנית

הרב גולדקנופף, שחזר רק אתמול בשעות אחר הצהריים, מהדינר של 'איחוד מוסדות גור' בעיירה איטלקית שלווה, ולמוד מלחמות לא מעטות למען השבת, לא להוט לצאת למלחמה נוספת. "צריך לקחת שיקולים רבים בחשבון", הוא אומר בשיחה עם אצר 'בחדרי חרדים'. "לא חכמה לצאת מיד למלחמה. חברת אל על עשתה רבות למען השבת, וצריך להעריך אותם על כך".

"בנוגע למידע שהבאתם", ממשיך הרב גולדקנופף לפרוס את משנתו הפייסנית, "בחברת אל על טוענים שהנושא הוא בירוקרטיה שתוסדר לכל המאוחר עד סוף השנה.

"הרשויות האירופאיות ביקשו להפריד את סאן דור מאל על באופן רשמי, אחרת לא יסכימו לאפשר נחיתות של סאן דור. בחברת אל על פועלים להסדיר את העניין, ויפרידו את 2 החברות באופן סופי, מה שכמובן יותר טוב לנו, מכיוון שאיננו מרוצים בלשון המעטה מהטיסות של סאן דור הנמצאת בשליטת אל על.

"אמנם בחודשים הללו, יטוסו מטוסי חברת אל על לאירופה, ואולי אף ירשם ברשות האירופאית שהטיסה היא של אל על, אך למעשה לא חל שינוי המצדיק יציאה למאבק", מסיים הרב גולדקנופף.

בשורה התחתונה ניתן לראות כי האמביציה של 'הוועדה למען השבת' לצאת למאבקים מתוקשרים ירד באופן משמעותי, מאז פרש 'שפע שוק'. החרם-לא חרם, שהוטל על הרשת, לא הוסיף נקודות בדעת הקהל לוועדה שהוקמה להילחם על קדושת השבת.

הוועדה הבינה, כי קל לצאת למלחמה, אך קשה מאוד לצאת ממנה. מאות משרות של אנ"ש נפגעות מכל יציאה למאבק, ודי לראות את המחאה הרפה נגד חברת 'אינטל' - בה עובדות נשים חרדיות רבות – שתכננה לפתוח סניף בשבת.

האם אנחנו יוצאים לדרך חדשה, בה נראה פחות ופחות מאבקים, ויותר פשרות שקטות? שבתות יגידו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}