י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

השערוריה חוזרת: אל על טסה בשבת

ההסכם בין 'הועדה למען השבת' לחברת אל על, נדרס בשבועות האחרונים ברגל גסה. בעיות ביריוקרטיות שנתגלו בחברת הבת סאן-דור, הביאו את חברת אל על להטיס את מטוסי החברה בשבת • כל הפרטים

חברת אל על. המסיכה הוסרה, טסים בשבת
חברת אל על. המסיכה הוסרה, טסים בשבת

האם הסאגה סביב שמירת השבת של חברת 'אל על' עומדת לחזור ולהטריף את הציבור החרדי? אם זה תלוי בטייסי החברה, התשובה היא חיובית.

כזכור, לפני כשנתיים עמדה חברת 'אל על' במרכזו של פולמוס חרדי נרחב. החברה, שהיא חברת התעופה הרשמית של מדינת ישראל, הפעילה טיסות סדירות בשבת, והציבור החרדי הדיר את רגליו מטיסות 'אל על'. חלק מהטסים קיימו בהידור את הסלוגן הנצחי של החברה: 'הכי בבית בעולם', ונשארו בשבועות בהם יצא החרם על טיסות החברה - בביתם.

קברניטי החברה (תרתי משמע), הבינו מהר מאוד, כי הטיסות בשבת גורמות למכה קשה בכיס. מסתבר שמה שלא עושה הציווי המפורש בתורה, עושים כמה שקלים אותם מוזיל הציבור החרדי, המשתמש בשירותי החברה. וכך, במשא ומתן מהיר הגיעו הצדדים להסכם, לפיו חברת 'אל על' תפסיק את טיסותיה בשבתות - ובא לציון גואל.

ההסכם שנחתם מול מנהלי החברה, נערך על-ידי עורך הדין יעקב וינרוט, שהציג מסמך דרקוני, ונטול פשרות. שני אנשים עסקים הניחו ערבויות כספיות גבוהות, שיחולטו במידה והחברה לא תעמוד בהסכם, ותטיס טיסות בשבת.

אמנם, חברת 'אל על', קיבלה הסכם 'משופר', והיא יכולה עד היום לטוס בשבת באמצעות חברת הבת 'סאן-דור', הנמצאת בבעלותה המלאה, אך ההסכם קיבע במסמרות את העובדה שמטוסים עליהם דבוק בגאון סמליה של החברה הלאומית, לא יטוסו בשבת קודש.

ההסכם שבו החברה 'עובדת' על הרבנים באופן רשמי, עבד יפה. בשנים האחרונות, כמעט ולא נשמעו טרוניות אודות טיסותיה של חברת אל על בשבתות, והטרוניות שצצו מידי פעם, לא הצדיקו יציאה למאבק ציבורי תקיף.

את זרעי הפורענות היה ניתן לשמוע בנאום שנשא עמית לבני מחברת אל על, בכנס שנערך בשבוע שעבר על-ידי אתר 'בחדרי חרדים'. הדובר הנכבד סיפר כי חברת 'אל על' מפסידה עשרות מיליוני דולרים בשנה כתוצאה מכך שאינה טסה בשבת. מעניין אם לאחר הממצאים שיחשפו בכתבה זו, ימצא מר עמית ליבני צידוק מתאים להפסדי החברה.

אלא שממידע שמגיע לאתר 'בחדרי חרדים' עולה, כי בשבועות האחרונים חלה התדרדרות של ממש בסטטוס-קוו שנבנה בעמל ויזע בין החברה לציבור החרדי.

מהות העניין הוא בראש וראשונה עסקי: חברת 'סאן דור' הוקמה לפני שבע שנים, לאחר המלחמה של הציבור החרדי, וכל יעודה הוא הטיסות בשבת. החברה מפעילה מידי פעם גם טיסות באמצע השבוע, בתנאים פחותים מהחברה - האם.

לפני מספר חודשים התקבלה ברשות התעופה האזרחית תלונה מרשות התעופה האירופאית, ממנה עלה כי רשות התעופה האירופאית אינה מוכנה לקבל את העובדה שטיסות 'סאן דור' פועלות ללא כל זיהוי, ובעצם מדובר בטיסות 'אל על' לכל דבר ועניין.

התסבוכת המשפטית הובילה, בסופו של דבר, לכך שהחברה הפסיקה את הפעילות עם המטוסים הנמצאים בבעלותה, וכל הטיסות מתבצעות במטוסי 'אל על', עם הלוגו בעל הסמל הכחול לבן.

חברת 'אל על' נקלעה אולי בעל כורחה לסיטואציה בה היא מפעילה את מטוסיה בשבת, אך היכן הוועדה למען השבת? בשבועות האחרונים טסים מטוסי החברה בשבתות ואין פוצה פה ומצפצף.

האם נתנה הוועדה בעקיפין הכשר לטיסות סדירות של 'אל על' בשבת?

שאלות אלו ועוד, דומה שיוותרו ללא מענה ראוי.

חברת 'אל על' מסרה בתגובה: "'סאן-דור' פועלת במתכונתה הנוכחית מאז 1982 ללא כל שינוי. חברת 'אל על' מקפידה הקפדה יתירה על יישום מלא ומדוקדק של ההסכם שנחתם בשעתו ושסוכם עם 'ועדת הרבנים למען השבת' ולא חל בכך שום שינוי".

'הוועדה למען השבת', אמרה בתגובה כי היא מבקשת ללמוד את הנושא לפני שהיא מגיבה באופן רשמי, ולדבר עם הנהלת חברת 'אל על', וכי היא שוקלת את המשך צעדיה בעניין.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}