י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"רבנים חשופים לתביעות של מליונים"

סערת המעליות: במכתב ששלח הרב שובקס, מו"ץ בבעלזא, לגר"י אפרתי, הוא דורש להתיר את מעליות השבת • מהן 3 הסיבות המפתיעות להתיר? • וידאו, תמונות, והפרטים המלאים מהפגישה

הישיבהבמשרדו של הגר''י אםרתי. צילום בלעדי: בחדרי חרדים
הישיבהבמשרדו של הגר''י אםרתי. צילום בלעדי: בחדרי חרדים

סערת מעליות השבת, שנכנסה לחיינו באחת, עדיין לא ירדה מסדר היום. הפסק המחודש לאסור את מעלית השבת, היכה רבים בתדהמה.

בראיון שערכנו באתר 'בחדרי חרדים' עם הגרל"י הלפרין, יו"ר המכון הטכנולוגי להלכה, הביע האחרון את ספקותיו כלפי הפסק החדש. לדבריו, המהנדס שהובא בפני הרבנים שפסקו לאסור את המעליות, לא ידע בין ימינו לשמאלו. כך או כך, הפולמוס הציבורי שהתעורר בעקבות הפסק, הביא לישיבה אותה אנו חושפים לראשונה באתר 'בחדרי חרדים'.

יוזם הישיבה היה הרב דוד חיים שובקס, המכהן כמו"ץ בחסידות בעלזא. הישיבה התקיימה במשרדיו של הגר"י אפרתי. על הפרק עמד מכתבו של הרב שובקס, בו הוא מנמק בטוב טעם, מדוע אין לאסור את מעליות השבת בימינו.

שלוש טענות מרכזיות עומדות בהקדמת הרב שובקס לדיון. שלוש טענות מרתקות, הפותחות צוהר דק להבנת הלך הרוח של פוסקי ההלכה.

אתר 'בחדרי חרדים' מגיש וידאו קצר מהפגישה, תמונות, ואת הסיבות שהובילו לפגישה המרתקת:

הרב שובקס מדגיש בתחילת מכתבו, כי הנושא דידן שונה משאר שאלות המגיעות לשולחן פוסקי ההלכה. "אם בכל שאלה יש צד לפסוק לחומרה בכדי שלא יבואו להקל יתר על המידה, הרי שכאן יש שני צדדים להקל", כותב הרב שובקס בפתח המכתב.

ראשית, על אף שמדובר בהלכות שבת החמורות, יש כאן שאלה של פיקוח נפש ממש. הרב שבקס מפרט: ישנם אנשים חולים או שעברו דום לב, שמאמץ של עליית מדרגות יכול לדרדר את מצבם הרפואי. עד היום, כשמעלית השבת הותרה על ידי הרבנים, הם עלו ללא חשש, אך לאחר שייצא האיסור הם עלולים לא לעלות במעלית השבת, וזו שאלה של פיקוח נפש של ממש.

שנית, יש כאן שאלה של 'בן אדם לחבירו'. אנשים שקנו דירות בקומות גבוהות, כמו בבניין מעל רב שפע, שם קנו דירה בקומה עשירית במיליון דולר, על סמך הפסק שמותר לעלות במעלית שבת. אם ייצא האיסור, יצאו אותם אנשים ניזוקים מאד, ויש לדון גם בענין של בין אדם לחבירו.

שלישית, כל הרבנים שהתירו לתלמידיהם להשתמש במעלית שבת על סמך ההיתר של הרבי שליט"א (-הגרי"ש אלישיב), יהיו מחויבים לשלם להם את הנזקים שנוצרו בעקבות שינוי הפסק. ואמנם הרבי שליט"א, לא יהיה מחויב כי הוא דומה לאומן בחינם, אך הרבנים שמקבלים שכר עבור עבודתם יהיו מחויבים בנזקים שיצאו מכך.

בשלושת הסיבות הללו פותח הרב שובקס את מכתבו, ואומר כי מכח טענות אלו יש להקל בנידון מעלית השבת. וכך במכתב, בן 8 עמודים, הוא פורש את משנתו ההלכתית מדוע יש להתיר את המעליות מבחינה הלכתית.

בעקבות המכתב, ביקש הגרי"ש אלישיב מנאמן ביתו, הגר"י אפרתי, לכנס ישיבה מיוחדת ולשמוע את הטענות. הפסק הסופי אמור להתקבל בימים הקרובים.

אתר 'בחדרי חרדים' ימשיך לעקוב ולעדכן.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 52 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}