י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

הגאון רבי מרדכי אליפנט זצ"ל

בחצות לילה החזיר ראש ישיבת איתרי, הרב מרדכי אליפנט זצ"ל, את נשמתו ליוצרה. תלמידיו מספרים על עמקות בלתי רגילה בתורה לצד קשרים אישיים עם קברניטי המדינה ומשימות תיווך חובקות עולם

צילום: הגולש מחנך_דגול
צילום: הגולש מחנך_דגול

בבית-החולים שערי צדק בירושלים נפטר לפני זמן קצר ראש ישיבת איתרי הגאון רבי מרדכי אליפנט זצ"ל.

הרב מרדכי נולד בי"ח סיון תר"צ לאביו הרב מאיר בארצות הברית. בבחרותו למד בישיבת 'תורה ודעת', אחר כך בליקווד. בין לבין למד כמה שנים עם ר' לייב מאלין. לאחר עליתו ארצה התגורר בבני ברק, והיה מקורב לר' חצקל לוינשטיין ולגרא"מ שך. בתור בחור היה נכנס לבריסקע'ר רב, שחיבב את הנער האמריקאי הצעיר שכבר אז התבלט בגאונתו הרבה.

אנקדוטה מענינת: בישיבת ליקווד למד ישן הרב אליפנט באותו חדר יחד עם שלמה קרליבך. לאחר שנים סיפר, כי ר' אהרון קוטלר, ראש ישיבת ליקווד, היה קורא לשלמל'ה הצעיר בשעת לימודו ואומר לו: "זאגט א-ניגון" (תשיר שיר), בכדי להתרכז בלימודו.

הרב אליפנט נולד לפני 79 שנים בארצות-הברית. את ישיבת 'איתרי, הקים הרב אליפנט, בשנת תשכ"ח, לאחר מלחמת ששת הימים. לפני המלחמה, היה במקום בית חולים ירדני, והקו הירוק עבר ממש בתוך המקום בו ממוקם כיום שטח בית המדרש.

את הקרקעות קיבל הרב משר הביטחון משה דיין, עמו היה מיודד, כדי להוסיף יהודים בעיר ירושלים. אולם חלקים נרחבים משטח זה נלקחו לצורך בניית חניון "אגד" ולבניינים נוספים.

מוסדות איתרי איגדו בזמנים היפים תחת המוסדות: תלמוד תורה, ישיבה קטנה, ישיבה גדולה וכולל אברכים, בהם למדו רבבות תלמידים בעשרות השנים בהם קימים המוסדות.

בשנים האחרונות סבל ראש הישיבה רבות, לעיתים תכופות היה נכנס בשערי בית החולים, ובחודשים האחרונים חלה התדרדרות מתמדת במצבו. ראש הישיבה סבל רבות ממחלות הקשורות לעישון, התלמידים מספרים כי היה מעשן גם בשעת השיעורים, מה שהתנקם במצב הבריאותי.

לפני כחודשיים פונה הרב מביתו בשכונת בית-צפפה בירושלים, לאחר שחש שלא בטוב ומאז אושפז בבית-החולים והיום כאמור נפטר.

תלמידיו מספרים על אישיות מרתקת, שידעה לשלב בין עמקות מופלגת בתורה, לגאונות בחיי המעשה.

בשנות צעירותו היה מקורב לראשי המדינה, שנהגו להתייעץ עמו רבות. תלמידי הישיבה באותם ימים יודעים לספר על מסוקים שנחתן ליד הישיבה ובהם קברניטי המדינה בינהם משה דיין, שבאו לשיחות התיעצות עם חכימא דיהודאי.

אודות כישורי התיווך של הרב נפוצו אגדות רבות. בישיבה ידעו לספר כי ראש הישיבה תיווך לא פעם בין מלכים במדינות אפריקאיות, ואת דמותו תמיד אפפה הילה של מיסתורין.

בשנים האחרונות חלה, ונקלע למאבקים משפטיים קשים על השליטה בעמותת איתרי. אך למרות הכל, כל הנכנס לביתו הצנוע בבית צפפה (הסמוך לשכונת תלפיות), היה רואה אותו שקוע בלימודו בשקיעות עצומה.

הרב אליפנט נפטר ערירי ולא השאיר אחריו צאצאים.

הלוויתו תצא מחר בשעות הצהרים מישיבת איתרי בדרכה להר המנוחות.

יהי זכרו ברוך!
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}