י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024

"גדולי ישראל: לצרף את טוב" • פרויקט

יממה לאחר ההצבעה הדרמטית, יצאנו לראיין את שושביני הפרשה • אבוטבול: "מפד"ל התנהגו כברברים" • פרדימן: "ההצבעה לא הייתה מובנת מאליה" • בפנים: הראיונות, המסמכים, וכל הפרטים

"גדולי ישראל: לצרף את טוב" • פרויקט
ירוחם אסטרייכר



הסערה בעיריית בית שמש, קיבלה אתמול מימד מעשי עם שליחת מכתבי פיטורין לחברי סיעת המפד"ל, שפעלו יחד עם האופוזיציה להכשיל את המאמצים להעביר את רמת בית שמש ג' להליכי בניה. אך הדרמה האמיתית, היא דווקא פנים- חרדית. סיעת היחיד 'טוב', בראשה עומד אלי פרידמן, עשתה מהלך שצפוי לקרב בינה לבין הנציגות החרדית הקיימת בעירייה.

כפי שחשפנו באתר 'בחדרי חרדים', עמדה האופוזיציה העירונית לתת נוק אאוט לנציגות החרדית. כתשעה חברים חתמו על מסמך הדורש את פיטורי משה מונטג מכהונת יו"ר ועדת תכנון ובניה. עוד חתימה אחת – והציבור החרדי יכול היה לומר קדיש יתום על מכרזי משרד השיכון בבית שמש.

פרידמן, המייצג את סיעת 'טוב', לא נכנס לקואליציה העירונית. אם לא די בכך, משקעים רבים נותרו בינו לבין הנציגות החרדית, מאז תקופת הבחירות, אז יצאו נגדו ונגד סיעתו באופן מוצהר. הנציגות החרדית בעירייה חששה כי פרידמן יחליט להצטרף לאופוזיציה, ובכך יסתום את הגולל על הבניה החרדית ברמה.

אלא שהם התבדו. פרידמן הוכיח כי הוא חרדי לא פחות מאנשי הסיעה המוכרת, ובשעת מבחן עמד כסלע יצוק לצידם. ל'בחדרי חרדים' נודע על 'סוכריות' רבות שהובטחו לפרידמן בתמורה לחבירה לאופוזיציה, סוכריות שספק אם הנציגות הרשמית הייתה עומדת בהם, אין ספק שעמידתו האיתנה, תעמוד לו ליום פקודה בעוד 4 שנים.

הישיבה הסוערת, בסופה הועברה ההחלטה, גררה תגובות נלהבות מצד החברים החרדיים. אתר 'בחדרי חרדים' בשיתוף עם קו המידע 'הכל בקול', ערך ראיונות עם חתני השמחה אתמול, ומציג את ההצגה הכי טובה בעיר.


משה אבוטבול. אי אפשר לעבוד עם המפדלצילום: משה אבוטבול. אי אפשר לעבוד עם המפדל
משה אבוטבול. אי אפשר לעבוד עם המפדל


"לא יכלנו להמשיך לסבול את ההתנהגות הברברית"

פתחנו בשושבין הראשי, משה אבוטבול ראש העיר, שאתמול היה זה יום חגו.

• אנחנו רוצים לשמוע ממך על הסערה האחרונה, שפקדה את ישיבת מליאת העירייה. ישיבת מועצת הקואליצי,ה שהתכנסה כדי לדחות את ההצעה שהגישה האופוזיציה, ומיד לאחר מכן אתה מפטר את כל מפלגת המפד"ל מהקוליציה אנחנו רוצים לשמוע מה קרה שם, ומה קדם לזה?

"קשה מאוד לסקר את הכל, כי זה היה זמן רב אבל ננסה לצמתת. אכן, עיריית בית שמש חתמה עם משרד השיכון על הסכמי פיתוח, כדי שיהיו 2200 יחידות דיור לכלל הציבור בבית שמש ומאז שחתמנו לא היה כמעט שבוע שלא יצאו נגדינו המפד"ל, ההתנהגות שלהם היתה מאוד מאוד גסה ובוטה, גם כלפי באופן אישי, גם כלפי הציבור החרדי.

"ואכן לאחר שיצאו המכרזים, בתוך הכנס של הקבלנים בצורה ברברית שלא מקובלת בשום ציבור, וגם לאחר מכן כשהגיע השר, גם הפגינו והצטרפו גם כן לאופוזיציה בכל מיני יוזמות ומפגשים אישיים אל תוך הלילה. בליל הושענה רבה כשאנחנו צריכים להתפלל על הגורל שלנו הם יושבים ומתכננים עלינו כל מיני תוכניות, אז הגיע הזמן שעכשיו אחרי ההצבעה הזאת שהם הצביעו נגדינו, באופן די ברור הגיע הזמן להוציא אותם לאופוזיציה ששם אולי יעשו את החשבון נפש כמה הם מזיקים לציבור שלהם בזה שהם מתנגדים ומתנגחים בציבור החרדי".


מכתב הפיטורין שניתן לחברי המפדצילום: מכתב הפיטורין שניתן לחברי המפד
מכתב הפיטורין שניתן לחברי המפד''ל מיד בסיום ישיבת המועצה


פרידמן הוכיח אחריות

• אם נלך אחורה שנה, אתה נבחרת לראשות העיר ופנית אליהם להיכנס לקואליציה כדי להקים קאוליציה מאוחדת בעיר?

"אכן באמת הם לא היו איתנו בכלל בניצחון, ואנחנו מתוך כבוד הדדי, כיבדנו אותם וצרפנו אותם לקואליציה, כי רצינו שיהיה קואליציה אם כמה שיותר אנשים דתיים, אבל הם בהתנהגות שלהם הוכיחו שפניהם לא לקואליציה, פניהם לא לבניה, פניהם לא להצלחה, פניהם לא לעבודה הדדית. הם רוצים מלחמות ואנחנו אנשים שמחפשים מלחמות לא יהיו איתנו בקואליציה. אנחנו מחפשים לעבוד, מחפשים להצליח, לבנות את העיר הזו בעוד עשרות אלפי יחידות דיור לכל המגזרים, ואני מאוד מאוד מקווה שהצעד הזה יחזק אותנו כקואליציה וייתן לנו הלאה המשך עבודה פוריה".

• בבחירות תמכו בך ציבור רחב מהציבור הכללי, בזכות זה זכית להיבחר כראש העיר החרדי הראשון בבית שמש, איך אתה חושב שהציבור הזה מסתכל על כל תפקוד הקואליציה?

"הציבור הזה הוא ציבור חם. ציבור שלא מעניין אותו מהחרדים, ולהציק להם. ישנם מספר קומץ של חברי מועצת העיר צעקנים, שחושבים שע"י זה שיצעקו וילכלכו חלילה את הציבור החרדי, אז הציבור החילוני יאהב את זה. אף אחד לא מתייחס אליהם, אף אחד לא שם לב אליהם , הם מצליחים לגרור כמה איתם, אבל בסופו של תהליך הציבור בבית שמש הוא ציבור חם, הוא אוהב את התורה, אוהב את המצוות, אוהב את הרבנים, אוהב את הציבור החרדי. וכל מי שמנסה להתסיס נגד הציבור החרדי מנסה לגרום כאן בבית שמש בוקה ומבולקה אני כראש העיר יד להתייחסות כזאתי כלפי ציבור זה או אחר הסתה לא תהיה בעיר. מילים מסוגלות לרצוח!".

• איזה עוד מכשולים צפויים?

"תראה, הקואליציה תעבוד בעז"ה. אנחנו גם נחזק אותה בעתיד הקרוב, מה שברור הוא דבר אחד, מי שרוצה להיות איתנו בקואליציה, ורוצה לעבוד איתנו בקואליציה, צריך לשתף פעולה בלב ובנפש. כל המגזרים כולם, צריכים לדעת שהציבור החרדי הוא לא ציבור שניתן לדריסה, חייבים לכבד את כולם. אנחנו ב"ה רוצים בהזדמנות הזאת לשבח חבר מועצת העיר, מטעם סיעת טוב אלי פרידמן שבלב ובנפש, גם עשה למען הציבור, והוא בעצמו בונה מיזם למען הציבור שלו ברמת בית שמש הוא עסוק בבניה ולא בהסתה אני בטוח שהבניה שלו תצליח כי בניה שהיא לא רוויה בשנאה אלא רוויה בזכויות בניה".

• הוא הציל למעשה את הקואליציה.

"זאת הייתה הצבעה חשובה היה חשוב לי שיהיה מעבר לתיקו גם בתיקו היינו עוברים את זה אבל לא רציתי, רציתי רוב מוחלט".

• מה אתה יכול לספר לנו על המגעים האחרונים שיש בינך לבין מפלגת טוב כדי לצרפם לקואליציה כדי לחזק את הקואליציה?

"מפלגת טוב היא פוטנציאלית ראויה לנושא הזה, והתחילו המגעים. אנחנו בעז"ה נסיים את זה בימים הקרובים, כדי לדעת איזה תיק לתת להם שיעמוד את מידותיהם. נכבד אותם כבוד רב ונעבוד איתם בשיתוף פעולה עוד שנים רבות, כפי שמרנן ורבנן גדולי ישראל הורו לי. אנחנו בעז"ה נעשה כל מאמץ שזה יהיה בצורה מכובדת וראויה לשמה".



הכל בקול:0529996600

משה אבוטבול ואלי פרידמן. יעבדו בשיתוף פעולהצילום: משה אבוטבול ואלי פרידמן. יעבדו בשיתוף פעולה
משה אבוטבול ואלי פרידמן. יעבדו בשיתוף פעולה


ההצבעה שלנו לא הייתה מובנת מאליה

לאחר המחמאות להם זכה אלי פרידמן, התקשרנו בכדי לשמוע את תגובתוץ מי שלא קרא בעיון את הראיון עם ראש העיר, בטח לא שם לב, כי ראש העיר גילה שסיעת 'טוב' יוזמת קבוצת רכישה לבניה ברמת בית שמש ג'. את המידע הלכנו לבדוק עם אלי פרידמן.

• אנחנו רוצים לשמוע ממך על המהלכים האחרונים, ועל תמיכתך בקואליציה כדי לעזור ולהעביר את הצעת החוק. אתה היית הקול העשירי?

"ככה אומרים כנראה שכן. היו מגעים במשך כל היום בקשר להצבעה שלנו שלא הייתה מובנת מאליה, למרות שרצינו מאוד לתמוך בה, והגענו ב"ה לעמק השווה והחלטנו לתמוך בעניין למרות שהיה ברור מאליו שאנחנו לא נתנגד לעניין".

• למה זה לא היה מובן מאליו שאתם תתמכו בהצבעה הזו?

"אתה יודע שיש כלל שאומר, שאופוזיציה בשביל שהיא תצביע, משלמים לה. אבל נכון, מכיוון שהיה מדובר בנושא יותר מהותי, אז כמובן מלכתחילה לא חשבנו לרגע להתנגד. אבל אמרנו שאנחנו מייצגים ציבור גדול של בוחרים, שגם הוא היה רוצה להיות מיוצג, ומדוע יופלה הציבור הזה לרעה?. כיוון שכך ניהלנו מגעים והגענו לעמק השווה שבו גם אנחנו מצביעים את מה שאנחנו רוצים בנפש חפצה וגם נקווה להיכנס לקואלציה, ונהיה חלק מהעשיה .

• אנחנו מבינים שגם לכם יש מיזם, אם הייתם מצביעים נגד, זה היה פוגע גם בכם.

"אני לא חשבתי להצביע, ולא הייתה מחשבה להצביע הפוך, ממה שאני פועל בשטח. כמו שאתה אומר, יש לנו מיזם של קבוצת רכישה, וכמובן שזה היה נוגד את העניין, אלא שבכל זאת רצינו לעמוד על זכיותינו, לקבל משהו, ולא רק כמו כל פעם כמובן מאליו, לעזור לציבור החרדי שאנחנו עושים את זה בנפש חפצה. בא נזכור שלפני שלושה חודשים אנחנו הצבענו בעד למרות שהיינו באופוזיציה".

• אנחנו יודעים תמיד שזה לא משנה אם יושבים בקואליציה או באופוזיציה אלא משנה מה הדעה ומה חושבים. אנחנו שומעים כעת על מגעים בינך לבין ראש העיר שאתם עומדים להצטרף לקואליציה מה מנע ממכם עד היום מלהצטרף ?

"עד היום לא הציעו לנו משהו מיוחד שהיה כדי בעבורו להצטרף לקואליציה עכשיו הציעו לנו כמה דברים וזה נשמע יותר מעניין הפעם".

• התיקים?

"כנראה , תשמע אתה לא תשב סתם בקואליציה. אדם נבחר יש לו ציבור לייצג, הציבור רוצה לקבל בעבור ישיבה בקואליציה. עוד לא ראינו מעולם שבן אדם יושב בקואליציה כי איך אומרים כי אני חבר שלכם נכון שאני חבר שלכם אבל יש סיבה נוספת לישיבה בקואליציה".


הפרסומת לקבוצת הרכישה של טובצילום: הפרסומת לקבוצת הרכישה של טוב
הפרסומת לקבוצת הרכישה של טוב


היו חיכוכים במהלך הבחירות. זה מאחורינו.

• אנחנו רוצים להבין: מה היחסים בין מפלגת טוב למפלגת ש"ס ולמפלגת יהדות התורה?

"היחסים היומיומים הם מצוינים. כמו כל הפוליטיקאים שיושבים בכנסת, ובמזנון הכנסת במשותף. כמובן שעקב ריצתינו בבחירות היו כל מיני חיכוכים לא נעימים. נוהל כנגדינו מאבק מאוד קשה, וכנראה תוך שנה יתברר שהאיום שלנו הוא לא כזה קשה. אנחנו סך הכל, מייצגים ציבור שלא כל כך יוצג בזמן האחרון אין לנו שום אינטרס להילחם באף אחד מהגורמים האחרים בעירייה, אלא יש לנו אינטרס לייצג את עצמנו להועיל לעצמנו. ראו שהשד הוא לא כזה מפחיד אז הגענו להסכמות והוחלט כנראה שאנחנו ניכנס לקואליציה".

• אתה חושב שלפני שנה כשרציתם להיכנס לקואליציה המפלגות החרדיות הפריעו לכם?
"לא כולם. חלקם".

• מה הפירוש חלקם?

"מה זה משנה, מה אנחנו צריכים לדרוך על פצעי העבר. אנחנו נסתכל ניחוחה לעתיד המבטיח ואנחנו מקווים שבית שמש כולה תוכל ליהנות מהשירות שאנחנו ניתן לה".

• הציבור שבחר בכם מרגיש את השינוי?

"אנחנו מקווים שמהיום הוא יראה את השינוי הרי אנחנו היינו באופוזיציה ולא קיבלנו דבר אנחנו שהחל מהימים הקרובים נראה , הציבור הזה באמת יש לו קהילות שלמות שלא שמו אליהם מספיק לב ויקבל את המגיע לו בזכות ולא בחסד".


הכל בקול:0529996600
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}